Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přechody: chodci i řidiči mají problémy

  13:00aktualizováno  13:00
PRAHA - Jako by policie chodcům od začátku roku vzkazovala: Od ledna máte větší přednost na přechodech, tak toho využívejte. Nepřecházejte mimo "zebry", jinak dostanete pokutu! A také že chodci pokuty dostávají.

Dopravní policie od začátku roku organizuje po celé zemi speciální akce, při nichž kontroluje dodržování nových pravidel. Není to podle Ivany Zelenákové z policejního ředitelství centrálně nařízená operace, policisté v regionech jsou pilní sami od sebe.

"Občas jsou přímo vyčleněné hlídky, které mají kontrolovat situaci na přechodech, respektive na určitých místech. Chodci jsou napomínáni a trestáni v evidentních případech, kdy například zdrží nebo zkomplikují provoz," uvedl zástupce vedoucího dopravního inspektorátu v Českých Budějovicích Antonín Brůžek.

Přitom se vlastně od Nového roku nic výrazného nezměnilo. Povinnost přecházet po přechodech, pokud jsou nablízku, platí už léta. Jenže změněné dopravní předpisy mají nyní učinit z přechodů bezpečné zóny a policie více než dříve postihuje, když někdo přechází nesprávně anebo tam, kde nemá.

"Povinnost přecházet po přechodu není nová, tak to bylo vždycky. Ale teď je zvýrazněna tím, že mají chodci na přechodech přednost," říká vedoucí sekretariátu Výboru vlády pro bezpečnost silničního provozu BESIP Karel Pospíšil. Policisté soudí, že dodržování nového pravidla se viditelně zlepšilo - ovšem u méně zranitelných účastníků silničního provozu.

"Řidiči se opravdu snaží," uvedl vedoucí preventivní informační skupiny okresní policie v Brně Zdeněk Lubas. Oproti tomu chodci si své povinnosti příliš neuvědomují, říká Lubas. "Nejběžnější jsou případy, kdy vbíhají do vozovky na nebezpečných místech, před křižovatkou, přelézají zábradlí."

V lednu v Praze při speciální akci policisté zjistili, že předpisy porušilo patnáct řidičů, kteří nezastavili před přechodem, ale také jedenadvacet chodců. "Přecházeli ulici mimo přechod, i když nebyl daleko, nebo vstoupili na přechod, aniž by se přesvědčili, jestli se neblíží auto," říká Eva Brožová z tiskového oddělení pražské policejní správy.

Policisté tyto přestupky vyřešili jen domluvou, ale to už skončilo. "O shovívavosti již nelze mluvit," uvedla nedávno pražská policejní správa, která si zároveň postěžovala, že jen nedostatečný počet policistů zatím neumožňuje dodržování předpisů na přechodech důrazněji kontrolovat. Policisté a odborníci na bezpečnost provozu si zatím netroufají odhadnout, jestli lidé v posledních měsících přece jen častěji přecházejí přes přechody.

"Zásadní změnu nevnímám," říká ředitel republikové dopravní policie Zdeněk Bambas, který špatné přecházení označuje za jeden z nejrozšířenějších přestupků. "Jestli chodí lidé více nebo méně po přechodech, to si netroufám hodnotit," dodává Karel Pospíšil z BESIP.

 

Přechody - zóna ohrožení

Na přechodech pro chodce zahynulo nebo bylo zraněno od počátku roku více lidí než loni. Od ledna přitom platí nový zákon a chodci mají před auty na přechodech větší přednost. "Zvláště nárůst počtu lehce zraněných je alarmující," upozorňuje Josef Tesařík z policejního prezidia.

V lednu a únoru bylo na "zebře" lehce zraněno 194 lidí, tedy více než trojnásobek oproti prvním dvěma měsícům roku 2000. Podobná úměra platí i ve statistice mrtvých - letos jich je již sedm. Odborníci na bezpečnost dopravy tvrdí, že více mrtvých a zraněných není vinou nových pravidel silničního provozu, ale tím, že se je mnozí chodci a řidiči zatím nenaučili používat, že si na ně nezvykli.

"S takovou významnou změnou pravidel se dal určitý mírný nárůst nejhorších následků nehod očekávat. Zcela jistě se to ale časem zlepší, přechody budou určitě bezpečnější," soudí Karel Pospíšil, vedoucí sekretariátu Výboru vlády pro bezpečnost silničního provozu BESIP.

Také zkušenosti ze zahraničí ukazují, že se přednost chodců na přechodech osvědčuje. Dopravní policie zatím zevrubně příčiny zvýšeného počtu mrtvých a zraněných nerozebírala, počká si na souhrnné údaje z prvního čtvrtletí. "Obecně se dá ale říci, že ani chodci, ani řidiči se s novými pravidly silničního provozu prozatím příliš nesžili," říká policejní mluvčí Ivana Zelenáková.

"Stále se setkáváme s chodci, kteří vkročí na přechod, aniž by respektovali, že řidič na krátkou vzdálenost jen stěží, zejména za špatného počasí, může vůz zastavit. Problémy mají i řidiči. Stává se, že vozidlo jedoucí v jednom jízdním pruhu zastaví před přechodem, ovšem dalšími jízdními pruhy auta projíždějí dál a ohrožují přecházející chodce," říká Zelenáková.

Karel Pospíšil z Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu doporučuje z vlastní zkušenosti, aby chodci byli na přechodech obezřetní. "Jako chodec se nepovažuji za sebevraha. Stoupnu si na chodník, aby bylo zcela jasné, že chci přejít. Když vidím, že auto brzdí, jdu. Když vidím, že nebrzdí, zůstanu stát," říká Pospíšil.

Podle Václava Špičky, sekretáře pro bezpečnost silniční dopravy českého Autoklubu, byla chyba, když se v říjnu 1997 spolu se snížením povolené rychlosti v obcích na padesát kilometrů v hodině nezavedla současně i větší přednost chodců na přechodech. Špička míní, že by si na všechna nová pravidla chodci i řidiči lépe zvykali.

"Dělat ale teď po dvou měsících platnosti nových pravidel nějaké závěry, by bylo příliš předčasné," poznamenává Špička, který souhlasí s názorem, že na zvýšeném počtu mrtvých a zraněných nesou vinu motoristé, ale také chodci. Zároveň dodává, že některé přechody nejsou příliš přehledné, takže by stálo za to obnovit jejich značení.

Chodci získali větší přednost na přechodech

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.