PRAŽSKÁ NOBLESA. Závod českých i světových veteránů do roku výroby 1970 se jel podruhé.

PRAŽSKÁ NOBLESA. Závod českých i světových veteránů do roku výroby 1970 se jel podruhé. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Pražská noblesa: závod, kde nevyhrává nejrychlejší auto

  • 16
Vůně benzinu, elegantní oblečení, řidiči gentlemani. Do Jeremenkovy ulice se v sobotu vrátila atmosféra první poloviny minulého století. Závod starých automobilů a motocyklů vyhrál vůz Aero 1000 z roku 1933.

Stovka starých automobilů a motocyklů vyjížděla kopec z Podolského nábřeží při druhém ročníku závodů Pražská noblesa.

Nejstarším autem byl stoletý RAF vyrobený v Liberci, kromě něj se na trať vydaly další vozy českých značek Laurin & Klement, Praga nebo Aero. Mezi skvosty zahraniční výroby patřily meziválečné vozy Bugatti, Lincoln či Buick.

Při závodě nešlo o rychlost, ale o přesnost. "Jedeme dvě jízdy, v každé jsou měřené úseky. Při druhé se musíme co nejpřesněji trefit do prvního času," popisoval na startu Vincenc Patócs, který se na trať vydal ve Fiatu Topolino z roku 1936.

Nejvyšší povolená rychlost byla 50 kilometrů, s jejím dodržením většina aut neměla problém. Bodovala se nejen přesnost, ale i vzhled vozu nebo stylovost oděvu. Řada řidičů se za volant posadila v dobových oblecích, k vidění byly pumpky a bekovky či vojenské uniformy, motocyklisté vsadili na kůži.


Žádné z aut nemělo s výjezdem kilometrového úseku větší problémy. Všechna byla v dobrém stavu, jejich celková cena je podle organizátorů přes sto milionů.
Celkovým vítězem závodu se stal Luděk Dembovský, který dokázal zajet nejpřesnější časy se svým vozem Aero 1000 z roku 1933. Jeho veterána prý můžete v ulicích potkat nejen při závodech. "Dokáže jet až 100 kilometrů za hodinu, byli jsme s ním dokonce i u Baltského moře," pochválil své auto vítěz.