Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předčí nejednoho konkurenta - i cenou

  19:03aktualizováno  19:03
Také v Česku se od letoška otevřela nová třída motocyklů s motorem o objemu do 125cm3 a výkonem 11 kilowattů (l5 koní) jezdcům ve věku již od 16 let. Dovozce Hondy na to reagoval nabídkou novinky šité na míru právě zmíněným parametrům: modelem XL 125V Varadero. Stroj příjemně překvapí rozložitějším a mohutnějším dojmem ve srovnání s mnoha jeho konkurenty - má vzhled plnokrevného cestovního endura, což mladíkům, kterým je určen především, imponuje. Když ale pod dojmem toho všeho jezdec plný očekávání nastartuje a vyjede, následuje chvilková ztráta iluzí.
Honda XL 125V Varadero

Honda XL 125V Varadero | foto: MAFA - Radek Kalhous

Menší brácha ajmenovec litrového varadera, které je od premiéry v roce 1999 evropským hitem, si hraje na něco, nač nemá. Motor s těžkým rámem se rozbíhá jen líně, v testu MF DNES při rozjezdu z křižovatky dokonce dostal na frak od stopětadvacítkového skútru. Tento stav trpkosti však trvá jen krátce - díky pětistupňové převodovce nechává Honda 125 Varadero skútra za sebou.

Může se hodit

Inzerce nových i ojetých motocyklů na serveru www.automodul.cz

Po chvíli v sedle si jezdec rychle zvykne na poněkud línější motor (který by se zřejmě nezdál tak líný, kdyby člověk za řídítky neměl zrovna stovku kilogramů a hlavně nebyl namlsán dospělým vzhledem motocyklu) a začne oceňovat přednosti pro malé varadero typické. Stroj má vynikající jízdní vlastnosti, je doma v zatáčkách, na rovinkách i v lehčím terénu. Je komfortní i na pražských silnicích, je dobře ovladatelný a obratný, a to i při už zmíněné mohutnosti.

A vyčítá-li se mu menší hbitost, tak je třeba na druhou misku vah dát připomínku:

Motocykly pro mladíky    Zatímco do loňska získával zájemce řidičský průkaz na motocykl s obsahem motoru nad 50 cm3 až od 17 let věku, od letoška se i tuzemské předpisy přizpůsobily trendu motoristicky vyspělých zemí a motocyklová řidičská oprávnění odstupňovaly. Nejzásadnější změnou je fakt, že slabší motocykly lze sedlat už od 16 let, zatímco za řídítka silnějších motorek se cesta otevírá později než v minulosti - od 18 či dokonce 21 let. S nejmenšími padesátkami lze (stejně jako dříve) jezdit od 15let, ovšem nově je v takovém mládí dovolen jen stroj s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů v hodině. To znamená změnu oproti minulosti, kdy řidiči mopedů a malých motocyklů do 5 0 cm3 nebyli nijak omezeni. Aby dřívější držitelé řidičských oprávnění skupiny M (nijak neomezené malé motocykly a mopedy) s vydáváním nových řidičských průkazů neprodělali, je jim nyní vystavováno oprávnění skupiny A1, ovšem s omezením pro řízení motocyklů s obsahem motoru do 50 cm3 a bez ohledu na konstrukční rychlost či výkon.

stroj je od základu stavěn pro začínající jezdce jako přestupní stanice na cestě k silnějším strojům. Určen je hlavně pro mladíky s často horkými hlavami, a právě těm výrobce nechtěl - a v duchu předpisů ani nemohl - dát do ruky nebezpečnější zbraň. Čtyřdobý, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec s rozvodem OHC nemá z oficiální výroby k dispozici "neutlumenou", výkonnější než jedenáctikilowattovou verzi. Těžko tedy spekulovat o tom, co by motor dokázal, kdyby...

Jisté je jen tolik, že příbuzný pohon už dva tři roky jezdí v chopperech Honda VT 125 C a odborníci se po zkušenostech shodují, že s ním nejsou potíže. Na válcích zaujme žebrování, které však nemá jiný účel než lahodit oku: agregát je spolehlivě chlazený kapalinou. Jinak vidlicový motor pracuje prakticky bez vibrací do sedla či řídítek, poradí si v poměrně širokém rozsahu otáček, byť je mu samozřejmě lépe, když se točí. K přednostem motocyklu patří široké, i pro dva pasažéry pohodlné sedlo a poměrně velká čelní kapotáž jako ochrana před nepohodou.

Na stroji, který rozměrově přerostl většinu konkurentů ve stopětadvacítkové třídě, řidič sedí poměrně vysoko a těží tak ze širokého rozhledového pole. Ostatně Honda XL 125V Varadero se i z dalších pohledů snaží, aby začátečníkovi usnadnila jeho první motocyklové roky. Větší a komfortnější než u nejedné motorky srovnatelné třídy je rozvor, s rezervou pracuje přední i zadní odpružení, bez výhrad jsou kotoučové brzdy na obou kolech, osvětlení... Nad konkurencí však novinka stojí i cenou, která - když není v záloze movitý tatík - je nad rámec možností většiny zdejších šestnáctiletých.

Závěry z testu
Honda XL 125V Varadero působí dojmem, že by měla být hbitější zvláště v rozjezdech. Stroj využívá řadu nejmodernějších technických řešení. Po všech stránkách vyhovuje jako náčiní pro jezdce, kteří na motocyklové dráze začínají. Tím varadero bezvýhradně plní svoje základní poslání. Zajímavý a vizáží lákavý motocykl stojí svou cenou mimo možnosti většiny šestnáctiletých mladíků. (hč)

Spotřeba v testu
V testu MF DNES, který se uskutečnil převážně v hustém pražském provozu, spotřebovalo cestovní enduro Honda XL 125V Varadero zhruba 3,5 až 3,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Stroj byl většinou obsazen jedním stokilovým jezdcem, zkušební jízdy se uskutečnily v poklidném cestovním tempu i při plném využití výkonu.


Hodnocení MF DNES

Pružnost motoru 6
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8
Pohodlí 8
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Rozdělení řidičských průkazů na motocykly

skupina oprávnění pro minimální věk
AM lehké a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/hod 15 let
A1 lehké motocykly do 125 cm3 a do 11 kW 16 let
A motocykly do 25 kW nebo do 0,16 kW/kg 18 let
A motocykly nad 25 kW nebo nad 0,16 kW/kg 21 let
Pramen: MF DNES

Prognóza odhadce

Honda Varadero 125 se nijak nebude lišit od konkurentů svého ražení - v prvních dvou letech bude ztrácet z ceny zhruba po 20 procentech. Za dva roky tak bude jako ojetina stát kolem 100 tisíc korun a dál bude cena klesat k 60 tisícům až 50 tisícům korun u pětiletého stroje. Na této hodnotě se pak bude poměrně dlouho držet, když cenu bude určovat hlavně konkrétní technický stav a poptávka na trhu. Přitom očekávám, že zájem o stopětadvacítky poroste. Už nyní se situace v této třídě podobá stavu v západní Evropě - samozřejmě, že v Česku počítáme v docela jiných, nesrovnatelně menších počtech nově prodaných kusů.                          MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce


Stopětadvacítky mají dobrý rok

Zájem o nové motocykly na zdejším trhu roste - domácí výrobci a oficiální dovozci jich za prvních osm měsíců roku prodali 7936. Je to o 1474 strojů (o 22,81 procenta) víc než ve stejném období roku 2000. Stopětadvacítky, které se letos nově dávají k dispozici jezdcům už od 16 let věku, už zaznamenávají největší prodeje v polistopadové historii zdejšího obchodu s motocykly.

druh

počet prodaných kusů

mopedy

1421

malé motocykly do 50 cm3

3036

motocykly do 125 cm3

742

motocykly do 350 cm3

348

motocykly do 500 cm3

255

motocykly do 800 cm3

1190

motocykly nad 800 cm3

810

tří- a čtyřkolky

118

sněžné skútry

16

celkem

7936

Pramen: Sdružení automobilového průmysl

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Když rolls svlékne střechu, je z něj výletní jachta na rozpálený asfalt

Rolls-Royce Dawn

Není osobitějšího krále automobilového světa. Rolls-Royce je esencí dokonalosti a stárne stejně dobře jako víno....

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Najdete na iDNES.cz