Komárek havaroval

Komárek havaroval - Vůz Mitsubishi Lancer pilotovaný Davidem Komárkem narazil do sloupu veřejného osvětlení a bokem do skupinky diváků. | foto: Jiří Rohlena

Pražský rallyesprint: pořadatelský krach

  • 31
O uplynulém víkendu prožila Praha malý motoristický svátek, když se jel už devátý ročník Pražského rallyesprintu. Celou akci bohužel negativně poznamenala nehoda soutěžního vozu Mitsubishi Lancer, který bokem narazil do skupiny diváků. Jaké tedy bylo pořadatelské zajištění soutěže?

Odpověď je jednoduchá – kdo tam byl potvrdí, že nedostačující a neodborné. Jen zázrakem nebylo podobných nehod víc.

Pohledem diváka
Na sprint v ulicích Prahy jsem se těšil. Není to totiž "obyčejný" závod, je to hlavně show pro diváky, pro fanoušky rallye a vůbec pro všechny, kterým voní benzin. V sobotu ráno, v den závodu, jsem vyjel k trati rychlostní zkoušky Cementárna-Řeporyje. Startu RZ předcházely obvyklé bezpečnostní procedury, kromě předjezdců bylo vidět automobily s pořadateli, kteří za pomalé jízdy nabádali diváky k opatrnosti. V místech, kde bylo více přihlížejících, se tento vůz zastavil a jeho posádka varování hlásila tak, aby každý výkladu rozuměl (k tomu pomáhal mikrofon a reproduktory).

Ke sledování závodu jsem si v Řeporyjích vybral místo za viaduktem. Překvapilo mě, že tam byl pouze jeden pořadatel, ale vše probíhalo bez potíží. Po průjezdu přibližně deseti aut byla již situace jiná a přítomný pořadatel ji evidentně nezvládal. Diváci volně přebíhali trať hned za viaduktem, kam přijíždějící posádky soutěžních vozů nemohly vidět. Po průjezdu prvních osmnácti vozů jsem se rozhodl vyrazit směr Strahov - právě na místní okruh jsem se těšil nejvíc.

Přijel jsem přesně ve chvíli, kdy Václav Pech se svým focusem WRC vyrazil na trať. Našel jsem si místo v ulici Atletická, odkud bylo dobře vidět až do zatáčky ulice Vaníčkova. Asi o pět metrů dál stáli čtyři policisté a naproti přes ulici (dráhu závodu) jeden pořadatel vybavený reflexní vestou autoklubu a vysílačkou.

To, co následovalo, lze popsat pouze jako chaos. Přes trať volně přebíhali lidé, jednotlivci i celé skupinky. Byl jsem svědkem situace, kdy soutěžní vůz minul přebíhajícího člověka maximálně o půl metru. Co šokovalo, však nebyla trestuhodná neukázněnost a nízká inteligence těchto “fanoušků”, ale především absolutní nezájem přihlížejících policistů a pořadatele. Krátce na to byla RZ zrušena z důvodu havárie Davida Komárka.

Jak byla akce zajištěna?
Po tom, co jsem viděl, mohu říci následující. Devátý Pražský rallyesprint se vyznačoval především špatným bezpečnostním zajištěním ze strany pořadatele. Podél trati bylo málo pořadatelů a z vlastní zkušenosti vím, že někteří z nich mohli klidně zůstat doma, protože byli jaksi pouze do počtu. Co vůbec nechápu, je přítomnost zmiňovaných čtyř policistů u trasy třetí RZ.

Osobně jsem havárii Davida Komárka neviděl, ale tvrzení ředitelky závodu Jany Hefnerové, že bezpečnost tratě byla řádně zajištěna a přihlížející stáli v dostatečné vzdálenosti od projíždějících vozů, je podle mého názoru zcela mimo realitu. Nezbývá než doufat, že si toho někdo odpovědný všimne a vyvodí z toho důsledky. Neříkám, že má být celá akce zakázána, ale konat by se měla za jiných podmínek.

ČTĚTE TAKÉ:
Zranění v rallyesprintu: do diváků najel vůz
V pražském rallyesprintu triumfoval Enge