Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při přecházení se dívejte řidiči do očí. Chůze na červenou je za 2 000

  12:30aktualizováno  12:30
Podle statistik v Česku v průměru ročně umírá více než 110 chodců. Přímo na přechodech, a to i tam, kde je semafor, se pak stane okolo několika stovek nehod, a i na nich umírají desítky lidí. Červené světlo totiž nejen že nedokáže některé chodce a řidiče zastavit, ale spíše je ještě rozdráždí k větší rychlosti.

Červená vždycky znamená STOP, to platí obecně, nejen pro řidiče, ale i pro chodce. „Světelně řízený přechod pro chodce by měl být jednou z nejbezpečnějších variant pro přecházení,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. Bohužel, v praxi je vše trochu jinak. Nedisciplinovaní chodci často přebíhají přes přechod i v okamžiku, kdy jim to červeně svítící postavička zakazuje.

Na druhou stranu, někdy je i přecházení přes přechod na zelenou adrenalinem. Například na řadě křižovatek, kde auto odbočuje doprava, zapomínají řidiči na to, že zde mají chodci zelenou.

Chodec, i když má na svém semaforu zelenou, by se měl ujistit, že ho řidič registruje. Byť případná srážka s vozidlem nevznikne jeho vinou, na zdraví ji odnese především chodec.

Za přechází na červenou pokuta dva tisíce

„Chodec je účastníkem silničního provozu a má i své povinnosti, mezi ně patří i povinnost respektovat dopravní značení a signalizaci na semaforu. Přecházením vozovky takzvaně na červenou se chodec dopouští přestupku, za který mu lze na místě v blokovém řízení uložit až dvoutisícovou pokutu,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Málo času na reakci ze strany řidiče a nepřesný odhad vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla ze strany chodce, ke všemu ještě nerespektujícího semafor, často vedou ke zbytečným střetům s předem daným výsledkem,“ dodává Lerch. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Když už chodec do vozovky na zelenou vstoupí a padne mu červená, neměl by se vracet, ale co nejrychleji a bezpečně přecházení dokončit. „Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, pokud chodec vstupuje u světelně řízené křižovatky na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a přecházejícího jednotlivce by mohli přehlédnout - je dobré navázat s řidičem oční kontakt a zhodnotit, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě,“ radí Martin Farář z BESIPu.

Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Je-li blíže než padesát metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce nebo místo určené pro přecházení vozovky, musí chodec přecházet jen na těchto místech.

Nová kampaň BESIPu „Děláš to taky“ se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. A přecházení na červenou je její nové téma. „Jaký vzor chování si asi dítě do dalších let odnáší od dospělého, který nerespektuje základní stanovená pravidla? Výchova v rodině je přitom jedním z významných faktorů, kterým lze pozitivně ovlivnit vývoj dopravní nehodovosti,“ komentuje Tomáš Lerch.

Bezpečné přecházení

Rady BESIPu

  • Rozhlížíme se vždy nejprve doleva, pak doprava a znovu doleva.
  • Naučte se dívat řidiči přímo do očí, tak máte jistotu, že o vás řidič ví.
  • Choďte pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.
  • Uvědomte si, že ne všichni dodržují pravidla a že vás může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.
  • Chodec nemá absolutní přednost! Přednost musí dát tramvaji nebo vozidlům policie, hasičů nebo záchranky jedoucím pod majákem.
  • Nejnebezpečnějšími místy jsou přechody přes víceproudé komunikace. Přecházet můžete, až když jste si jisti, že auta bezpečně zastaví v obou pruzích v daném směru.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....



Najdete na iDNES.cz