Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta s volantem vpravo už lze přihlásit, ale stojí to více času i peněz

aktualizováno 
Jezdit legálně s volantem vpravo už není v tuzemsku dovoleno jen veteránistům a lidem, kteří se vracejí se svým autem po delším pobytu v Británii. Ostrovní auto už může na české SPZ zaregistrovat kdokoliv. A smí jej poté dokonce u nás i dál prodat, což dosud s výjimkou veteránů také nebylo možné.

Uvolnění předpisů uleví hlavně veteránistům. | foto: mautin2.rajce.net

Přihlášení vozu s pravostranným řízením je však o něco komplikovanější než u běžného individuálního dovozu z kontinentální Evropy. Stručně řečeno, místo obvyklých dvou institucí musí žadatel o registraci navštívit hned čtyři.

V hlavní roli razítka

Ještě než se novopečený majitel s autem vydá na úřady, musí na něm provést několik úprav. Zejména jde o přední světlomety, které je v nejlepším případě nutné jen přeprogramovat na pravostranný provoz. A pokud to nelze, je nutná jejich výměna. "Problém může nastat také se zadními mlhovými světly. Pokud jsou dvě, je vše v pořádku, jestliže má však auto jen jedno, je nutné jej přemístit z pravé strany vozu na levou," upozorňuje vedoucí zkušebny DEKRA na pražském Chodovci Petr Říha.

Nečekaný výdaj navíc přináší povinné přezkoumání, zda "opačně" namontovaná zpětná zrcátka zaručují potřebný výhled z vozu. Toto potvrzení lze získat jen v některé z pověřených zkušeben TÜV nebo Dekra a vyjde zhruba na tři až čtyři tisíce korun.

Vyzbrojen tímto papírem se může majitel vydat na obvyklou dovozovou technickou kontrolu. Než se však po jejím absolvování vypraví na úřad k registraci vozidla, musí ještě požádat ministerstvo dopravy o udělení výjimky pro volant na pravé straně. Ta je zatím poskytována zdarma.

Jak ovšem varuje Petr Říha, některá auta dovezená z Anglie nemusí splnit podmínky, za kterých je lze v tuzemsku přihlásit. "V každém případě je nutné, aby vůz měl takzvanou globální homologaci, což bývá problém některých malých výrobců sportovních aut." Jako příklad dává Petr Říha auta firmy Caterham, pod jejichž kapotou lze narazit na motor z Fordu Cortina. Má dva krásně leštěné karburátory Weber, ale bohužel neplní emise. "V Británii na to dostane výjimku, která ovšem neplatí u nás."

Více rollsů a jaguarů

Důvod, proč by si chtěl v Česku někdo přihlásit auto s volantem vpravo, tkví v atraktivních cenách ojetin. Čím je ojeté auto starší, tím více vynikne rozdíl mezi nabídkou ve Velké Británii a zbytku Evropy.  Staré fabie z 90. let, v přepočtu za deset tisíc korun, však kvůli nákladům na jejich přihlášení naše silnice zcela určitě nezaplaví. Patrně však přibude noblesních limuzín, se kterými až dosud nebylo možné v Česku jezdit.

"Jak se postupně zvyšovala hranice pro veteránskou kategorii aut z dvaceti na třicet let, výběr mezi modely, které si naši členové mohli pořídit, se značně zúžil," říká prezident českého Klubu entuziastů značky Jaguar Evžen Reitschläger. "Řešili jsme to dovozem amerických verzí, ale jak říkáme, správný jaguar má volant vpravo."

Novou možnost vítá i předseda českého Rolls-Royce a Bentley klubu Martin Kot, podle nějž jsou 80. a 90. léta v historii obou značek mimořádně zajímavá. Kdo však chtěl "britskou klasiku" v Česku legálně provozovat, musel čekat, až se z ní stane veterán.

Volant vpravo v kombinaci s pravostranným provozem však poněkud omezuje řidičův komfort. Zejména kvůli zhoršenému výhledu při předjíždění nebo když šofér musí vystoupit z vozu pokaždé, aby si odebral lístek před parkovací závorou. 

Nabízí však i některé nečekané výhody. Třeba po zastavení nevystupuje řidič do vozovky, ale na chodník. Při objíždění chodců si může lépe pohlídat bezpečný odstup a na nerozlišených křižovatkách má mnohem lepší výhled při dávání přednosti zprava.

Ve většině západoevropských zemí nehrála poloha volantu při přihlašování auta nikdy rozhodující roli. Dokonce ani v jinak pečlivém Německu nefigurují pravostranné vozy v žádné statistice zvýšené nehodovosti. Z toho nakonec vycházelo i nedávné rozhodnutí Evropského soudního dvoru, ve kterém se uvádí, že volant v členským zemích Evropské unie může být na levé i pravé straně. Právě tomuto rozhodnutí se nyní přizpůsobila i česká legislativa. 

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Když se maserati porouchá motor, přivezou letadlem nový zadarmo

Maserati Ghibli

Audi či BMW má kdejaký taxikář, maserati je pro vyvolené. Kdo má volný milion, může si koupit nový čtyřválcový mercedes...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Vitara končí s atmosférou. Motor ze staré školy modernímu SUV nepasuje

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara je v kategorii SUV pojem, poprvé vyjela před třiceti lety. Postupně vznikla již ve čtyřech generacích,...

Najdete na iDNES.cz