Škoda Superb pro rok 2007

Škoda Superb pro rok 2007 | foto: Škoda

Předchůdcem superbu byla v Kvasinách slavná Jawa 750

  • 7
Přesně stotisící Škodu Superb dokončí dnes kolem poledne dělníci v Kvasinách na Rychnovsku. Tento model se zde vyrábějí šestým rokem.

Automobilka v Kvasinách má ovšem historii, která sahá do 30.let minulého století. Tehdy úspěšný vynálezce vojenské výzbroje a techniky a majitel pražské firmy vyrábějící motocykly Jawa František Janeček koupil část solnického panství, jehož součástí byla pila, bednárna a cihelna v Kvasinách. Ty přeměnil na karosářské dílny, v nichž se od roku 1934 vyráběly karoserie pro automobily Jawa 700.

"Když ve 20.letech klesal zájem o výrobky pro vojenství, dědeček hledal další náplň. Můj otec ho přesvědčil, aby se pustil do výroby motocyklů a později automobilů," říká vnuk zakladatelů automobilky Karel Janeček. Stejně jako jeho dědeček i otec vystudoval strojírenství, ale dnes se živí hudbou.

Váš dědeček i otec se věnovali stejnému oboru?
Můj dědeček František Janeček se tehdy věnoval zejména vylepšování střelných zbraní, patentoval si například nábojový pás pro kulomety, chladič pro automatickou střelnou zbraň či protiletadlový zaměřovač pro střelnou zbraň.

Můj otec František Karel Janeček získal v roce 1928 titul inženýra a od roku 1930 se spolu se svým otcem podílel na téměř všech 37 patentech u nás, ale hlavně v dalších dvanácti zemích Evropy.

Jak to bylo s výrobou motocyklů a aut?
Otec toužil vyrábět motocykly a auta, dědeček s tím nakonec souhlasil a nechal na něm, aby rozjel sám výrobu. První výrobky byly špatné. Proto dědeček poslal mého otce do ciziny shánět něco vhodnějšího.

Otec našel vynikajícího konstruktéra a zároveň závodníka, pak se výroba rozjela. Když roku 1930 Jawa zahajovala výrobu, 94 procent motocyklů, které jezdily na našich silnicích, bylo vyrobeno v cizině, za pouhé čtyři roky tomu bylo přesně naopak.

Kdy se v Kvasinách rozběhla výroba automobilů?
První auto nazvané DKW, se vyrábělo od roku 1933, ale bylo příliš velké a drahé. V následujícím roce přišla Jawa na trh už s vlastním modelem Jawa 700. V roce 1934 se Jawa poprvé zúčastnila rychlostního závodu na 1000 mil na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Bratislava.

O rok později pro něj postavila šest nádherných sportovních automobilů a vyhrála nejen 1. cenu ve své kategorii, ale i Cenu prezidenta republiky.

Jeden z vozů vyrobených v Kvasinách je v technickém muzeu.
Měl ho ve sbírce jeden ze soukromých majitelů. Od něj ho v roce 1992 získalo Národní technické muzeum a nákladem jeden milion korun ho čtyři roky renovovalo. Vloni, na den přesně 70 let po startu závodu, ho představilo veřejnosti.