Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský rallyesprint: pořadatelský krach

  18:04aktualizováno  18:04
O uplynulém víkendu prožila Praha malý motoristický svátek, když se jel už devátý ročník Pražského rallyesprintu. Celou akci bohužel negativně poznamenala nehoda soutěžního vozu Mitsubishi Lancer, který bokem narazil do skupiny diváků. Jaké tedy bylo pořadatelské zajištění soutěže?
Komárek havaroval

Komárek havaroval - Vůz Mitsubishi Lancer pilotovaný Davidem Komárkem narazil do sloupu veřejného osvětlení a bokem do skupinky diváků. | foto: Jiří Rohlena

Odpověď je jednoduchá – kdo tam byl potvrdí, že nedostačující a neodborné. Jen zázrakem nebylo podobných nehod víc.

Pohledem diváka
Na sprint v ulicích Prahy jsem se těšil. Není to totiž "obyčejný" závod, je to hlavně show pro diváky, pro fanoušky rallye a vůbec pro všechny, kterým voní benzin. V sobotu ráno, v den závodu, jsem vyjel k trati rychlostní zkoušky Cementárna-Řeporyje. Startu RZ předcházely obvyklé bezpečnostní procedury, kromě předjezdců bylo vidět automobily s pořadateli, kteří za pomalé jízdy nabádali diváky k opatrnosti. V místech, kde bylo více přihlížejících, se tento vůz zastavil a jeho posádka varování hlásila tak, aby každý výkladu rozuměl (k tomu pomáhal mikrofon a reproduktory).

Ke sledování závodu jsem si v Řeporyjích vybral místo za viaduktem. Překvapilo mě, že tam byl pouze jeden pořadatel, ale vše probíhalo bez potíží. Po průjezdu přibližně deseti aut byla již situace jiná a přítomný pořadatel ji evidentně nezvládal. Diváci volně přebíhali trať hned za viaduktem, kam přijíždějící posádky soutěžních vozů nemohly vidět. Po průjezdu prvních osmnácti vozů jsem se rozhodl vyrazit směr Strahov - právě na místní okruh jsem se těšil nejvíc.

Přijel jsem přesně ve chvíli, kdy Václav Pech se svým focusem WRC vyrazil na trať. Našel jsem si místo v ulici Atletická, odkud bylo dobře vidět až do zatáčky ulice Vaníčkova. Asi o pět metrů dál stáli čtyři policisté a naproti přes ulici (dráhu závodu) jeden pořadatel vybavený reflexní vestou autoklubu a vysílačkou.

To, co následovalo, lze popsat pouze jako chaos. Přes trať volně přebíhali lidé, jednotlivci i celé skupinky. Byl jsem svědkem situace, kdy soutěžní vůz minul přebíhajícího člověka maximálně o půl metru. Co šokovalo, však nebyla trestuhodná neukázněnost a nízká inteligence těchto “fanoušků”, ale především absolutní nezájem přihlížejících policistů a pořadatele. Krátce na to byla RZ zrušena z důvodu havárie Davida Komárka.

Jak byla akce zajištěna?
Po tom, co jsem viděl, mohu říci následující. Devátý Pražský rallyesprint se vyznačoval především špatným bezpečnostním zajištěním ze strany pořadatele. Podél trati bylo málo pořadatelů a z vlastní zkušenosti vím, že někteří z nich mohli klidně zůstat doma, protože byli jaksi pouze do počtu. Co vůbec nechápu, je přítomnost zmiňovaných čtyř policistů u trasy třetí RZ.

Osobně jsem havárii Davida Komárka neviděl, ale tvrzení ředitelky závodu Jany Hefnerové, že bezpečnost tratě byla řádně zajištěna a přihlížející stáli v dostatečné vzdálenosti od projíždějících vozů, je podle mého názoru zcela mimo realitu. Nezbývá než doufat, že si toho někdo odpovědný všimne a vyvodí z toho důsledky. Neříkám, že má být celá akce zakázána, ale konat by se měla za jiných podmínek.

ČTĚTE TAKÉ:
Zranění v rallyesprintu: do diváků najel vůz
V pražském rallyesprintu triumfoval Enge

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz