Stáž v mladoboleslavské firmě Laurin & Klement změnila jednadvacetiletému Josefu Sodomkovi z Vysokého Mýta od základu život. Jeho otec se ještě v roce 1925 zabýval výrobou kočárů, ta ale postupně skomírala. Sodomka mladší navrhl vyrábět karoserie pro automobily. Po šesti letech vedení firmy převzal a do první světové války z ní vybudoval karosárnu evropského významu.
"V 30. a 40. letech minulého století se značka Carroserie Sodomka stala vlajkovou lodí československého karosářství," říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.
Firma vyráběla od roku 1926 nákladní a užitkové vozy. O rok později dostala zakázku na limuzínu. Luxusní vozy se tak staly důležitou součástí výroby.
První autobus vyrobila v roce 1928. Ty se později staly ve výrobním portfoliu nevýznamnější.
"Sodomka však byl spíše milovníkem elegantních automobilů. V roce 1929 dokončil první kabriolet na podvozku Praga," řekl Junek.
Sodomkovy karoserie oceňovaly u nás i ve světě. Například Aero 50 Dynamik, kterých se vyrobilo pouhých sedm, získal na ženevském salonu druhou cenu. - více
Dnes jeden vůz muzeum v Mýtě vlastní a do dvou měsíců jej opravený představí veřejnosti, řekl Junek.
"Tato malá speciální série kabrioletů s otevřenou proudnicovou karoserií, zakrytými předními i zadními koly a kapkovitými blatníky, luxusním vybavením interiéru je ukázkou mistrovství svého tvůrce," popisuje Junek.
Druhá světová válka ochromila Sodomkovu továrnu a později nasměrovala firmu k výrobě autobusů, nákladních a sanitních vozů nebo pojízdných kanceláří. K elegantním vozům se chtěl Sodomka po skončení války vrátit.
Stihl vyrobit ještě známou Tatru 600 Tatraplán. "Historie tohoto vozu je velmi zajímavá. Byl vyroben v roce 1949 a na ženevském autosalonu vyhrál druhou cenu. Pak byl darován Stalinovi k 70. narozeninám. Jenže on se v něm pravděpodobně nikdy neprojel, protože dával přednost opancéřovaným autům," uvedl Junek.
"Tatraplán proto sloužil moskevské poliklinice. V roce 1976 se jej po delším vyjednávání podařilo získat zpět," vypráví Junek. Tatraplán předběhl svoji dobu. Svými tvary se podobá spíše vozům ze 60. let minulého století.
V roce 1948 však byl podnik znárodněn. "Zůstal v závodě jako technický vedoucí, KSČ mu připravila jen těžce snesitelnou atmosféru. O několik měsíců později byly karosářské podniky sloučeny pod společným jménem Karosa," doplňuje Junek.
V roce 1950 Státní bezpečnost obvinila Sodomku z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po více než roce byl osvobozen, a nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu v Mnichově Hradišti. Do práce dojížděl plátěným velorexem. V šedesáti letech odešel do invalidního důchodu. Zemřel v únoru 1965.