Rozvodový řemen u motoru VW

Rozvodový řemen u motoru VW | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Prasklý řemen = díra v rozpočtu

  • 135
Většina moderních motorů má v sobě choulostivý mechanismus, zvaný rozvody. Musí se pravidelně měnit, jinak hrozí velká a drahá oprava. Má je i vaše auto?

Půlnoc na dálnici D1, po ní sviští stočtyřicítkou Renault Laguna pana Marka Michálka. Ozve se rána, otáčkoměr padá na nulu, svítí kontrolky.

Ve tmě na krajnici hledá nešťastný majitel poruchu. Nevidí nic, jen z motoru čouhá kus gumy. Protože není úplný laik, napadne ho, že praskl rozvodový řemen, jen nechápe, jak je to možné: nechal ho před měsícem vyměnit!

Auto končí v Renault servisu v Humpolci, odkud nazítří hlásí diagnózu: skutečně prasklý řemen, příčinou bylo zadřené ložisko vodního čerpadla.

Bilance je strašlivá – totální destrukce motoru žádá generální opravu, jejíž náklady vyčíslí mechanik na asi 70 tisíc korun – což je skoro polovina ceny  ojeté laguny. Zkouší tedy reklamovat výměnu u autorizovaného dealera, který ji provedl - bez úspěchu.

Dozví se, že "v té době ještě nebylo nutné čerpadlo měnit, bylo v pořádku“. Předpis výrobce to umožňuje, takže smůla. Generálku nakonec udělá za 22 tisíc zručný mechanik v dílně na dvoře, pan Marek opravený vůz okamžitě prodává, už mu nevěří.

Popsaný příběh je skutečný, změněno bylo pouze jméno. A navíc typický, takových se na českých silnicích odehrají ročně stovky, možná tisíce.

Problémy s rozvodovými řemeny se týkají spousty aut, většina řidičů však vůbec netuší, že něco takového v autě má, a pokud ano, nezná jeho funkci.

Fenomén řemenů je totiž relativně nový – ve starších autech bývaly většinou odolné řetězy. Existovaly také motory se dvěma ventily na válec (dnes má absolutní většina aut čtyři), kde se při přetržení řemene nic nestalo.

Jak fungují rozvody
K čemu vlastně řemen (nebo řetěz) je? "Bez rozvodového mechanismu se neobejde žádné auto, velmi zjednodušeně řečeno spojuje a koordinuje otáčení klikové a vačkové hřídele, která zase řídí ventily. Má i další funkce, může pohánět právě třeba vodní čerpadlo, u nafťáků někdy i vstřikovací čerpadla,“ vysvětluje Oldřich Očenášek, šéf znalců společnosti Dekra, která provozuje Stanice technické kontroly.

Kromě samotného řemene, vyrobeného z gumované textilie (materiál je podobný kordu pneumatiky), jsou součástí rozvodů i vodící a napínací kladky. Ty jsou neméně důležité – podle experta bývá příčina problémů často právě v kladkách, řemen samotný se přetrhne málokdy.

Leda když je poškozen třeba vyteklým olejem  nebo třeba naftou. Velmi často také dochází k přetržení rozvodového řemene v důsledku poškození nějakého vnějšího příslušenství motoru, například drážkového řemene pohánějící alternátor, jehož  část vnikne pod kryt rozvodů a následně mezi řemen a ozubené kolo.

Rozvody má tedy každé auto, v některých se však používá pro pohon řetěz; (známé jsou třeba benzinové motory Nissanu). A proč je nemají všechny?

"Důvodem je jednak nižší hlučnost řemenového mechanismu, nižší výrobní náklady a také nižší tření – to hraje roli v moderních motorech, které musejí plnit náročné emisní normy. A navíc, i řetěz se může přetrhnout, takže záruka tady není,“ říká Očenášek.

Problémem  řetězů bývá, že se časem vytahají (podobně jako na přehazovačce na kole) a po vyšším počtu kilometrů (řádově cca 200 tisíc) jsou hlučné, chrastí.

Řetězy mívají navíc hydraulický napínák, při jehož špatné funkci může řetěz přeskočit, což také mívá fatální následky.

A co se stane, když řemen nebo řetěz praskne či přeskočí? Střetnou se písty s ventily, poškození může být v několika stupních: od nejméně vážného, kdy se ohnou jen ventily, po katastrofální, kdy se zlomí vačková hřídel, všechny ventily, může se poškodit i blok motoru, ohnout ojnice a třeba i kliková hřídel.

Pozor už při koupi auta
Je jasné, že běžný řidič nemusí vědět, kde řemen v autě má, a je úplně zbytečné ho laicky kontrolovat - nic na něm nepoznáte. Musíte však vědět, že je nutné nechat jej pravidelně měnit, přesně podle předpisu výrobce.

U nového auta to není problém, ten nastává při koupi ojetiny, jejíž historie (a výměny rozvodů) není doložena servisní knížkou.

Každá automobilka totiž stanovuje jiné intervaly výměny, navíc si nemůžete být jisti, že na tachometru je skutečný počet ujetých kilometrů.

"Jednoznačně doporučuji po koupi takového neznámého auta vyměnit kompletní rozvody. Zajeďte okamžitě nejlépe do značkového servisu, kde se v tom vyznají nejlépe.“

Spousta zájemců o ojetinu si neuvědomuje, že jim i po zaplacení vozu musí zbýt rezerva na nutnou údržbu, a utratí všechny peníze za auto samotné. Když se pak v servisu dozvědí, kolik bude výměna stát, raději ji oželí.

Následky pak mohou být takové, jako v našem příběhu. Ideální je zajímat se o rozvodový mechanismus vyhlédnutého auta ještě před jeho koupí. A hlavně o cenu výměny.

"Hlavně starší luxusnější auta se tady prodraží. Myslete na to, že jejich servis bude drahý po celou dobu jejich života,“ říká Očenášek.

Dobrým příkladem jsou staré Audi A8 nebo i jinak nenápadný Renault Laguna první generace s benzinovým třílitrovým šestiválcem.

Auto může mít lákavou cenu, ale výměna rozvodů u něj stojí řádově 35 tisíc korun, a díly z druhovýroby na něj neseženete. To může být velmi nepříjemné překvapení.

Originál, nebo stačí náhrada?
U mnoha jiných vozů není problém neoriginální díly sehnat. Vyplatí se to?

"Jednoznačné to není. Doporučuji zajít se zeptat do značkového servisu, kolik stojí originální sada řemene a kladek, a to brát jako horní hranici investice. Někteří takzvaní aftermarketoví, tedy neoriginální, výrobci mohou totiž být i dražší,“ radí Očenášek, který by se ale vyhnul neznačkovým dílům, které jsou podezřele levné.

"Je to tak zásadní věc, že se šetřit nevyplácí. Ve značkovém servisu získáte navíc záruku na díly, nevýhodou je samozřejmě někdy mnohem vyšší cena,“ říká.

Co se všechno mění
Servisy se při výměně řídí technologickým předpisem výrobce, u každé značky to může být trochu jinak.

"Řemen se mění vždycky, většinou je nařízena výměna kladek, často i vodního čerpadla. Někdy se to ale nechává na posouzení technika, který řekne, co se bude měnit.

"Před tím ovšem varuju: nikdy nepřistupujte na polovičatá řešení ve snaze ušetřit nějakou tu korunu. Zásadně nechávejte vždy měnit celou sadu, včetně vodního čerpadla, pokud ho pohání rozvodový řemen.

Napnutím nového se totiž změní tlakové poměry na kladkách a ložiska se mohou zadřít. Takové riziko se určitě nevyplatí,“ varuje Očenášek s tím, že finančně to není taková položka, aby to za ten risk stálo.

Některé automobilky mají konstrukci ještě trochu složitější, a proto se s rozvodovým mechanismem mění i další díly. Příkladem je Renault.

"U naftového Méganu 1.9 dci výrobce doporučuje nahradit i řemenici alternátoru. Cena pak o něco vzroste, u tohoto modelu z roku 2002 je to kolem patnácti tisíc korun,“ upozorňuje Jan Kružberský ze servisu Renault Automotoland v Hlučíně.


 

Vyměňte vždy úplně všechno
Při výměně rozvodů nepřistupujte na polovičatá řešení a nechte vyměnit celý mechanismus – tedy řemen včetně kladek, případně vodního čerpadla a dalšího příslušenství. Šetření se nevyplácí, každé nevyměněné ložisko se lehce může zadřít, a následky bývají tragické. Generálka motoru stojí desetitisíce.

Kdy se mění rozvody
modely r. v. 2002
model druh rozvodu předeps. výměna cena
Š Fabia 1.2; 1.4 řetěz N
Š Fabia, Octavia 1.4 16V řemen X 8500
Š Fabia TDi 1.4, 1.9 řemen 120 9000
Š Octavia SDi 1.9 řemen 120 12 500
Š Octavia TDi 1.9 řemen 120 14 000
Š Octavia 1.6 řemen 90* 9500
Opel Astra G 1.6i řemen 60 6000
Ford Focus 1.6i řemen 160 (10) 7500
Ford Mondeo 2.0, 2.2 tdci řetěz N
Renault Mégane 1.9 dci řemen 120 (5) 15 000
Renault Clio 1.2 16V řemen 120 (5) 10 000
Fiat Punto 1.2 řemen 120 4000
Peugeot 306 1.4 řemen 120 (5) 4500
ceny s DPH včetně materiálu a práce
interval výměny = v tisících km nebo po (x) letech
N = nemění se
X = výměna není předepsaná, pravidelně se kontroluje a mění dle uvážení mechanika
* pouze doporučeno


JAK TO FUNGUJE:

Popis začínáme odspodu popisem plochého drážkovaného řemene, který od klikové hřídele pohání příslušenství: spodní pravé kolo pohání kompresor klimatizace, vrchní alternátor, to velké bílé je kladka s excentrem, která řemen napíná.
Za velkým kolem je na klikové hřídeli ozubené menší kolo (není vidět), nad ním (jedeme levou stranu) malá vodící kladka, nad ní velká napínací kladka s excentrem, nahoře ozubené kolo vačkového hřídele (tenhle motor má dvě vačky, druhá je poháněná ozubenými koly uvnitř); následuje další malá vodicí kladka a pod ní (bílá) vodní čerpadlo.

,