Gran Coupé, které vychází ze studie představené loni na autosalonu v Pekingu, má konkurovat Mercedesu CLS nebo Audi A7, zařazuje se v nabídce BMW do řady 6, ve které už je kupé a kabriolet. Takzvaná čtyřdveřová kupé znovuobjevil před přibližně deseti lety Mercedes. Jeho model s ladně plynoucí střechou CLS má ale hned několik předchůdců, z nichž nejslavnější je Rover 5P Coupé z roku 1962, který jako soukromý vůz řídila i britská královna. O průkopnících netradičních aut čtěte ZDE
Ladný dlouhán
Konfigurace interiéru v BMW 6 Gran Coupé má být podle výrobce 4+1, což se vykládá jako čtyři dospělí a jedno dítě. Mohutné majestátní kupé přibralo pár dveří navíc, 111 milimetrů délky a 113 mm rozvoru (nově 2,968 metru). Oproti obyčejnějšímu BMW řady 5 je novinka s délkou 5 007, šířkou 1 894 a výškou 1 392 mm o 10,2 cm delší, 3,4 širší a 7,2 nižší. A třeba ředitelské řadě 7 se přiblížila na sedmicentimetrový dohled (BMW 7 má na délku 5 072 mm). Do kufru pobere prodloužená šestka 460 litrů nákladu, se sklopenými zadními opěradly 1265.
Novinku bude vyrábět fabrika v německém Dingolfingu, společně s dalšími dvěma šestkami (kupé a kabrio) a pětkovými a sedmičkovými modely BMW. Naživo se má představit 6. ledna na autosalonu v Detroitu. Evropská premiéra je naplánovaná na autosalon do Ženevy.
Mechanika se shoduje s řadou šest. Hliníkový podvozek může mít poháněna buď tradičně zadní, nebo všechna kola pomocí systému xDrive.
Obyčejným plechům u aut už dávno odzvonilo, šestkové gran coupé tak má dveře a kapotu z hliníku, přední blatníky z plastu a víku kufru z laminátu. I přesto, že se tak snaží shodit kila, váží dle provedení od 1750 do 1930 kil.
Nechybí moderní vychytávky jako tlumiče s elektronicky řízenou tuhostí, aktivní řízení měnící převod v závislosti na rychlosti a systém aktivního potlačování náklonů karoserie.
Základní volbou je pro BMW tradiční řadový šestiválec. Třílitrový benziňák osazený přímým vstřikováním paliva přeplňuje turbodmychadlo. Mezi 5 800 a 6 000 otáčkami dává 320 koní výkonu a od 1300 otáček putuje k zadním kolům 450 Nm kroutícího momentu. Tato verze, označená 640i Gran Coupé, vystřelí z nuly na stovku za 5,4 sekundy, údaj o kombinované spotřebě 7,8 litru na 100 km bude spíše teoretický.
Vidlicový osmiválec 4,4 litru s dvěma turby usazenými mezi řadami válců dostal u gran coupé nově přímé vstřikování a systém proměnného zdvihu ventilů Valvetronic. Motor tak posílil o 43 koní na konečných 450 (mezi 5 500 a 6 000 ot./min), točivý moment je pak monstrózních 650 Nm (od dvou do 4 500 otáček). 650i Gran Coupè je na stovce za 4,6 sekund. Právě osmiválec může spolupracovat také s pohonem všech kol, to je pak sprint na stovku ještě o desetinu sekundy rychlejší.
Verzi 640d Gran Coupè pohání třílitrový šestiválcový diesel. Jeho 313 koní je k mání mezi ve 4 400 otáčkách, 630 Nm pak od 1 500 do 2 500 otáček. Výkony jsou stejné jako u slabšího benziňáku, spotřebu slibuje výrobce na úrovni 5,5 litru na 100 km.
Jedinou volbou do středového tunelu je osmistupňový automat s pěti režimy a možností manuální volby převodových stupňů.