Praha zavede mýtné, platit se bude mobilem

  18:19aktualizováno  18:50
Řidič vjíždí z nábřeží na Národní třídu. V tu chvíli posílá esemesku a z jeho účtu právě odejde 100 korun - tedy poplatek za vjezd do centra. Takhle se možná již za pět let bude v Praze vybírat mýtné.
Řidiči budou muset při vjezdu do města platit. Ilustrační foto.

Řidiči budou muset při vjezdu do města platit. Ilustrační foto. | foto: Petr NovotnýMF DNES

Londýn se stal vzorem pro české hlavní město. Alespoň v tom, jak získat peníze od řidičů, kteří zaplavují centrum města.

I pražští konšelé chtějí do pěti let zavést mýto. „Začneme s tím v letech 2008 nebo 2009 a spustíme to v roce 2010. Podmínkou však je, aby byla dokončena větší část městského okruhu,“ řekl pražský primátor Pavel Bém.

To by znamenalo, že řidiči, kteří pojedou do ulic Starého a Nového Města, budou platit. Radnice si od toho slibuje získání dalších peněz do městské kasy a snížení počtu aut v přeplněném centru.

Odborník z Dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl uvedl, že motoristé by museli poplatek uhradit buď posláním SMS z mobilu, nebo pomocí internetu, třeba hned ráno, když se do města budou chystat. „Rozhodně v centru nebudou nějaké brány nebo závory. To v památkové rezervaci není možné,“ zdůraznil Přibyl.

Situace by mohla vypadat asi takto: řidič pojede od Letenského tunelu po Revoluční třídě a bude chtít odbočit do Dlouhé ulice. Najednou před sebou uvidí ceduli s upozorněním, že musí zaplatit mýtné. Pokud to ještě neudělal, vytáhne mobil a pošle na terminál výběru poplatků textovou zprávu. V ní budou třeba čísla a písmena poznávací značky auta a cena, kterou zaplatil.

Hříšníky uvidí kamery
Podle Přibyla se bude placení kontrolovat nejspíše pomocí kamer rozmístěných v ulicích. Ty budou snímat všechny značky aut a porovnávat je s těmi, které řidiči poslali na terminál při placení. V Londýně, pokud řidič nezaplatí, čeká ho telefonát z terminálu a pak pokuta. „I když bychom k hříšníkům mohli být milosrdní jako v Anglii.

Takže když by mýtné zapomněli zaplatit před jízdou do centra, mohli by tak učinit do půlnoci téhož dne. To by je čekala jen malá pokuta,“ míní Přibyl. O ceně za mýtné nechtějí radní nyní spekulovat. „Je možné, že v době jeho zavedení už budeme platit eury. Rozhodně by to však bylo méně než čtyři sta korun na den, které se platí v Londýně,“ řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Paul Riley ze společnosti Babtie, která zkoumá možnost zavedení mýtného v českých městech, říká, že by se mohlo platit 70-100 korun za den. „Tato cena bude mít vliv na pokles dopravy. Může se však stát, že se bude - jako ve Skandinávii - platit méně,“ říká Riley. I další dopravní odborníci navrhují, aby se platilo asi sto korun.

Dopravní inženýři upozorňují na to, že zavedení poplatků bude velmi nákladné.
„Po přepočtení nákladů v Londýně by zavedení mýtného v Praze stálo miliardy,“ říká Jugo Mikuškovic z pražského Ústavu dopravního inženýrství.

Mýtné by mohlo pro motoristy znamenat i jistou úlevu. Zastupitel městské části Prahy 1 Filip Dvořák připustil, že v takovém případě by se v centru zrušily parkovací zóny. Ty umožňují, že v některých oblastech mohou parkovat jen lidé, kteří tady bydlí nebo pracují. „Samozřejmě i tito rezidenti by platili mýtné, i když zřejmě menší než ostatní,“ tvrdí Dvořák.

Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát však vidí v placené jízdě do centra určitá úskalí. „V Londýně se ukázalo, že ani mezi konzervativními Angličany nejsou jen svatoušci. Zkrátka a dobře lidé kradou espézetky a pak chodí účty za mýtné jiným řidičům,“ tvrdí Laudát.

Dopravní odborník Petr Moos z ČVUT uvedl, že řidiči musí mít nejdříve důvod, proč nejet do centra auty. „To znamená, že je potřeba postavit další parkoviště u metra. Potřebné budou i nové podzemní garáže na okrajích centra,“ řekl Moos.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Soutěž: Vyhrajte 10 tisíc korun na zimní pneumatiky

Pneuservisy mají před zimou hodně napilno.

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Najdete na iDNES.cz