Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský rallyesprint: pořadatelský krach

  18:04aktualizováno  18:04
O uplynulém víkendu prožila Praha malý motoristický svátek, když se jel už devátý ročník Pražského rallyesprintu. Celou akci bohužel negativně poznamenala nehoda soutěžního vozu Mitsubishi Lancer, který bokem narazil do skupiny diváků. Jaké tedy bylo pořadatelské zajištění soutěže?
Komárek havaroval

Komárek havaroval - Vůz Mitsubishi Lancer pilotovaný Davidem Komárkem narazil do sloupu veřejného osvětlení a bokem do skupinky diváků. | foto: Jiří Rohlena

Odpověď je jednoduchá – kdo tam byl potvrdí, že nedostačující a neodborné. Jen zázrakem nebylo podobných nehod víc.

Pohledem diváka
Na sprint v ulicích Prahy jsem se těšil. Není to totiž "obyčejný" závod, je to hlavně show pro diváky, pro fanoušky rallye a vůbec pro všechny, kterým voní benzin. V sobotu ráno, v den závodu, jsem vyjel k trati rychlostní zkoušky Cementárna-Řeporyje. Startu RZ předcházely obvyklé bezpečnostní procedury, kromě předjezdců bylo vidět automobily s pořadateli, kteří za pomalé jízdy nabádali diváky k opatrnosti. V místech, kde bylo více přihlížejících, se tento vůz zastavil a jeho posádka varování hlásila tak, aby každý výkladu rozuměl (k tomu pomáhal mikrofon a reproduktory).

Ke sledování závodu jsem si v Řeporyjích vybral místo za viaduktem. Překvapilo mě, že tam byl pouze jeden pořadatel, ale vše probíhalo bez potíží. Po průjezdu přibližně deseti aut byla již situace jiná a přítomný pořadatel ji evidentně nezvládal. Diváci volně přebíhali trať hned za viaduktem, kam přijíždějící posádky soutěžních vozů nemohly vidět. Po průjezdu prvních osmnácti vozů jsem se rozhodl vyrazit směr Strahov - právě na místní okruh jsem se těšil nejvíc.

Přijel jsem přesně ve chvíli, kdy Václav Pech se svým focusem WRC vyrazil na trať. Našel jsem si místo v ulici Atletická, odkud bylo dobře vidět až do zatáčky ulice Vaníčkova. Asi o pět metrů dál stáli čtyři policisté a naproti přes ulici (dráhu závodu) jeden pořadatel vybavený reflexní vestou autoklubu a vysílačkou.

To, co následovalo, lze popsat pouze jako chaos. Přes trať volně přebíhali lidé, jednotlivci i celé skupinky. Byl jsem svědkem situace, kdy soutěžní vůz minul přebíhajícího člověka maximálně o půl metru. Co šokovalo, však nebyla trestuhodná neukázněnost a nízká inteligence těchto “fanoušků”, ale především absolutní nezájem přihlížejících policistů a pořadatele. Krátce na to byla RZ zrušena z důvodu havárie Davida Komárka.

Jak byla akce zajištěna?
Po tom, co jsem viděl, mohu říci následující. Devátý Pražský rallyesprint se vyznačoval především špatným bezpečnostním zajištěním ze strany pořadatele. Podél trati bylo málo pořadatelů a z vlastní zkušenosti vím, že někteří z nich mohli klidně zůstat doma, protože byli jaksi pouze do počtu. Co vůbec nechápu, je přítomnost zmiňovaných čtyř policistů u trasy třetí RZ.

Osobně jsem havárii Davida Komárka neviděl, ale tvrzení ředitelky závodu Jany Hefnerové, že bezpečnost tratě byla řádně zajištěna a přihlížející stáli v dostatečné vzdálenosti od projíždějících vozů, je podle mého názoru zcela mimo realitu. Nezbývá než doufat, že si toho někdo odpovědný všimne a vyvodí z toho důsledky. Neříkám, že má být celá akce zakázána, ale konat by se měla za jiných podmínek.

ČTĚTE TAKÉ:
Zranění v rallyesprintu: do diváků najel vůz
V pražském rallyesprintu triumfoval Enge

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.