Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské dvoutaktní šílenství

  11:35aktualizováno  11:35
Stopadesátkrát dva takty hrajících typickým staccatem made in DDR přivítalo letošní pražský sraz trabantů.

Trabantiáda 2006 (21. října 2006) - Trabant v rallyové úpravě | foto: Dan Přibáň

"Trabant je věčný... Ale tady jste v Žitný!“ Člověku nedá, aby tímhle echt pražským kameňákem neuvedl jedinečný pražský sraz pryskyřičníků pádivých. Co na tom, že původně v něm hrál hlavní roli místo slavného výrobku dělníků z Německé Demokratické Republiky Vladimír Iljič.

V současné době se můžeme s klidem přít, který z těchto symbolů východu je na západ od padlé železné opony slavnější. U nás a přilehlém okolí jsou na tom oba nastejno. Ovšem nezničitelné duroplastové vozítko má o mnoho lepší reputaci.

Deštivého dopoledne jednadvacátého října se jich na parkoviště u obchodního centra v Letňanech sjelo takřka 150. Zákaz vjezdu s doplňující tabulkou: "Vjezd povolen pouze vozidlům koncernu IFA“ jasně ukazoval, o co jde. Nedorazila sice žádná multikára ani mohutný Robur, pracanty zastupoval vzácný valníček Wartburg Trans a dva Barkasy, ale hlavně... přijely desítky Trabantů. Největší vytrvalec až z Polských Katovic.

Ani hlavní třída v Karl-Marx-Stadtu nezažila takhle barevné dvoutaktní hemžení. Zatracované auto, kterého se sjednocení východní Němci houfně zbavovali, ožilo pod rukama fandů. Jejich mekkou je Zwickau, kde se každoročně v červnu koná gigantický sraz přátel modrého dýmu.

Osmý ročník pražské Trabantiády se v porovnání s ním dá ale hrdě označit za velký. K vidění bylo vše, co dokáží "trabantisté“ vyrobit. Na první pohled nejlákavější šílené tuningové kousky, u nichž nezáleží na ničem – jen na míře posedlosti majitele vozu.

Že se ceny leckterých aut šplhají do závratných sum je zřejmé na první pohled. Chcete dvě střešní okna? Máte je mít. Chcete všechno otevírat elektricky? Žádný problém. Chcete pořádnou "muziku“? Když zrušíte zadní sedačky, místa je dost.

O nic levnější ale nejsou ani s láskou zrenovované veterány. "To muselo dát kytování, udělat tohle z trabanta,“ komentoval jeden z mnoha čtyřtaktních návštěvníků, překvapeně okukující do původní podoby zrenovovaný model 600.

Nebyl tak daleko od pravdy: "Půlka auta je v podstatě vyrobená znova,“ říká jeho majitel Miroslav Foukner, jenž jej zrekonstruoval z úplného vraku. Přesto je vzhled vozu dílem východoněmeckých designérů, nikoli snem šíleného úpravce.

K nám se ale Trabantů 600 dovezlo jen pár kousků. Takže není divu, že je takřka nikdo nezná a elegantní tvary by holt u trabanta málokdo hledal. Ovšem už i okoukané tradiční šestsetjedničky, pro laika prostě trabanty, se hrdě řadí po bok veteránů. Vždyť první sjely z výrobní linky v roce 1963.

Netradičním kompromisem mezi elegantním veteránem a podařeným tuningem je mezi fanoušky vyzdvihovaný i zatracovaný Trabant 600 kombi s motorem z Wartburgu Františka Klampfla, jehož zlaté metalíze dodaly kapky deště ještě vetší šmrnc. Veterán by sice měl zůstat veteránem, ale když někdo umí, tak prostě umí.

Ovšem nejen okukováním ladných či brutálních tvarů duroplastových zázraků živ je fanda. Zatímco parkoviště zabrané trabanty kazilo odváděním pozornosti otců a synů rodinám tradiční rituál sobotních nákupů, trabantisté závodili.

Nešlo o rychlost. V té by nejspíše vyhrál rallye speciál Trabant RS v závěsu s mutantem s čtyřtaktním motorem umístěným v kabině ženoucím zadní kola. A ani pár zástupců poslední série Trabantů 1.1, labutí písně automobilky, by se nejspíše neztratilo.

Pro zachování férových podmínek se soutěžilo v opatrné jízdě zručnosti s kelímkem na kapotě a v parkování, kde zcela nečekaně v kategorii "netrabantů“ vyhrála jediná dvoutaktní maxilimuzína v Česku. Finálem pak byla "bloudící“ orientační jízda Prahou. Jak k ní řekla jedna z  trabantistek Zuzana Procházková: "Navštívili jsme cestou nevídané končiny“.

Trabant rozhodně není jen mužskou doménou. Pokud chcete zaujmout něžné krásky, máte v něm rozhodně větší šanci než v lecjakém renomovaném voze z posledních let. Za nejvíce sexy auto byl sice označen „konkureční“ Fiat 500, ale to zvenku nerezavějícímu unikátu na půvabu neubírá.

Zařadil se hrdě po bok "kapesních“ legend, jako je německý brouk, britské mini, francouzský Citroen 2CV či italský Fiat 500. "Ať nám to smrdí,“ zakončil úspěšnou Trabantiádu jeden z jejích organizátorů Michal Kotek.

HISTORIE BAKELITOVÉ LEGENDY VE ZKRATCE

Příští rok oslaví trabant padesátku. Než ale vyjel, musel tu být materiál, tvořící jeho proslulou nerezavějící karoserii. Nenechte se mýlit, uvnitř je trabant kovový a jaksepatří koroduje.

Už začátkem padesátých let pracovali konstruktéři v německém Zwickau na vývoji hmoty, jež by při výrobě karoserií nahradila nedostatkový plech. Tak vznikl duroplast - směs odpadní bavlny a syntetické pryskyřice.

Skutečně se nejedná o bakelit, jak se traduje. Po mezitypu P 70 vyjely sedmého listopadu 1957 z bran automobilky první vozy P 50 označované také jako Trabant 500. Název vznikl při anketě mezi zaměstnanci továrny a znamená společník.

V roce 1960 opustil výrobní linky první Trabant 500 kombi. O dva roky později oba typy nahradil Trabant 600. Nejednalo se vlastně o nový vůz. Karoserie zůstala stejná, ale obsah motoru se zvětšil z 500 cm3 na 594 cm3 a maximální rychlost stoupla na slušných 100 km/h.

Elegantní oblá karoserie ale byla výrobně náročná a moderní doba si navíc žádala moderní hranaté tvary. S rokem 1963 tedy svět poprvé spatřil budoucí symbol východu – Trabant 601.

Vůz, který se z počátku úspěšně vyvážel na západ, sloužil v armádě a především svým hrdým majitelům. Mnoho dílů včetně pohonné jednotky pocházelo z předchozího typu a některé díly se zachovaly až do konce výroby v roce 1991.

Tři roky před tím, po mnoha stranou a vládou zamítnutých prototypech, sjel z linky první Trabant 1.1. Upravený typ 601 s čtyřtaktním motorem volkswagen.

Konec dvoutaktu ale trabant nezachránil a poslední vůz s pomyslným pořadovým číslem 3 096 099 opustil továrnu 30. dubna 1991.

Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.