Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská noblesa: závod, kde nevyhrává nejrychlejší auto

  16:00aktualizováno  16:00
Vůně benzinu, elegantní oblečení, řidiči gentlemani. Do Jeremenkovy ulice se v sobotu vrátila atmosféra první poloviny minulého století. Závod starých automobilů a motocyklů vyhrál vůz Aero 1000 z roku 1933.

PRAŽSKÁ NOBLESA. Závod českých i světových veteránů do roku výroby 1970 se jel podruhé. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Stovka starých automobilů a motocyklů vyjížděla kopec z Podolského nábřeží při druhém ročníku závodů Pražská noblesa.

Nejstarším autem byl stoletý RAF vyrobený v Liberci, kromě něj se na trať vydaly další vozy českých značek Laurin & Klement, Praga nebo Aero. Mezi skvosty zahraniční výroby patřily meziválečné vozy Bugatti, Lincoln či Buick.

Při závodě nešlo o rychlost, ale o přesnost. "Jedeme dvě jízdy, v každé jsou měřené úseky. Při druhé se musíme co nejpřesněji trefit do prvního času," popisoval na startu Vincenc Patócs, který se na trať vydal ve Fiatu Topolino z roku 1936.

Nejvyšší povolená rychlost byla 50 kilometrů, s jejím dodržením většina aut neměla problém. Bodovala se nejen přesnost, ale i vzhled vozu nebo stylovost oděvu. Řada řidičů se za volant posadila v dobových oblecích, k vidění byly pumpky a bekovky či vojenské uniformy, motocyklisté vsadili na kůži.


Žádné z aut nemělo s výjezdem kilometrového úseku větší problémy. Všechna byla v dobrém stavu, jejich celková cena je podle organizátorů přes sto milionů.
Celkovým vítězem závodu se stal Luděk Dembovský, který dokázal zajet nejpřesnější časy se svým vozem Aero 1000 z roku 1933. Jeho veterána prý můžete v ulicích potkat nejen při závodech. "Dokáže jet až 100 kilometrů za hodinu, byli jsme s ním dokonce i u Baltského moře," pochválil své auto vítěz.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Rolls Royce 6,6 V12 DAWN
Rolls Royce 6,6 V12 DAWN

r.v. 2016, naj. 1 200 km, benzín
11 490 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.