Praze hrozí dopravní kolaps

  10:53
Město zaplaví další desetitisíce aut. Po dokončení nových úseků dálnic vedoucích do Prahy přibude v metropoli čtyřicet tisíc aut denně. Okružní dálnice kolem Prahy chybí. I proto hrozí, že již za rok počet aut v ulicích výrazně vzroste.

Čtěte také: Česko zažije příští rok dálniční boom

Hlavnímu městu hrozí velký dopravní kolaps.

Je možné, že jeho už tak často ucpané ulice, zaplaví až o čtyřicet tisíc aut denně navíc.

„Podle našich odhadů se může po dokončení úseků dálnic, které vedou do Prahy, znatelně zvýšit doprava kolem hlavního města i přímo v něm,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Do roku 2010 však přibudou auta i v samotném hlavním městě. Zatímco v roce 2004 připadalo podle ročenky Ústavu dopravního inženýrství 507 aut na tisíc Pražanů, v roce 2010 už to podle dopravních odborníků bude 550 až 600 aut.

Pražský okruh

Z celkového počtu vozidel, které Praha musí denně pojmout, hlavním městem pouze projíždí celých 13% osobních a 25% nákladních automobilů.

Do roku 2006 bude dostavěno 90 kilometrů nových dálnic, což bude pro osobní i nákladní dopravu jednoznačný impuls. Praha se tak stane městem, kde budou paprskovitě končit a začínat 4 tranzitní dálnice a další rychlostní silnice.

Praha se bez okruhu stane neprůjezdným městem

Do roku 2010 přibude v Praze stovka aut na tisíc obyvatel a do města bude přijíždět stále více lidí z jeho okolí. Nové silnice však stále chybějí.

Dokončené úseky

Satalice – Běchovice  (3,2 km)
Slivenec – Třebonice  (7,2 km)
Třebonice – Řepy  (3,3 km)

Řepy – Ruzyně  (2,5 km)

Zbývá dokončit

Běchovice – D1  (12,6 km)
D1 – Jesenice – Vestec  (8,8 km)
Vestec – Lahvice  (8,3 km)
Lahovice – Slivenec  (6,0 km)
Ruzyně – Suchdol  (9,4 km)
Suchdol – Březiněves  (6,7 km)

Březiněves – Satanice (13,7 km)

Dálnice už za rok

Už příští rok chce dálniční ředitelství dostavět poslední část obchvatu Plzně na dálnici D5, úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a část dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové.

„Nebezpečí, že pražské ulice budou muset pojmout další auta, je opravdu reálné,“ potvrdil dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos.

To by se mohlo projevit především v místech, kde v metropoli končí dálnice a na navazujících komunikacích. Konkrétně u barrandovského sídliště, na Jižní spojce a v okolí, na Černém Mostě, na Proseku, a také na Břevnově, kde v budoucnu bude končit úsek rychlostní silnice z Pavlova na trase Praha -Karlovy Vary.

K tomu, aby se Praze vyhnula tranzitní doprava je nutné urychleně dokončit pražský okruh, což je okružní dálnice, která by měla z Prahy tento druh dopravy odvést.

Problémy s obchvatem

Vnější dálniční obchvat Prahy přitom dostavěn není. Ze zhruba 82 km plánovaného okruhu mohou zatím řidiči využívat jen malé úseky o délce asi 16 km.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však upozorňuje na to, že výstavbu obchvatu metropole nemůže urychlit. Problém je podle ŘSD v tom, že neexistuje územní plán velkého územního celku Pražského regionu, ve kterém by trasa okruhu byla zakreslena. Ten však teprve musí schválit zastupitelstvo Středočeského kraje.

„Mimo Prahu není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a stavební povolení a nemůžeme zatím dále stavět,“ postěžoval si ředitel Laušman.

Výstavbu dálničního okruhu také brzdí odvolání některých občanských sdružení. „To je ovšem velká chyba. Praha okružní dálnici nutně potřebuje, a všelijaká odvolání jenom zhoršují dopravní situaci ve městě. Proto se nedivím obyvatelům Barrandovského sídliště, kteří chtěli blokovat silnici, po které jim pod téměř okny jezdí těžké kamiony,“ tvrdí Moos.

Ani Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí není proti stavbě pražského okruhu. „Naopak my tuto stavbu vítáme. Jenom chceme, aby byla dálnice postavena v rozumně podobě, a naše připomínky byly brány vážně,“ namítl Kužvart.

Praha s mýtným počítá, může stát miliardy korun

Jedním ze způsobů, který by měl omezit dopravu v centru hlavního města, je zavedení mýtného. To by znamenalo, že auta, která míří do centra, by za vjezd zaplatila určitý poplatek.

Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek uvedl, že o mýtném vedení města stále uvažuje. „Musíme však počkat, jak dopadne výběrové řízení pro kamiony na dálnice, které vyhlásilo ministerstvo dopravy. Bylo by totiž rozumné, abychom i v Praze zavedli stejný systém,“ tvrdí Heroudek.

I primátor Pavel Bém uvedl, že zavedením mýtného se vedení pražské radnice stále zabývá.

„Vážně uvažujeme o přípravě zavedení mýtného do centrální části Prahy v horizontu let 2007 až 2009. V optimistické variantě předpokládám, že Praha bude mít dokončený vnitřní městský okruh a ve velké části bude mít i tranzitní okruh, a tím pádem to nezbytné propojení krajů města. Projekt, který v sobě skrývá různé varianty velikosti území, jež by podléhalo placení mýtného, se nyní chystá,“ řekl již dříve Bém.

Studie Ústavu dopravního inženýrství však upozorňuje na to, že zavedení mýtného do centra Prahy nemusí být levnou záležitostí: „Při rozloze pražské památkové rezervace, která má téměř devět kilometrů čtverečních, by zavedení poplatků na vjezd do centra stálo miliardy korun,“ uvádí studie.

Prvním evropským velkoměstem, které začalo vybírat mýtné za vjezd do centra, je Londýn ...ČTĚTE VÍCE

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...