Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při přecházení se dívejte řidiči do očí. Chůze na červenou je za 2 000

  12:30aktualizováno  12:30
Podle statistik v Česku v průměru ročně umírá více než 110 chodců. Přímo na přechodech, a to i tam, kde je semafor, se pak stane okolo několika stovek nehod, a i na nich umírají desítky lidí. Červené světlo totiž nejen že nedokáže některé chodce a řidiče zastavit, ale spíše je ještě rozdráždí k větší rychlosti.

Červená vždycky znamená STOP, to platí obecně, nejen pro řidiče, ale i pro chodce. „Světelně řízený přechod pro chodce by měl být jednou z nejbezpečnějších variant pro přecházení,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. Bohužel, v praxi je vše trochu jinak. Nedisciplinovaní chodci často přebíhají přes přechod i v okamžiku, kdy jim to červeně svítící postavička zakazuje.

Na druhou stranu, někdy je i přecházení přes přechod na zelenou adrenalinem. Například na řadě křižovatek, kde auto odbočuje doprava, zapomínají řidiči na to, že zde mají chodci zelenou.

Chodec, i když má na svém semaforu zelenou, by se měl ujistit, že ho řidič registruje. Byť případná srážka s vozidlem nevznikne jeho vinou, na zdraví ji odnese především chodec.

Za přechází na červenou pokuta dva tisíce

„Chodec je účastníkem silničního provozu a má i své povinnosti, mezi ně patří i povinnost respektovat dopravní značení a signalizaci na semaforu. Přecházením vozovky takzvaně na červenou se chodec dopouští přestupku, za který mu lze na místě v blokovém řízení uložit až dvoutisícovou pokutu,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Málo času na reakci ze strany řidiče a nepřesný odhad vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla ze strany chodce, ke všemu ještě nerespektujícího semafor, často vedou ke zbytečným střetům s předem daným výsledkem,“ dodává Lerch. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Když už chodec do vozovky na zelenou vstoupí a padne mu červená, neměl by se vracet, ale co nejrychleji a bezpečně přecházení dokončit. „Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, pokud chodec vstupuje u světelně řízené křižovatky na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a přecházejícího jednotlivce by mohli přehlédnout - je dobré navázat s řidičem oční kontakt a zhodnotit, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě,“ radí Martin Farář z BESIPu.

Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Je-li blíže než padesát metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce nebo místo určené pro přecházení vozovky, musí chodec přecházet jen na těchto místech.

Nová kampaň BESIPu „Děláš to taky“ se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. A přecházení na červenou je její nové téma. „Jaký vzor chování si asi dítě do dalších let odnáší od dospělého, který nerespektuje základní stanovená pravidla? Výchova v rodině je přitom jedním z významných faktorů, kterým lze pozitivně ovlivnit vývoj dopravní nehodovosti,“ komentuje Tomáš Lerch.

Bezpečné přecházení

Rady BESIPu

  • Rozhlížíme se vždy nejprve doleva, pak doprava a znovu doleva.
  • Naučte se dívat řidiči přímo do očí, tak máte jistotu, že o vás řidič ví.
  • Choďte pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.
  • Uvědomte si, že ne všichni dodržují pravidla a že vás může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.
  • Chodec nemá absolutní přednost! Přednost musí dát tramvaji nebo vozidlům policie, hasičů nebo záchranky jedoucím pod majákem.
  • Nejnebezpečnějšími místy jsou přechody přes víceproudé komunikace. Přecházet můžete, až když jste si jisti, že auta bezpečně zastaví v obou pruzích v daném směru.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.