Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Právník radí: Jak neplatit za botičku

  22:44aktualizováno  22:44
Máte na autě botičku a hrozí vám pokuta? Právník Tomáš Beran radí, jak se jejímu placení vyhnout. Kdy vám mohou auto odtáhnout a kdy ne? Víte, že je někdy možné se zaplacení nákladů na odtah vyhnout.
Když se vrátíte k autu, které právě nakládají, už ho nesmějí odvézt

Když se vrátíte k autu, které právě nakládají, už ho nesmějí odvézt | foto: iDNES.cz

Představme si konkrétní případ. Řidič vozidla přijde ke svému autu s botičkou a zavolá policii. Policisté položí otázku: "S tím autem jste přijel vy?" Tato otázka je úkonem nezbytným ke zjištění totožnosti osoby, která přestupek spáchala. Řidič odpoví: "Já jsem s autem nepřijel."

Policisté mají k dispozici ještě jednu otázku: "Když ne vy, tak kdo s tím vozem přijel?" V daném případě předpokládejme, že s autem přijela osoba řidiči blízká, vůči níž má právo odepřít odpověď. Řidič proto odpoví: "Odmítám podat vysvětlení, které by způsobilo nebezpečí stíhání pro přestupek osobě blízké."

Vlastník vozidla už ale nemůže říct, že vůbec neví, komu to auto půjčil. Za to dostane pokutu pět až deset tisíc korun.

Tím jsou možnosti policistů zpravidla vyčerpány (pokud není dalších svědků), a byly tak učiněny úkony nezbytné ke zjištění totožnosti osoby, která přestupek spáchala.

Jakýkoliv další nátlak na řidiče, psychologická hra nebo pohrůžky, že "když se nepřizná, botičku tam nechají a je jim to jedno", jsou v rozporu se zákonem.

Policista, který v danou chvíli botičku neodstraní (vědom si řidičova poučení, že je k tomu podle zákona povinen), úmyslně porušuje zákon a vykonává pravomoc v rozporu se zákonem. Tím naplňuje skutkovou podstatu trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele.

***

K odtahu stačí, aby vozidlo bylo špatně zaparkované

Tomáš Beran, právní expert pojišťovny D. A. S. a autor knih Neplaťte (zbytečně) pokuty a Nová pravidla silničního provozu. Dopravní předpisy ovládá perfektně a zná i finty, jak se některým postihům vyhnout. Jak postupovat, když najdete své auto "obuté", případně už rovnou nakložené na odtahovém voze?

Kdy policisté smějí botičku použít?
Státní policie tehdy, když vozidlo stojí tam, kde nemá, a řidič u něho není. Obecní policie může použít botičku tehdy, když řidič stojí na chodníku nebo poruší zákazové značky. Například "Zákaz stání“ nebo "Zákaz zastavení“.

Pak je však v zákoně formulace, podle které mohou botičku použít, pokud dojde k jinému neoprávněnému záboru veřejného prostranství. To je tak široké, že ji strážníci na auto mohou nasadit prakticky kdykoliv, kdy auto stojí tam, kde nemá.

Jak mám postupovat ve chvíli, kdy se k autu vrátím a vidím, jak mi policisté botičku zrovna nasazují?
Pak by v tom neměli pokračovat. Naopak ji musí sundat.

A mohou kromě pokuty chtít i poplatek za nasazení a sundání botičky?
Je otázka, v jaké fázi nandávání se řidič dostaví. Jestli je už botička z větší části na kole, obávám se, že se řidič manipulačnímu poplatku nevyhne.

Kdy mi auto smějí odtáhnout?
Podmínky pro odtah jsou široce formulované. K odtahu stačí, aby vozidlo bylo špatně zaparkované. Řidiči si bohužel často myslí, že podmínkou odtahu je to, že vozidlo stojí špatně a ještě je překážkou v provozu. Takto to zákon nedefinuje. Auto je podle zákona překážkou už ve chvíli, kdy stojí tam, kde nemá. Není podmínkou, aby fakticky překáželo.

A co například čištění ulic? Obecní úřad zařídí rozmístění přenosných značek, a kdo s autem v den čištění neodjede, auto mu odtáhnou. Smí se to?
Ano, ale informační značka o čištění ulice musí být na místě sedm dní předem. Zákon je vstřícný vůči těm, kteří jsou třeba na dovolené nebo v nemocnici, a o chystaném čištění se tak nemohli dozvědět. Náklady za odtah proto platit nemusí.

Je stanoveno, jak má značka informující o čištění ulice vypadat?
Musí mít rozměry dané technickými normami dopravních značek. Pokud je dodatková tabulka s datem a časem čištění napsána například fixem, není platná. Dále musí být mobilní značka umístěna na bíločerveně pruhované tyči.

To se ale týká všech přenosných značek, které dočasně upravují třeba i rychlost. Značka, která je na nějaké zrezavělé tyči zapíchnuté v pneumatice s betonem, je přibitá na nějakých vratech, na zdi nebo přitlučená na stromě, neplatí.

A stejně jako s botičkou: jak se zachovat, když se vrátím k autu, které právě nakládají? Budu platit i za odtah?
Zaprvé je potřeba říct, že v tento okamžik auto nesmějí odvézt. Náklady na odtah asi budou chtít celé, ale v případě sporu bych požadoval vyčíslení, jaké náklady odtahové službě podle fáze odtahu skutečně vznikly. A teprve ty bych poté uhradil.

Když mi auto odtáhnou a já se domnívám, že neoprávněně, přesto musím zaplatit, aby mi ho vůbec vydali. Dá se tomu nějak bránit?
Dost špatně. Pokud nechcete platit za vydání vozu, můžete podat žalobu na vydání věci. To může trvat několik měsíců. Proto je nejvhodnější zaplatit s výhradou uvedenou do vydávacího dokumentu, že s odtahem vozidla nesouhlasím. Pak je nutné se pustit do soudního sporu o vrácení peněz. Musí se však prokázat, že odtah byl neoprávněný.

Ve své knize Neplaťte (zbytečně) pokuty píšete, že osoba předvolaná k podání vysvětlení na policii nebo na obecní úřad má nárok na náhradu nutných výdajů a na náhradu ušlého výdělku. Je to skutečně tak?
Ano, ale týká se to jen osob, které se nedopustily protiprávního jednání. Viník přestupku nárok na nic nemá. Platí to hlavně pro osoby, které podávají svědectví k přestupku, jehož byly účastny. Ale o náhradu cestovních nákladů a ušlého výdělku může žádat i vlastník vozidla, který přijde a řekne, že vůz řídila osoba jemu blízká, ale neřekne která. V tento okamžik je totiž viník přestupku neznámý.

Autoři:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.