Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předchůdcem superbu byla v Kvasinách slavná Jawa 750

  11:27aktualizováno  11:27
Přesně stotisící Škodu Superb dokončí dnes kolem poledne dělníci v Kvasinách na Rychnovsku. Tento model se zde vyrábějí šestým rokem.

Škoda Superb pro rok 2007 | foto: Škoda

Automobilka v Kvasinách má ovšem historii, která sahá do 30.let minulého století. Tehdy úspěšný vynálezce vojenské výzbroje a techniky a majitel pražské firmy vyrábějící motocykly Jawa František Janeček koupil část solnického panství, jehož součástí byla pila, bednárna a cihelna v Kvasinách. Ty přeměnil na karosářské dílny, v nichž se od roku 1934 vyráběly karoserie pro automobily Jawa 700.

"Když ve 20.letech klesal zájem o výrobky pro vojenství, dědeček hledal další náplň. Můj otec ho přesvědčil, aby se pustil do výroby motocyklů a později automobilů," říká vnuk zakladatelů automobilky Karel Janeček. Stejně jako jeho dědeček i otec vystudoval strojírenství, ale dnes se živí hudbou.

Váš dědeček i otec se věnovali stejnému oboru?
Můj dědeček František Janeček se tehdy věnoval zejména vylepšování střelných zbraní, patentoval si například nábojový pás pro kulomety, chladič pro automatickou střelnou zbraň či protiletadlový zaměřovač pro střelnou zbraň.

Můj otec František Karel Janeček získal v roce 1928 titul inženýra a od roku 1930 se spolu se svým otcem podílel na téměř všech 37 patentech u nás, ale hlavně v dalších dvanácti zemích Evropy.

Jak to bylo s výrobou motocyklů a aut?
Otec toužil vyrábět motocykly a auta, dědeček s tím nakonec souhlasil a nechal na něm, aby rozjel sám výrobu. První výrobky byly špatné. Proto dědeček poslal mého otce do ciziny shánět něco vhodnějšího.

Otec našel vynikajícího konstruktéra a zároveň závodníka, pak se výroba rozjela. Když roku 1930 Jawa zahajovala výrobu, 94 procent motocyklů, které jezdily na našich silnicích, bylo vyrobeno v cizině, za pouhé čtyři roky tomu bylo přesně naopak.

Kdy se v Kvasinách rozběhla výroba automobilů?
První auto nazvané DKW, se vyrábělo od roku 1933, ale bylo příliš velké a drahé. V následujícím roce přišla Jawa na trh už s vlastním modelem Jawa 700. V roce 1934 se Jawa poprvé zúčastnila rychlostního závodu na 1000 mil na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Bratislava.

O rok později pro něj postavila šest nádherných sportovních automobilů a vyhrála nejen 1. cenu ve své kategorii, ale i Cenu prezidenta republiky.

Jeden z vozů vyrobených v Kvasinách je v technickém muzeu.
Měl ho ve sbírce jeden ze soukromých majitelů. Od něj ho v roce 1992 získalo Národní technické muzeum a nákladem jeden milion korun ho čtyři roky renovovalo. Vloni, na den přesně 70 let po startu závodu, ho představilo veřejnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.