Pražský chaos znají řidiči i ve světě

  18:27aktualizováno  18:53
O cestování po českém hlavním městě vědí řidiči své. Nestojí za moc. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že ani tam to není pro řidiče žádný med. Jak je na tom česká metropole v porovnání s cizinou?
Doprava, auto, tunel

Doprava, auto, tunel | foto: Profimedia.cz

Brusel: přednost vždy zprava
Pokud se někdo chystá vozem do Bruselu, měl by se předem připravit: doprava je značně chaotická, hustá a zdejší řidiči jsou nevyzpytatelní. Ač je belgická metropole o něco menší než Praha a zdejší dopravu nekomplikují přejezdy na druhou stranu přes řeku, přesto i tady jsou železným pravidlem dopravní zácpy, především ráno a večer. Jedním z důvodů je zřejmě i to, že zde až zoufale dlouho trvá, než přeskočí červená na zelenou, oranžovou semafor obvykle vynechá.

Při jízdě Bruselem je třeba mít se na pozoru. Belgičané nejsou dobří řidiči. Svědčí o tom i statistiky nehod, zejména těch smrtelných. Velkým překvapením pro Pražana je opravdu skalní zásada přednosti zprava.

Podle názorů odborníků na dopravu jde o bezpečnější systém, protože nutí řidiče brzdit na každé křižovatce. Jenže odborník míní, řidič mění. V Bruselu si z tohoto pravidla nikdo moc nedělá a v podstatě z každého úhlu vjede auto do křižovatky a bez ohlédnutí pokračuje v jízdě.

Velkou opatrnost je třeba dodržovat v noci. V Belgii může řidič vypít sklenici piva nebo vína. Velice často však u jednoho či dvou drinků nezůstane a lidé sedají za volant a sotva mluví. Však se tu traduje říkanka o s chaosu na bruselských silnicích: musím si dát skleničku na kuráž sednout za volant.

Italská města: jeden velký chaos
Kdo bude projíždět italskými městy, měl by se mít na pozoru. Italové nerespektují žádné značky nebo přednosti zprava. „Na kruhový objezd vjedou klidně tři auta najednou, protroubí se a dají najevo, kdo pojede první. Nevědí ani, kdo z nich má přednost. Všichni na sebe jen troubí,“ říká Zuzana Rejchová, která zná jízdu po Boloni, Modeně a Veroně.

Jízda po italských městech je tedy podle Rejchové jeden velký chaos, který kupodivu funguje. „Za dobu, co jsem tam byla, jsem neviděla jedinou bouračku. Každý řidič totiž počítá s tím, že ten před ním udělá nějakou hloupost nebo něco nepředvídatelného, a tak raději jede pomalu,“ říká Rejchová. Čtěte také...

New York: neseďte v autě sami
Jezdit autem v New Yorku a okolí vyžaduje skutečně pevné nervy. Na Manhattanu zuřivé troubení, v okolí neustále zacpané autostrády a dálnice. Přímo na Manhattanu však pomáhá nezkušenému řidiči jednoduchý systém jednosměrek. Jednou ulicí za západu na východ, druhou zpátky.

Provoz se pravidelně střídá. Ze severu na jih je to podobné. To je ovšem také jediné ulehčení, které řidič má. Ulice jsou přecpané ve dne i v noci, taxikáři jezdí ještě divočeji než v Praze, téměř všichni troubí a gestikulují. Nic pro slabé povahy. Ani po vyjetí z Manhattanu - ať na Long Island nebo do New Jersey - se řidiči neuleví. Hustý provoz ve čtyřech pěti pruzích, mnohakilometrové zácpy a poměrně „draví“ řidiči.

Systém dopravy nahrává těm, kteří nejezdí v autě sami. Na mnoha místech autostrád je speciální přednostní pruh pro skupinovou přepravu osob. A skupina znamená dva a více lidí.

Sydney: pozor na řízení vlevo
V Austrálii se stejně jako v Británii jezdí vlevo. Odpovídají tomu pravidla i vnitřní uspořádání automobilu. Český řidič si tedy v Sydney několik prvních dní místo blinkru neustále levou rukou zapíná stěrače. Když si však na řízení vlevo zvykne, zjistí, že se v třímilionové oblasti města a v nejbližším okolí jezdí poměrně snadno. Doprava je hustá, ale městem se projet dá. Pomáhá tomu i dobrá soustava dálnic, magistrál a tunelů. Ten hlavní vede pod sydneyským zálivem a umožňuje rychlý průjezd z jižních předměstí na sever a opačně.

Řidiči jsou v Sydney mnohem disciplinovanější než v Praze. Možná je tomu naučily i vysoké sazby pokut za rychlost. Pokud překročíte povolenou rychlost o nějakých 15 km v hodině, můžete dostat pokutu kolem 200 australských dolarů, tedy asi 3700 korun. Specialitou Austrálie je, že o státních svátcích a prodloužených víkendech, kdy jezdí hodně lidí, se pokuty zdvojnásobují.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Najdete na iDNES.cz