Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prázdniny: pravděpodobnost dopravních nehod stoupá

  10:44aktualizováno  10:44
Nastává doba prázdnin a dovolených. Zároveň s tím se zvyšuje riziko dopravních nehod. Na cesty vyrážejí sváteční řidiči a také ostří muži v silných autech. Pozornost řidičů navíc ovlivňuje horko a z něj vznikají stres.Horko v autě vyvolává stresUzavírky v ČR - léto 2003 (formát .xls)Vyrážíte na dovolenou? Pozor na ucpané dálnice!

V teplém letním odpoledni projíždí Brnem a jeho okolím tisíce aut. Lidé ve vozech, kteří jsou připoutaní bezpečnostními pásy, by se však dali spočítat snad jen na prstech jedné ruky. Řidiči to zkrátka evidentně nepovažují za nutné.

A jejich spolujezdci? Jakbysmet. Přitom v několika případech sedí vedle řidiče na předním sedadle malé dítě. Rovněž bez pásů. " Divíte se? To je však naprosto normální situace na našich silnicích," upozorňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Přitom povinnost, že se mají lidé připoutat i na zadním sedadle, pokud je vybavené pásy, platí už patnáct let. Ale dodneška se to prostě nenaučili." O kus dál, směrem na Svitavy, je situace přece jen lepší. Pásy má nasazeny téměř každý druhý řidič.

Delší vzdálenosti bezpečnosti nepřejí

Od začátku prázdnin nás dělí poslední den. Už zítra vyrazí první rodiny se sbalenými kufry pryč z měst. Nastane období, které silně zvyšuje rizika dopravních nehod. "Lidé jezdí častěji a na delší vzdálenosti než obvykle," potvrzuje specialista na bezpečnost

Sledujte aktuální dopravní situaci na silnicích, kterou sledují naši zpravodajové! http://abadoprava.idnes.cz!
silničního provozu Jaroslav Hořín. "Svou roli tady může navíc sehrát horko, slunce a únava.

To vše zvyšuje pravděpodobnost nehody." Mezi zkušené motoristy se v teplých dnech mnohem více mísí takzvaní "víkendoví" řidiči, jejichž chování je často kalamitní, a co hůř - ostří mladí muži v silných autech, řítících se bezhlavě mezi ostatními vozy.

Jako nejčastější příčiny nehod u nás už léta kralují vysoká rychlost, nedání přednosti v jízdě a divoké předjíždění. "Hlavní příčina je v lidech a jejich nerespektování zákonů a ostatních řidičů," říká Karel Schmeidler z brněnského Centra dopravního výzkumu.

 "Auto u nás funguje jako sociální symbol, znamení mužské úspěšnosti. Když mám silné auto, tak jsem prostě šikovný a dobrý." Jako by nestačilo, že se Česká republika řadí na jedno z předních míst na světě v počtu dopravních nehod. Dramatické výsledky máme také v počtu dětí, které zemřou na následky úrazu z dopravní nehody.

Mezinárodní výzkum odhalil, že v Česku je úmrtnost dětí na silnicích třikrát vyšší než v Nizozemsku a Itálii a dvakrát vyšší než v ostatních motoristicky vyspělých státech. Za loňský rok jejich počet stoupl o 33 procent, na silnicích jich vloni zemřelo čtyřiačtyřicet.

 Pětadvacet dětí jelo v autě jako spolujezdci, jedno dítě bylo dokonce za volantem a řídilo. Šest dětí se zabilo na kole a ostatní přejelo auto. Jen pro představu, v podstatě tak zmizely dvě školní třídy plné dětí. "Opět i tady jde mnohdy o zbytečnou smrt. Stačilo, aby ty děti byly zapnuté v pásech," říká Jaroslav Hořín.

Budou v Evropě jednotné pokuty?

Vysoký počet dopravních nehod trápí i ostatní evropské státy. Evropská unie proto zahájila kampaň s heslem "Život máte jen jeden. Tak si na něj dávejte pozor!" Cílem je do roku 2010 snížit počet havárií o polovinu. Česká republika se k tomuto plánu připojila. Jak ale snížení počtu nehod docílit?

V Bruselu se například diskutuje o povinných univerzálních bezpečnostních pásech pro děti či o zavedení pásů v autobusech. V úvahu připadá jednotná povolená hladina alkoholu v krvi. (Tady jsme s naší nulovou tolerancí progresivnější, v EU existuje pouze doporučení na limit 0,5 promile.) Komise také navrhuje jednotné pokuty za rychlou jízdu a pití alkoholu pro řidiče kamionů. Zpřísnit by se měly i zdravotní požadavky pro držitele řidičských průkazů.

Kontroly ve Španělsku a Nizozemsku totiž ukázaly, že každý desátý řidič ve věku padesáti let řídí s nesprávnými dioptriemi. Pozornosti úředníků neunikl design karoserií, měly by být bezpečněji konstruované pro případ srážky s chodcem či cyklistou.

Velkým hitem se v evropských státech staly kampaně odrazující především mladé lidi od řízení po požití alkoholu. Například v Belgii rozjeli v rámci boje proti alkoholu za volantem akci s názvem Bob. Kampaň radila skupince vyrážející na večírek, aby určila osobu "Bob", která se během večera nedotkne alkoholu a pak ostatní odveze domů. Byl to úspěch, bary dokonce zavedly novinku - nealkoholický koktejl Bob.

V počtu nehod kralujeme světu

Jezdíme jako zběsilí a neumíme se chovat na silnici. Proto se Česká republika ocitla na jednom z předních míst ve světě v počtu lidí, kteří se ročně zabijí při dopravní nehodě. Podle informací ministerstva dopravy u nás ze sto tisíc lidí ročně kolem patnácti zemře na silnici. Horší než v Česku je to jen v několika dalších zemích, například v Řecku, Portugalsku a Polsku, ale i ve Spojených státech. "Do února budeme muset vypracovat vládní strategii, která určí konkrétní cíl, jak nehodovost snížit," uvedla mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.

Evropská federace obětí nehod v silničním provozu zpracovala studii, která popsala, jak společnost častými silničními neštěstími trpí. Nejen účastníci nehod, ale i jejich příbuzní psychicky strádají ještě roky po události - nespí, bolí je hlava, ztrácejí sebedůvěru.

"Snad každý ve svém okolí zná někoho, kdo byl minimálně zraněn při autonehodě," říká psycholog z Centra dopravního výzkumu Jan Weiberger. "Při vysoké frekvenci dopravních nehod se z toho, co by mělo být výjimečné, stává obvyklá událost. Někteří ji dokonce považují za normální." O prázdninách, které začínají zítra, je nehod ještě více než po zbytek roku.

Auto srazilo na přechodu v Praze 6 dvě děti. Podle policie vyběhly z hloučku na chodníku. Obě skončily v motolské nemocnici. (11. dubna 2003)

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.