Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při přecházení se dívejte řidiči do očí. Chůze na červenou je za 2 000

  12:30aktualizováno  12:30
Podle statistik v Česku v průměru ročně umírá více než 110 chodců. Přímo na přechodech, a to i tam, kde je semafor, se pak stane okolo několika stovek nehod, a i na nich umírají desítky lidí. Červené světlo totiž nejen že nedokáže některé chodce a řidiče zastavit, ale spíše je ještě rozdráždí k větší rychlosti.

Červená vždycky znamená STOP, to platí obecně, nejen pro řidiče, ale i pro chodce. „Světelně řízený přechod pro chodce by měl být jednou z nejbezpečnějších variant pro přecházení,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. Bohužel, v praxi je vše trochu jinak. Nedisciplinovaní chodci často přebíhají přes přechod i v okamžiku, kdy jim to červeně svítící postavička zakazuje.

Na druhou stranu, někdy je i přecházení přes přechod na zelenou adrenalinem. Například na řadě křižovatek, kde auto odbočuje doprava, zapomínají řidiči na to, že zde mají chodci zelenou.

Chodec, i když má na svém semaforu zelenou, by se měl ujistit, že ho řidič registruje. Byť případná srážka s vozidlem nevznikne jeho vinou, na zdraví ji odnese především chodec.

Za přechází na červenou pokuta dva tisíce

„Chodec je účastníkem silničního provozu a má i své povinnosti, mezi ně patří i povinnost respektovat dopravní značení a signalizaci na semaforu. Přecházením vozovky takzvaně na červenou se chodec dopouští přestupku, za který mu lze na místě v blokovém řízení uložit až dvoutisícovou pokutu,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Málo času na reakci ze strany řidiče a nepřesný odhad vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla ze strany chodce, ke všemu ještě nerespektujícího semafor, často vedou ke zbytečným střetům s předem daným výsledkem,“ dodává Lerch. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Když už chodec do vozovky na zelenou vstoupí a padne mu červená, neměl by se vracet, ale co nejrychleji a bezpečně přecházení dokončit. „Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, pokud chodec vstupuje u světelně řízené křižovatky na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a přecházejícího jednotlivce by mohli přehlédnout - je dobré navázat s řidičem oční kontakt a zhodnotit, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě,“ radí Martin Farář z BESIPu.

Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Je-li blíže než padesát metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce nebo místo určené pro přecházení vozovky, musí chodec přecházet jen na těchto místech.

Nová kampaň BESIPu „Děláš to taky“ se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. A přecházení na červenou je její nové téma. „Jaký vzor chování si asi dítě do dalších let odnáší od dospělého, který nerespektuje základní stanovená pravidla? Výchova v rodině je přitom jedním z významných faktorů, kterým lze pozitivně ovlivnit vývoj dopravní nehodovosti,“ komentuje Tomáš Lerch.

Bezpečné přecházení

Rady BESIPu

  • Rozhlížíme se vždy nejprve doleva, pak doprava a znovu doleva.
  • Naučte se dívat řidiči přímo do očí, tak máte jistotu, že o vás řidič ví.
  • Choďte pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.
  • Uvědomte si, že ne všichni dodržují pravidla a že vás může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.
  • Chodec nemá absolutní přednost! Přednost musí dát tramvaji nebo vozidlům policie, hasičů nebo záchranky jedoucím pod majákem.
  • Nejnebezpečnějšími místy jsou přechody přes víceproudé komunikace. Přecházet můžete, až když jste si jisti, že auta bezpečně zastaví v obou pruzích v daném směru.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...



Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Najdete na iDNES.cz