Škoda Favorit

Škoda Favorit | foto: Škoda Auto

Před 20 lety Škodě vybrali ženicha

  • 135
Nejvýznamnějším průmyslovým podnikem v České republice a největším českým exportérem je akciová společnost Škoda Auto, která je již téměř dvacet let součástí koncernu Volkswagen (VW). O tom, že partnerem mladoboleslavské automobilky bude firma VW, rozhodla česká vláda před dvaceti lety, 9. prosince 1990.

S tímto německým partnerem se česká automobilka proměnila v prosperující firmu a značka Škoda získala světové renomé. Loni prodala automobilka Škoda ve světě rekordních 684 226 vozů.

Kromě výše investic bylo jednou z rozhodujících podmínek privatizace právě zachování tradiční značky Škoda. Hledání ekonomicky silného partnera zahájila vláda v roce 1990. Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybrala v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo, aby se nakonec v prosinci 1990 přiklonila ke spolupráci s VW. Spojení se pak uskutečnilo 16. dubna 1991.

Škoda je jednou z nejstarších automobilek na světě; její tradice sahá až do roku 1895, kdy byla založena firma Laurin & Klement, vyrábějící původně jízdní kola. O čtyři roky později zahájil podnik výrobu motocyklů, první auto vyjelo z továrny v roce 1905 a pár let nato se firma zařadila k největším výrobcům automobilů v Evropě.

Po válce se ale automobilce v sílící konkurenci už moc nedařilo, a tak ji v roce 1925 zakladatelé prodali plzeňské Škodovce. Zestátnění v roce 1945 přineslo Škodě osud shodný s většinou průmyslových podniků. Orientace na Sovětský Svaz a země RVHP znamenala ztrátu pozic, socialistické hospodářství přineslo stagnaci.

Nelichotivé pověsti se Škoda začala zbavovat až po zařazení do koncernu VW.

Škodu do Volkswagenu dovezl Favorit

Když německý koncern mladoboleslavskou automobilku přebíral, měla Škodovka v nabídce jediné auto (dnes je v nabídce pět modelú). Favorit byl vcelku čerstvým modelem, který byl na trhu dva roky.

Škoda Favorit

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo v roce 1989 od plánovaného hospodářství ke kapitalismu a Škodu pod křídla Volkswagenu.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Do škodovky přinesl revoluci v podobě pohonu předních kol. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Auto vyvinuli škodováci během rekordních dvou a půl roku, všechno začalo v roce 1983 podpisem smlouvy na návrh karoserie s italským designstudiem Bertone.

S dalším vývojem pomáhala kopřivnická Tatra a také inženýři Porsche, kteří optimalizovali zavěšení motoru.

V roce 1986 vyjely první testovací favority, životnostní testy probíhaly 150 000 kilometrů. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno.

Favorit, u kterého Škodováci po letech opustili pohon zadních kol s motorem umístěným nad zadní nápravou, dal kromě základního hatchbacku vzniknout také kombíku (forman) a pick-upu.

Na základech favoritu postavili v Mladé Boleslavi také jeho nástupkyni. Škoda Felicia byla prvním zcela novým modelem, který byl vyvíjen po spojení značky s německým koncernem. Premiéra se uskutečnila na Karlově mostě v Praze v říjnu 1994. Na mostě stály 3 vozy v barvách trikolory, které vodou z Vltavy pokřtil pražský primátor.

,