Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praze hrozí dopravní kolaps

  10:53aktualizováno  10:53
Město zaplaví další desetitisíce aut. Po dokončení nových úseků dálnic vedoucích do Prahy přibude v metropoli čtyřicet tisíc aut denně. Okružní dálnice kolem Prahy chybí. I proto hrozí, že již za rok počet aut v ulicích výrazně vzroste.

Čtěte také: Česko zažije příští rok dálniční boom

Hlavnímu městu hrozí velký dopravní kolaps.

Je možné, že jeho už tak často ucpané ulice, zaplaví až o čtyřicet tisíc aut denně navíc.

„Podle našich odhadů se může po dokončení úseků dálnic, které vedou do Prahy, znatelně zvýšit doprava kolem hlavního města i přímo v něm,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Do roku 2010 však přibudou auta i v samotném hlavním městě. Zatímco v roce 2004 připadalo podle ročenky Ústavu dopravního inženýrství 507 aut na tisíc Pražanů, v roce 2010 už to podle dopravních odborníků bude 550 až 600 aut.

Pražský okruh

Z celkového počtu vozidel, které Praha musí denně pojmout, hlavním městem pouze projíždí celých 13% osobních a 25% nákladních automobilů.

Do roku 2006 bude dostavěno 90 kilometrů nových dálnic, což bude pro osobní i nákladní dopravu jednoznačný impuls. Praha se tak stane městem, kde budou paprskovitě končit a začínat 4 tranzitní dálnice a další rychlostní silnice.

Praha se bez okruhu stane neprůjezdným městem

Do roku 2010 přibude v Praze stovka aut na tisíc obyvatel a do města bude přijíždět stále více lidí z jeho okolí. Nové silnice však stále chybějí.

Dokončené úseky

Satalice – Běchovice  (3,2 km)
Slivenec – Třebonice  (7,2 km)
Třebonice – Řepy  (3,3 km)

Řepy – Ruzyně  (2,5 km)

Zbývá dokončit

Běchovice – D1  (12,6 km)
D1 – Jesenice – Vestec  (8,8 km)
Vestec – Lahvice  (8,3 km)
Lahovice – Slivenec  (6,0 km)
Ruzyně – Suchdol  (9,4 km)
Suchdol – Březiněves  (6,7 km)

Březiněves – Satanice (13,7 km)

Dálnice už za rok

Už příští rok chce dálniční ředitelství dostavět poslední část obchvatu Plzně na dálnici D5, úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a část dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové.

„Nebezpečí, že pražské ulice budou muset pojmout další auta, je opravdu reálné,“ potvrdil dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos.

To by se mohlo projevit především v místech, kde v metropoli končí dálnice a na navazujících komunikacích. Konkrétně u barrandovského sídliště, na Jižní spojce a v okolí, na Černém Mostě, na Proseku, a také na Břevnově, kde v budoucnu bude končit úsek rychlostní silnice z Pavlova na trase Praha -Karlovy Vary.

K tomu, aby se Praze vyhnula tranzitní doprava je nutné urychleně dokončit pražský okruh, což je okružní dálnice, která by měla z Prahy tento druh dopravy odvést.

Problémy s obchvatem

Vnější dálniční obchvat Prahy přitom dostavěn není. Ze zhruba 82 km plánovaného okruhu mohou zatím řidiči využívat jen malé úseky o délce asi 16 km.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však upozorňuje na to, že výstavbu obchvatu metropole nemůže urychlit. Problém je podle ŘSD v tom, že neexistuje územní plán velkého územního celku Pražského regionu, ve kterém by trasa okruhu byla zakreslena. Ten však teprve musí schválit zastupitelstvo Středočeského kraje.

„Mimo Prahu není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a stavební povolení a nemůžeme zatím dále stavět,“ postěžoval si ředitel Laušman.

Výstavbu dálničního okruhu také brzdí odvolání některých občanských sdružení. „To je ovšem velká chyba. Praha okružní dálnici nutně potřebuje, a všelijaká odvolání jenom zhoršují dopravní situaci ve městě. Proto se nedivím obyvatelům Barrandovského sídliště, kteří chtěli blokovat silnici, po které jim pod téměř okny jezdí těžké kamiony,“ tvrdí Moos.

Ani Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí není proti stavbě pražského okruhu. „Naopak my tuto stavbu vítáme. Jenom chceme, aby byla dálnice postavena v rozumně podobě, a naše připomínky byly brány vážně,“ namítl Kužvart.

Praha s mýtným počítá, může stát miliardy korun

Jedním ze způsobů, který by měl omezit dopravu v centru hlavního města, je zavedení mýtného. To by znamenalo, že auta, která míří do centra, by za vjezd zaplatila určitý poplatek.

Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek uvedl, že o mýtném vedení města stále uvažuje. „Musíme však počkat, jak dopadne výběrové řízení pro kamiony na dálnice, které vyhlásilo ministerstvo dopravy. Bylo by totiž rozumné, abychom i v Praze zavedli stejný systém,“ tvrdí Heroudek.

I primátor Pavel Bém uvedl, že zavedením mýtného se vedení pražské radnice stále zabývá.

„Vážně uvažujeme o přípravě zavedení mýtného do centrální části Prahy v horizontu let 2007 až 2009. V optimistické variantě předpokládám, že Praha bude mít dokončený vnitřní městský okruh a ve velké části bude mít i tranzitní okruh, a tím pádem to nezbytné propojení krajů města. Projekt, který v sobě skrývá různé varianty velikosti území, jež by podléhalo placení mýtného, se nyní chystá,“ řekl již dříve Bém.

Studie Ústavu dopravního inženýrství však upozorňuje na to, že zavedení mýtného do centra Prahy nemusí být levnou záležitostí: „Při rozloze pražské památkové rezervace, která má téměř devět kilometrů čtverečních, by zavedení poplatků na vjezd do centra stálo miliardy korun,“ uvádí studie.

Prvním evropským velkoměstem, které začalo vybírat mýtné za vjezd do centra, je Londýn ...ČTĚTE VÍCE

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.