Pravidelné testy paliv jsou v nedohlednu

- Na rozdíl od Belgie,kde každý den odebírá speciální tým desítky vzorků benzinů a motorových paliv,které ihned odváží do akreditovaných laboratoří, proběhla v Česku za posledních deset let pouze jedna větší palivová kontrola. Tu uskutečnila v roce 1996 Česká obchodní inspekce. Někteří provozovatelé čerpacích stanic vyvázli s pokutou dvě stě až tři sta tisíc korun.
Pokud v rámci přibližování k Evropské unii bude v příštích letech v České republice schválena směrnice Evropského parlamentu o jakosti benzinu a motorové nafty, mohou se spotřebitelé těšit na pravidelné testy pohonných hmot. Aby byly zkoušky jednotné, vznikla nedávno v Bruselu speciální technická komise, která vymýšlí systém kontroly paliv vhodný pro použití ve všech státech Evropské unie. Dobrým příkladem může být zmiňovaná Belgie. Ročně tu odeberou na deset tisíc vzorků. Výsledky analýz oznámí laboratoře do čtyřiadvaceti hodin a čerpací stanice,které neprojdou zkouškami, musí zbytek zásob nahradit novým palivem a až poté začít opět prodávat. Celý projekt přitom musí podle zákonů financovat sami prodejci paliv. Z každého tisíce prodaných litrů odvádějí do testovacího rozpočtu pět belgických franků. Jestliže v začátcích testování bylo nevhodných asi pětadvacet procent vzorků, o rok později v roce 1996 už to bylo jen třináct procent, v roce 1997 deset a loni dokonce jen pět procent vzorků nevyhovělo předepsaným parametrům. Česká obchodní inspekce, která se ze zákona o vše spotřebitelské stará, nemůže belgickému systému konkurovat. »Děláme hlavně menší kontroly. Například když se nám někdo ozve, že má pochybnost o kvalitě paliva u určité pumpy, tak tam vzorky odebereme a dáme do laboratoře,« říká tisková mluvčí inspekce Miloslava Fléglová. Za prvních šest měsíců letošního roku odebrala Česká obchodní inspekce osmadvacet vzorků. Dvacet vzorků spadalo do namátkových kontrol, osm vzorků odebrala inspekce na popud stížnosti motoristů. Z osmadvaceti vzorků jeden v laboratoři nevyhověl - obsahoval vodu. Provozovatele této čerpací stanice čeká postih. Proč by se vlastně pohonné hmoty měly pravidelně testovat? Ačkoli řidič mnohdy špatné palivo nepozná, motory se stále zdokonalují, a jsou tudíž citlivější na kvalitu paliva. Jakékoliv odchylky od předepsaného paliva se mohou dříve či později na motoru negativně projevit. Se špatným palivem se zhoršují emise, opotřebovávají se válcové vložky, pístní kroužky a ložiska. Hrozí, že se bude přidírat, v krajním případě úplně zadře vstřikovací čerpadlo, a že se poničí vstřikovací trysky. Také katalyzátor nemusí špatné palivo přestát v dobré kondici, hrozí i poškození řídicí jednotky katalyzátoru, takzvané lambda sondy.