Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražští taxikáři v evropském testu propadli, zbytečně protahují cestu

  13:26aktualizováno  13:26
Špatná reputace pražských taxikářů se nelepší. V evropském testu taxíků, který provedl autoklub ADAC, skončili na chvostu. Zkušební komisaři odhalili, že volí zbytečně dlouhou trasu a cestu stále předražují. Komisaři si stěžují i na špatné chování řidičů, kteří navíc porušují předpisy. Jen auto mají většinou čisté a v pořádku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Na test upozornil specializovaný web AutemBezpečně.cz, který od ADACu získal i podrobné hodnocení pražských "drožkařů".

Místo otravných zákazníků poslouchá rádio

"Hoďte babu do Podbaby tramvají," odmítá malé rito Luděk Sobota v roli hogo-fogo taxikáře ve staré české komedii. Jeden pražský taxík, do kterého náhodně usedli testeři ADAC, měl za volantem řidiče, který má staré české filmy asi rád.

Kolik stojí jízda taxíkem

Taxitest ADAC 2011 (cena v eurech za 7 kilometrů jízdy přes den včetně 5 min. čekací doby a jednoho zavazadla)

  • Lisabon 7,98
  • Záhřeb 8,59
  • Madrid 10,64
  • Barcelona 10,92
  • Praha 10,93
  • Paříž 11,18
  • Řím 11,22
  • Milán 12,18
  • Vídeň 12,92
  • Salzburg 15,09
  • Kolín nad rýnem 15,70
  • Lublaň 15,88
  • Brusel 16,10
  • Berlín 16,23
  • Mnichov 17,20
  • Hamburg 17,45
  • Lucemburk 17,87
  • Amsterdam 22,24
  • Rotterdam 22,24
  • Oslo 25,56
  • Ženeva 28,77
  • Curych 31,35

Zdroj: ADAC (říjen 2011)

Dával najevo svou rozhořčenost nad tím, že zákazníci chtějí podle jeho mínění svézt jen na krátkou vzdálenost. Nasedli do taxíku s cílem dostat se z výstaviště do hotelu. Řidič to vyřešil po svém a trasu si prodloužil o 69 procent, spočítali testeři německého autoklubu.

Do svých poznámek si zapsali, že řidič nebyl přátelský, spíše působil nevlídně. Během celé jízdy poslouchal nahlas muziku. Nehledě na to, že vezl zákazníky.

Auta v pořádku, řidič ne

Test uskutečnil německý autoklub ve 22 velkých evropských městech. V každém jeho testeři anonymně pětkrát nastoupili do taxíku ve dne a stejnou cestu projeli i v nočních hodinách. Vybrali si celkem pět pro každé město typických tras.

Na pomyslné školní stupnici dostali pražští taxikáři slušnou známku – dvojku – jen za stav auta. S ostatními službami to bylo mnohem horší.

Za volbu trasy si vysloužili trojku a za řidičův ostatní servis dokonce čtyřku. Stejné bylo celkové hodnocení Prahy v testu.

Výsledná sedmnáctá příčka mezi 22 největšími velkými evropskými městy znamená pro Prahu neslavný výsledek.

"Pražské taxíky jsou čisté, řidiči jsou až na výjimky zdvořilí, ale neumí anglicky. Taxikáři však často zbytečně prodlužují trasu, a okrádají tak zákazníky," zní výsledné hodnocení.

Nevědí, kam se jede

Server AutemBezpečně.cz získal od německého autoklubu podrobné hodnocení pražské části testu. Obzvláště špatnou zkušenost udělali komisaři při noční cestě z pražského hlavního nádraží na výstaviště v Letňanech.

"Řidič si ještě před začátkem cesty řekl za svezení o 900 korun. Po protestu proti vysoké ceně snížil částku na 600 korun. Podle ADAC však cena neměla přesáhnout 400 Kč," popisuje Petr Buček, šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

Výsledky testu

Podrobné hodnocení taxislužeb ZDE

Auto navíc nemělo ve výbavě taxametr. Šofér taxíku ani nevěděl, kam má jet a musel se zeptat kolegy. Poté ještě kontroloval cestu pohledem do mapy. "Když nemohl cílové místo v Letňanech najít, telefonoval někomu z kolegů. Za jízdy a bez použití hands-free sady," cituje Buček z poznámek testerů.

Zvolená trasa se nakonec ukázala být hodně dlouhá. Taxík najel oproti ideální trase o 46,5 procenta navíc.

Ani v dalších službách se tento řidič nevyznamenal. "S nakládáním zavazadla zákazníkovi nepomohl, protože měl něco jiného na práci. Jedl," zapsali si zkušební komisaři. Auto bylo navíc uvnitř špinavé a na podlaze ležely rozházené dokumenty.

Podle ADAC jel taxikář v polovině případů Prahou po nevhodné trase, takže najeli víc, což se projevilo při placení. Autoklub spočítal, že pražští řidiči trasu prodloužili v pěti případech – o 69,2, 46,5, 42,4, 13,8 a 10,3 procenta.
Nejdelší zajížďku zvolil taxikář v Hamburku, když cestu natáhl o víc než dvojnásobek (přesně o 213 procent).

Nedodržují předpisy

Pražští řidiči taxíků si podle ADACu ani nelámali hlavu s dodržováním předpisů. Jeden projel křižovatku na červenou a nedodržoval rychlostní limity. Dva šoféři za jízdy telefonovali bez hands-free sady.

Sedm z deseti pražských taxikářů nebylo schopno srozumitelně komunikovat anglicky. ADAC kritizuje pražské taxíky i za to, že nemají před zraky cestujících jasné upozornění, aby se připoutali bezpečnostním pásem.

Nejlepší Barcelona, nejhorší Lublaň

Mezi 22 porovnávanými evropskými městy dostala nejlepší hodnocení Barcelona. Za katalánskou metropolí následují Mnichov, Kolín nad Rýnem, Milán, Berlín, Paříž a Lisabon, které dostaly v konečném hodnocení celkovou známku dvojku. "Nejlepší možné vysvědčení v podobě jedničky nezískalo žádné město," upřesňuje Petr Buček.

Praha má v celkovém výsledku čtyřku. Stejně jako Madrid, Vídeň, Amsterdam, Řím a Lucemburk. Absolutním propadlíkem v testu je Lublaň, která dostala pětku.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.