Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 20 lety Škodě vybrali ženicha

aktualizováno 
Nejvýznamnějším průmyslovým podnikem v České republice a největším českým exportérem je akciová společnost Škoda Auto, která je již téměř dvacet let součástí koncernu Volkswagen (VW). O tom, že partnerem mladoboleslavské automobilky bude firma VW, rozhodla česká vláda před dvaceti lety, 9. prosince 1990.

Škoda Favorit | foto: Škoda Auto

S tímto německým partnerem se česká automobilka proměnila v prosperující firmu a značka Škoda získala světové renomé. Loni prodala automobilka Škoda ve světě rekordních 684 226 vozů.

Kromě výše investic bylo jednou z rozhodujících podmínek privatizace právě zachování tradiční značky Škoda. Hledání ekonomicky silného partnera zahájila vláda v roce 1990. Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybrala v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo, aby se nakonec v prosinci 1990 přiklonila ke spolupráci s VW. Spojení se pak uskutečnilo 16. dubna 1991.

Škoda je jednou z nejstarších automobilek na světě; její tradice sahá až do roku 1895, kdy byla založena firma Laurin & Klement, vyrábějící původně jízdní kola. O čtyři roky později zahájil podnik výrobu motocyklů, první auto vyjelo z továrny v roce 1905 a pár let nato se firma zařadila k největším výrobcům automobilů v Evropě.

Po válce se ale automobilce v sílící konkurenci už moc nedařilo, a tak ji v roce 1925 zakladatelé prodali plzeňské Škodovce. Zestátnění v roce 1945 přineslo Škodě osud shodný s většinou průmyslových podniků. Orientace na Sovětský Svaz a země RVHP znamenala ztrátu pozic, socialistické hospodářství přineslo stagnaci.

Nelichotivé pověsti se Škoda začala zbavovat až po zařazení do koncernu VW.

Škodu do Volkswagenu dovezl Favorit

Když německý koncern mladoboleslavskou automobilku přebíral, měla Škodovka v nabídce jediné auto (dnes je v nabídce pět modelú). Favorit byl vcelku čerstvým modelem, který byl na trhu dva roky.

Škoda Favorit

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo v roce 1989 od plánovaného hospodářství ke kapitalismu a Škodu pod křídla Volkswagenu.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Do škodovky přinesl revoluci v podobě pohonu předních kol. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Auto vyvinuli škodováci během rekordních dvou a půl roku, všechno začalo v roce 1983 podpisem smlouvy na návrh karoserie s italským designstudiem Bertone.

S dalším vývojem pomáhala kopřivnická Tatra a také inženýři Porsche, kteří optimalizovali zavěšení motoru.

V roce 1986 vyjely první testovací favority, životnostní testy probíhaly 150 000 kilometrů. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno.

Favorit, u kterého Škodováci po letech opustili pohon zadních kol s motorem umístěným nad zadní nápravou, dal kromě základního hatchbacku vzniknout také kombíku (forman) a pick-upu.

Na základech favoritu postavili v Mladé Boleslavi také jeho nástupkyni. Škoda Felicia byla prvním zcela novým modelem, který byl vyvíjen po spojení značky s německým koncernem. Premiéra se uskutečnila na Karlově mostě v Praze v říjnu 1994. Na mostě stály 3 vozy v barvách trikolory, které vodou z Vltavy pokřtil pražský primátor.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Rolls Royce 6,6 V12 DAWN
Rolls Royce 6,6 V12 DAWN

r.v. 2016, naj. 1 200 km, benzín
11 490 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.