Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přechody pro chodce ovládl zmatek

aktualizováno 
Nová práva, která chodci získali na přechodech, vyvolávají asi největší diskuse ze záplavy změn v silničních pravidlech, jež v zemi platí od začátku letošního roku. Řidiči ani chodci si totiž na nové poměry zatím ještě nezvykli. Ostrava a Praha už hlásí přibývající nehody před přechody, pěší navíc často zapomínají, že přednost na přechodech jim nenáleží od řidičů tramvají a vozů s blikajícími modrými majáky. Komplikované vztahy se časem bezpochyby srovnají a pořád platí nedávná slova šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase: "Díky přednosti chodců na přechodech se Česko může považovat za civilizovanější zemi než dřív."

Zkušenosti chodců z prvních týdnů fungování nového zákona se liší. "Před přechodem mi nikdo nezastaví, musím dlouho čekat na šanci přejít silnici. Zdá se mi, že je to ještě horší než vloni," říká Marie Šipošová, poštovní doručovatelka z centra Ostravy. Zato její kolegyně Naděžda Straková, která doručuje zásilky v nedalekých ostravských Mariánských Horách, si nemůže změnu vynachválit: "Auta letos jezdí pomaleji, s přecházením ulice nemám na přechodech problémy." A jak si obě poštovní doručovatelky nový zákon vykládají? "Když jsem na vozovce, mohlo by auto přibrzdit nebo zastavit a nechat mne přejít," míní Marie Šipošová. "Podle mého názoru úplnou přednost na přechodech nemám," myslí si Naděžda Straková. Přesná citace zákona řidiči ukládá, že "... je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky..."

Vztahy skřípou

Také řidiči si stěžují, že to zatím v jejich vztahu s pěšími skřípe. "S chodci si nerozumíme. Někdy se stane, že zastavím, ale pěšák se dívá jinam a přejít vlastně nechce. Potom mi ukáže, abych jel, ale já se bojím, že za rohem stojí policista a dá mi pokutu, že jsem chodce nepustil," stěžuje si ostravský řidič Lubomír Grzych, který za volantem vozu městských služeb denně absolvuje stovku kilometrů. "Jindy si pěší vysvětlují svou přednost tak, že vbíhají pod kola, a neuvědomují si, že auto má určitou brzdnou dráhu. Problémy zažívám i ráno a večer za šera, nebo když nasněží a přechody ani značky nejsou vidět. To by chodci měli vzít v úvahu." "Pěší si dělají, co chtějí. Řidičům nezbývá než být stále ve střehu. Lidé stále přecházejí i mimo přechody, a když srovnám první lednové týdny s loňskem, tak konstatuji, že jezdíme pomaleji. Pokud člověk vkročí na přechod, měl by řidič zastavit. Já jsem na to zvyklý z Německa a souhlasím s tím," doplňuje spolumajitel brněnské taxislužby Milan Kozar. Že řidiči mají na pěší různý metr, to dokazují přibývající nehody před přechody pro chodce. "Přesné statistiky ještě nemáme, ale denně řešíme tři až čtyři takové případy. První auto zabrzdí, aby dalo chodci přednost, ale řidič jedoucí za ním se zastavením nepočítá a brzdit už nestihne. Vloni byly takové nehody výjimečné. Naštěstí se jedná o ťukance," uvádí šéf ostravské dopravní policie Miroslav Pech. Jeho pražský kolega Zdeněk Bezouška to potvrzuje. "Domnívám se, že takových událostí přibývá. Ovšem přesné statistiky budeme mít až v únoru."

Přechodů ubude

Praha i Ostrava chce rušit přechody v místech, kde jich je víc za sebou. "Některé přechody v centru zrušíme, u dalších budeme dbát na pravidelnou obnovu, aby je řidiči dobře viděli," tvrdí Kamil Kotek z pražského magistrátu. "Chceme, aby v budoucnu většina přechodů v centru města měla semafory." "V Ostravě zrušíme asi 60 přechodů, tedy necelých deset procent z celkového počtu. Samozřejmě se nebude jednat o takové, které jsou hojně využívané. Nejčastěji zmizí přechody, za nimiž následovaly za méně než 50 metrů další," prohlašuje Jiří Tichý z ostravské radnice. Ačkoliv se mezi lidmi v souvislosti s novým zákonem často hovoří o absolutní přednosti chodců, není to pravda. "Tramvaje mají přednost před chodci, protože potřebují více než dvojnásobně delší brzdnou dráhu k zastavení ve srovnání s auty," informuje Zuzana Knoblochová, mluvčí pražského dopravního podniku. "Chodci si však často přednost vynucují. Řidičům tramvají proto doporučujeme, aby přes přechody jezdili opatrně."

POSTŘEHY Z PŘECHODŮ

* chodec je oproti autu v nevýhodě, proto má ze zákona přednost

* toto pravidlo neplatí pro tramvaje a auta se zapnutými modrými majáky, tedy pro vozidla, která mají na přechodu přednost před chodci

* brzy ráno a večer po setmění jsou pěší špatně vidět

* když chodec doslova skočí řidiči pod kola, nelze auto zabrzdit

* řidiči by si měli víc všímat značek oznamujících přechod a jezdit v obcích pomaleji

* pozor na vozovkách s více jízdními pruhy, kde jeden řidič může dávat přednost chodci a druhý - ve vedlejším pruhu - pěšího ještě nemusí vidět (buč)

ŘIDIČ JE POVINEN - s výjimkou řidiče tramvaje - umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.
(Nový zákon o vztahu řidičů a chodců)

Chodci jsou ohoroženi zejména za tmy

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.