Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 103 lety se narodil Josef Sodomka - muž, který oblékal auta

  13:35aktualizováno  13:35
Jeden z nejznámějších českých karosářů Josef Sodomka ml. se narodil před 103 lety, 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě, kde jeho otec založil a provozoval dílnu na výrobu kočárů. Z ní udělal karosárnu evropského formátu.

Sodomkovo Aero 50 Dynamik. Vůz je unikátem z produkce vysokomýtské firmy Carrosserie Sodomka a k dnešnímu dni se dochovaly pouhé dva kusy | foto: Archiv

Stáž v mladoboleslavské firmě Laurin & Klement změnila jednadvacetiletému Josefu Sodomkovi z Vysokého Mýta od základu život. Jeho otec se ještě v roce 1925 zabýval výrobou kočárů, ta ale postupně skomírala. Sodomka mladší navrhl vyrábět karoserie pro automobily. Po šesti letech vedení firmy převzal a do první světové války z ní vybudoval karosárnu evropského významu.

"V 30. a 40. letech minulého století se značka Carroserie Sodomka stala vlajkovou lodí československého karosářství," říká ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Firma vyráběla od roku 1926 nákladní a užitkové vozy. O rok později dostala zakázku na limuzínu. Luxusní vozy se tak staly důležitou součástí výroby.

První autobus vyrobila v roce 1928. Ty se později staly ve výrobním portfoliu nevýznamnější.

"Sodomka však byl spíše milovníkem elegantních automobilů. V roce 1929 dokončil první kabriolet na podvozku Praga," řekl Junek.

Sodomkovy karoserie oceňovaly u nás i ve světě. Například Aero 50 Dynamik, kterých se vyrobilo pouhých sedm, získal na ženevském salonu druhou cenu. - více

Dnes jeden vůz muzeum v Mýtě vlastní a do dvou měsíců jej opravený představí veřejnosti, řekl Junek.

"Tato malá speciální série kabrioletů s otevřenou proudnicovou karoserií, zakrytými předními i zadními koly a kapkovitými blatníky, luxusním vybavením interiéru je ukázkou mistrovství svého tvůrce," popisuje Junek.

Druhá světová válka ochromila Sodomkovu továrnu a později nasměrovala firmu k výrobě autobusů, nákladních a sanitních vozů nebo pojízdných kanceláří. K elegantním vozům se chtěl Sodomka po skončení války vrátit.

Stihl vyrobit ještě známou Tatru 600 Tatraplán. "Historie tohoto vozu je velmi zajímavá. Byl vyroben v roce 1949 a na ženevském autosalonu vyhrál druhou cenu. Pak byl darován Stalinovi k 70. narozeninám. Jenže on se v něm pravděpodobně nikdy neprojel, protože dával přednost opancéřovaným autům," uvedl Junek.

"Tatraplán proto sloužil moskevské poliklinice. V roce 1976 se jej po delším vyjednávání podařilo získat zpět," vypráví Junek. Tatraplán předběhl svoji dobu. Svými tvary se podobá spíše vozům ze 60. let minulého století.

V roce 1948 však byl podnik znárodněn. "Zůstal v závodě jako technický vedoucí, KSČ mu připravila jen těžce snesitelnou atmosféru. O několik měsíců později byly karosářské podniky sloučeny pod společným jménem Karosa," doplňuje Junek.

V roce 1950 Státní bezpečnost obvinila Sodomku z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po více než roce byl osvobozen,  a nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu v Mnichově Hradišti. Do práce dojížděl plátěným velorexem. V šedesáti letech odešel do invalidního důchodu. Zemřel v únoru 1965.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.