Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha zavede mýtné, platit se bude mobilem

  18:19aktualizováno  18:50
Řidič vjíždí z nábřeží na Národní třídu. V tu chvíli posílá esemesku a z jeho účtu právě odejde 100 korun - tedy poplatek za vjezd do centra. Takhle se možná již za pět let bude v Praze vybírat mýtné.
Řidiči budou muset při vjezdu do města platit. Ilustrační foto.

Řidiči budou muset při vjezdu do města platit. Ilustrační foto. | foto: Petr NovotnýMF DNES

Londýn se stal vzorem pro české hlavní město. Alespoň v tom, jak získat peníze od řidičů, kteří zaplavují centrum města.

I pražští konšelé chtějí do pěti let zavést mýto. „Začneme s tím v letech 2008 nebo 2009 a spustíme to v roce 2010. Podmínkou však je, aby byla dokončena větší část městského okruhu,“ řekl pražský primátor Pavel Bém.

To by znamenalo, že řidiči, kteří pojedou do ulic Starého a Nového Města, budou platit. Radnice si od toho slibuje získání dalších peněz do městské kasy a snížení počtu aut v přeplněném centru.

Odborník z Dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl uvedl, že motoristé by museli poplatek uhradit buď posláním SMS z mobilu, nebo pomocí internetu, třeba hned ráno, když se do města budou chystat. „Rozhodně v centru nebudou nějaké brány nebo závory. To v památkové rezervaci není možné,“ zdůraznil Přibyl.

Situace by mohla vypadat asi takto: řidič pojede od Letenského tunelu po Revoluční třídě a bude chtít odbočit do Dlouhé ulice. Najednou před sebou uvidí ceduli s upozorněním, že musí zaplatit mýtné. Pokud to ještě neudělal, vytáhne mobil a pošle na terminál výběru poplatků textovou zprávu. V ní budou třeba čísla a písmena poznávací značky auta a cena, kterou zaplatil.

Hříšníky uvidí kamery
Podle Přibyla se bude placení kontrolovat nejspíše pomocí kamer rozmístěných v ulicích. Ty budou snímat všechny značky aut a porovnávat je s těmi, které řidiči poslali na terminál při placení. V Londýně, pokud řidič nezaplatí, čeká ho telefonát z terminálu a pak pokuta. „I když bychom k hříšníkům mohli být milosrdní jako v Anglii.

Takže když by mýtné zapomněli zaplatit před jízdou do centra, mohli by tak učinit do půlnoci téhož dne. To by je čekala jen malá pokuta,“ míní Přibyl. O ceně za mýtné nechtějí radní nyní spekulovat. „Je možné, že v době jeho zavedení už budeme platit eury. Rozhodně by to však bylo méně než čtyři sta korun na den, které se platí v Londýně,“ řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Paul Riley ze společnosti Babtie, která zkoumá možnost zavedení mýtného v českých městech, říká, že by se mohlo platit 70-100 korun za den. „Tato cena bude mít vliv na pokles dopravy. Může se však stát, že se bude - jako ve Skandinávii - platit méně,“ říká Riley. I další dopravní odborníci navrhují, aby se platilo asi sto korun.

Dopravní inženýři upozorňují na to, že zavedení poplatků bude velmi nákladné.
„Po přepočtení nákladů v Londýně by zavedení mýtného v Praze stálo miliardy,“ říká Jugo Mikuškovic z pražského Ústavu dopravního inženýrství.

Mýtné by mohlo pro motoristy znamenat i jistou úlevu. Zastupitel městské části Prahy 1 Filip Dvořák připustil, že v takovém případě by se v centru zrušily parkovací zóny. Ty umožňují, že v některých oblastech mohou parkovat jen lidé, kteří tady bydlí nebo pracují. „Samozřejmě i tito rezidenti by platili mýtné, i když zřejmě menší než ostatní,“ tvrdí Dvořák.

Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát však vidí v placené jízdě do centra určitá úskalí. „V Londýně se ukázalo, že ani mezi konzervativními Angličany nejsou jen svatoušci. Zkrátka a dobře lidé kradou espézetky a pak chodí účty za mýtné jiným řidičům,“ tvrdí Laudát.

Dopravní odborník Petr Moos z ČVUT uvedl, že řidiči musí mít nejdříve důvod, proč nejet do centra auty. „To znamená, že je potřeba postavit další parkoviště u metra. Potřebné budou i nové podzemní garáže na okrajích centra,“ řekl Moos.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Najdete na iDNES.cz