Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský chaos znají řidiči i ve světě

  18:27aktualizováno  18:53
O cestování po českém hlavním městě vědí řidiči své. Nestojí za moc. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že ani tam to není pro řidiče žádný med. Jak je na tom česká metropole v porovnání s cizinou?
Doprava, auto, tunel

Doprava, auto, tunel | foto: Profimedia.cz

Brusel: přednost vždy zprava
Pokud se někdo chystá vozem do Bruselu, měl by se předem připravit: doprava je značně chaotická, hustá a zdejší řidiči jsou nevyzpytatelní. Ač je belgická metropole o něco menší než Praha a zdejší dopravu nekomplikují přejezdy na druhou stranu přes řeku, přesto i tady jsou železným pravidlem dopravní zácpy, především ráno a večer. Jedním z důvodů je zřejmě i to, že zde až zoufale dlouho trvá, než přeskočí červená na zelenou, oranžovou semafor obvykle vynechá.

Při jízdě Bruselem je třeba mít se na pozoru. Belgičané nejsou dobří řidiči. Svědčí o tom i statistiky nehod, zejména těch smrtelných. Velkým překvapením pro Pražana je opravdu skalní zásada přednosti zprava.

Podle názorů odborníků na dopravu jde o bezpečnější systém, protože nutí řidiče brzdit na každé křižovatce. Jenže odborník míní, řidič mění. V Bruselu si z tohoto pravidla nikdo moc nedělá a v podstatě z každého úhlu vjede auto do křižovatky a bez ohlédnutí pokračuje v jízdě.

Velkou opatrnost je třeba dodržovat v noci. V Belgii může řidič vypít sklenici piva nebo vína. Velice často však u jednoho či dvou drinků nezůstane a lidé sedají za volant a sotva mluví. Však se tu traduje říkanka o s chaosu na bruselských silnicích: musím si dát skleničku na kuráž sednout za volant.

Italská města: jeden velký chaos
Kdo bude projíždět italskými městy, měl by se mít na pozoru. Italové nerespektují žádné značky nebo přednosti zprava. „Na kruhový objezd vjedou klidně tři auta najednou, protroubí se a dají najevo, kdo pojede první. Nevědí ani, kdo z nich má přednost. Všichni na sebe jen troubí,“ říká Zuzana Rejchová, která zná jízdu po Boloni, Modeně a Veroně.

Jízda po italských městech je tedy podle Rejchové jeden velký chaos, který kupodivu funguje. „Za dobu, co jsem tam byla, jsem neviděla jedinou bouračku. Každý řidič totiž počítá s tím, že ten před ním udělá nějakou hloupost nebo něco nepředvídatelného, a tak raději jede pomalu,“ říká Rejchová. Čtěte také...

New York: neseďte v autě sami
Jezdit autem v New Yorku a okolí vyžaduje skutečně pevné nervy. Na Manhattanu zuřivé troubení, v okolí neustále zacpané autostrády a dálnice. Přímo na Manhattanu však pomáhá nezkušenému řidiči jednoduchý systém jednosměrek. Jednou ulicí za západu na východ, druhou zpátky.

Provoz se pravidelně střídá. Ze severu na jih je to podobné. To je ovšem také jediné ulehčení, které řidič má. Ulice jsou přecpané ve dne i v noci, taxikáři jezdí ještě divočeji než v Praze, téměř všichni troubí a gestikulují. Nic pro slabé povahy. Ani po vyjetí z Manhattanu - ať na Long Island nebo do New Jersey - se řidiči neuleví. Hustý provoz ve čtyřech pěti pruzích, mnohakilometrové zácpy a poměrně „draví“ řidiči.

Systém dopravy nahrává těm, kteří nejezdí v autě sami. Na mnoha místech autostrád je speciální přednostní pruh pro skupinovou přepravu osob. A skupina znamená dva a více lidí.

Sydney: pozor na řízení vlevo
V Austrálii se stejně jako v Británii jezdí vlevo. Odpovídají tomu pravidla i vnitřní uspořádání automobilu. Český řidič si tedy v Sydney několik prvních dní místo blinkru neustále levou rukou zapíná stěrače. Když si však na řízení vlevo zvykne, zjistí, že se v třímilionové oblasti města a v nejbližším okolí jezdí poměrně snadno. Doprava je hustá, ale městem se projet dá. Pomáhá tomu i dobrá soustava dálnic, magistrál a tunelů. Ten hlavní vede pod sydneyským zálivem a umožňuje rychlý průjezd z jižních předměstí na sever a opačně.

Řidiči jsou v Sydney mnohem disciplinovanější než v Praze. Možná je tomu naučily i vysoké sazby pokut za rychlost. Pokud překročíte povolenou rychlost o nějakých 15 km v hodině, můžete dostat pokutu kolem 200 australských dolarů, tedy asi 3700 korun. Specialitou Austrálie je, že o státních svátcích a prodloužených víkendech, kdy jezdí hodně lidí, se pokuty zdvojnásobují.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

BMW i3 Akční cena!
BMW i3 Akční cena!

r.v. 2014, naj. 41 000 km, elektro
719 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz