Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský chaos znají řidiči i ve světě

  18:27aktualizováno  18:53
O cestování po českém hlavním městě vědí řidiči své. Nestojí za moc. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že ani tam to není pro řidiče žádný med. Jak je na tom česká metropole v porovnání s cizinou?
Doprava, auto, tunel

Doprava, auto, tunel | foto: Profimedia.cz

Brusel: přednost vždy zprava
Pokud se někdo chystá vozem do Bruselu, měl by se předem připravit: doprava je značně chaotická, hustá a zdejší řidiči jsou nevyzpytatelní. Ač je belgická metropole o něco menší než Praha a zdejší dopravu nekomplikují přejezdy na druhou stranu přes řeku, přesto i tady jsou železným pravidlem dopravní zácpy, především ráno a večer. Jedním z důvodů je zřejmě i to, že zde až zoufale dlouho trvá, než přeskočí červená na zelenou, oranžovou semafor obvykle vynechá.

Při jízdě Bruselem je třeba mít se na pozoru. Belgičané nejsou dobří řidiči. Svědčí o tom i statistiky nehod, zejména těch smrtelných. Velkým překvapením pro Pražana je opravdu skalní zásada přednosti zprava.

Podle názorů odborníků na dopravu jde o bezpečnější systém, protože nutí řidiče brzdit na každé křižovatce. Jenže odborník míní, řidič mění. V Bruselu si z tohoto pravidla nikdo moc nedělá a v podstatě z každého úhlu vjede auto do křižovatky a bez ohlédnutí pokračuje v jízdě.

Velkou opatrnost je třeba dodržovat v noci. V Belgii může řidič vypít sklenici piva nebo vína. Velice často však u jednoho či dvou drinků nezůstane a lidé sedají za volant a sotva mluví. Však se tu traduje říkanka o s chaosu na bruselských silnicích: musím si dát skleničku na kuráž sednout za volant.

Italská města: jeden velký chaos
Kdo bude projíždět italskými městy, měl by se mít na pozoru. Italové nerespektují žádné značky nebo přednosti zprava. „Na kruhový objezd vjedou klidně tři auta najednou, protroubí se a dají najevo, kdo pojede první. Nevědí ani, kdo z nich má přednost. Všichni na sebe jen troubí,“ říká Zuzana Rejchová, která zná jízdu po Boloni, Modeně a Veroně.

Jízda po italských městech je tedy podle Rejchové jeden velký chaos, který kupodivu funguje. „Za dobu, co jsem tam byla, jsem neviděla jedinou bouračku. Každý řidič totiž počítá s tím, že ten před ním udělá nějakou hloupost nebo něco nepředvídatelného, a tak raději jede pomalu,“ říká Rejchová. Čtěte také...

New York: neseďte v autě sami
Jezdit autem v New Yorku a okolí vyžaduje skutečně pevné nervy. Na Manhattanu zuřivé troubení, v okolí neustále zacpané autostrády a dálnice. Přímo na Manhattanu však pomáhá nezkušenému řidiči jednoduchý systém jednosměrek. Jednou ulicí za západu na východ, druhou zpátky.

Provoz se pravidelně střídá. Ze severu na jih je to podobné. To je ovšem také jediné ulehčení, které řidič má. Ulice jsou přecpané ve dne i v noci, taxikáři jezdí ještě divočeji než v Praze, téměř všichni troubí a gestikulují. Nic pro slabé povahy. Ani po vyjetí z Manhattanu - ať na Long Island nebo do New Jersey - se řidiči neuleví. Hustý provoz ve čtyřech pěti pruzích, mnohakilometrové zácpy a poměrně „draví“ řidiči.

Systém dopravy nahrává těm, kteří nejezdí v autě sami. Na mnoha místech autostrád je speciální přednostní pruh pro skupinovou přepravu osob. A skupina znamená dva a více lidí.

Sydney: pozor na řízení vlevo
V Austrálii se stejně jako v Británii jezdí vlevo. Odpovídají tomu pravidla i vnitřní uspořádání automobilu. Český řidič si tedy v Sydney několik prvních dní místo blinkru neustále levou rukou zapíná stěrače. Když si však na řízení vlevo zvykne, zjistí, že se v třímilionové oblasti města a v nejbližším okolí jezdí poměrně snadno. Doprava je hustá, ale městem se projet dá. Pomáhá tomu i dobrá soustava dálnic, magistrál a tunelů. Ten hlavní vede pod sydneyským zálivem a umožňuje rychlý průjezd z jižních předměstí na sever a opačně.

Řidiči jsou v Sydney mnohem disciplinovanější než v Praze. Možná je tomu naučily i vysoké sazby pokut za rychlost. Pokud překročíte povolenou rychlost o nějakých 15 km v hodině, můžete dostat pokutu kolem 200 australských dolarů, tedy asi 3700 korun. Specialitou Austrálie je, že o státních svátcích a prodloužených víkendech, kdy jezdí hodně lidí, se pokuty zdvojnásobují.

Autor:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.