Menší brácha ajmenovec litrového varadera, které je od premiéry v roce 1999 evropským hitem, si hraje na něco, nač nemá. Motor s těžkým rámem se rozbíhá jen líně, v testu MF DNES při rozjezdu z křižovatky dokonce dostal na frak od stopětadvacítkového skútru. Tento stav trpkosti však trvá jen krátce - díky pětistupňové převodovce nechává Honda 125 Varadero skútra za sebou.
Může se hoditInzerce nových i ojetých motocyklů na serveru www.automodul.cz |
Po chvíli v sedle si jezdec rychle zvykne na poněkud línější motor (který by se zřejmě nezdál tak líný, kdyby člověk za řídítky neměl zrovna stovku kilogramů a hlavně nebyl namlsán dospělým vzhledem motocyklu) a začne oceňovat přednosti pro malé varadero typické. Stroj má vynikající jízdní vlastnosti, je doma v zatáčkách, na rovinkách i v lehčím terénu. Je komfortní i na pražských silnicích, je dobře ovladatelný a obratný, a to i při už zmíněné mohutnosti.
A vyčítá-li se mu menší hbitost, tak je třeba na druhou misku vah dát připomínku:
Motocykly pro mladíky Zatímco do loňska získával zájemce řidičský průkaz na motocykl s obsahem motoru nad 50 cm3 až od 17 let věku, od letoška se i tuzemské předpisy přizpůsobily trendu motoristicky vyspělých zemí a motocyklová řidičská oprávnění odstupňovaly. Nejzásadnější změnou je fakt, že slabší motocykly lze sedlat už od 16 let, zatímco za řídítka silnějších motorek se cesta otevírá později než v minulosti - od 18 či dokonce 21 let. S nejmenšími padesátkami lze (stejně jako dříve) jezdit od 15let, ovšem nově je v takovém mládí dovolen jen stroj s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů v hodině. To znamená změnu oproti minulosti, kdy řidiči mopedů a malých motocyklů do 5 0 cm3 nebyli nijak omezeni. Aby dřívější držitelé řidičských oprávnění skupiny M (nijak neomezené malé motocykly a mopedy) s vydáváním nových řidičských průkazů neprodělali, je jim nyní vystavováno oprávnění skupiny A1, ovšem s omezením pro řízení motocyklů s obsahem motoru do 50 cm3 a bez ohledu na konstrukční rychlost či výkon. |
Jisté je jen tolik, že příbuzný pohon už dva tři roky jezdí v chopperech Honda VT 125 C a odborníci se po zkušenostech shodují, že s ním nejsou potíže. Na válcích zaujme žebrování, které však nemá jiný účel než lahodit oku: agregát je spolehlivě chlazený kapalinou. Jinak vidlicový motor pracuje prakticky bez vibrací do sedla či řídítek, poradí si v poměrně širokém rozsahu otáček, byť je mu samozřejmě lépe, když se točí. K přednostem motocyklu patří široké, i pro dva pasažéry pohodlné sedlo a poměrně velká čelní kapotáž jako ochrana před nepohodou.
Na stroji, který rozměrově přerostl většinu konkurentů ve stopětadvacítkové třídě, řidič sedí poměrně vysoko a těží tak ze širokého rozhledového pole. Ostatně Honda XL 125V Varadero se i z dalších pohledů snaží, aby začátečníkovi usnadnila jeho první motocyklové roky. Větší a komfortnější než u nejedné motorky srovnatelné třídy je rozvor, s rezervou pracuje přední i zadní odpružení, bez výhrad jsou kotoučové brzdy na obou kolech, osvětlení... Nad konkurencí však novinka stojí i cenou, která - když není v záloze movitý tatík - je nad rámec možností většiny zdejších šestnáctiletých.
Závěry z testu
Honda XL 125V Varadero působí dojmem, že by měla být hbitější zvláště v rozjezdech. Stroj využívá řadu nejmodernějších technických řešení. Po všech stránkách vyhovuje jako náčiní pro jezdce, kteří na motocyklové dráze začínají. Tím varadero bezvýhradně plní svoje základní poslání. Zajímavý a vizáží lákavý motocykl stojí svou cenou mimo možnosti většiny šestnáctiletých mladíků. (hč)
Spotřeba v testu
V testu MF DNES, který se uskutečnil převážně v hustém pražském provozu, spotřebovalo cestovní enduro Honda XL 125V Varadero zhruba 3,5 až 3,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Stroj byl většinou obsazen jedním stokilovým jezdcem, zkušební jízdy se uskutečnily v poklidném cestovním tempu i při plném využití výkonu.
Hodnocení MF DNES
Pružnost motoru | 6 |
Převodovka | 8 |
Spotřeba v testu | 8 |
Pohodlí | 8 |
Jízdní vlastnosti | 9 |
Řízení a ovladatelnost | 9 |
Tlumení nerovností | 9 |
Brzdy | 8 |
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů
Rozdělení řidičských průkazů na motocykly
skupina | oprávnění pro | minimální věk |
AM | lehké a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/hod | 15 let |
A1 | lehké motocykly do 125 cm3 a do 11 kW | 16 let |
A | motocykly do 25 kW nebo do 0,16 kW/kg | 18 let |
A | motocykly nad 25 kW nebo nad 0,16 kW/kg | 21 let |
Prognóza odhadce
Honda Varadero 125 se nijak nebude lišit od konkurentů svého ražení - v prvních dvou letech bude ztrácet z ceny zhruba po 20 procentech. Za dva roky tak bude jako ojetina stát kolem 100 tisíc korun a dál bude cena klesat k 60 tisícům až 50 tisícům korun u pětiletého stroje. Na této hodnotě se pak bude poměrně dlouho držet, když cenu bude určovat hlavně konkrétní technický stav a poptávka na trhu. Přitom očekávám, že zájem o stopětadvacítky poroste. Už nyní se situace v této třídě podobá stavu v západní Evropě - samozřejmě, že v Česku počítáme v docela jiných, nesrovnatelně menších počtech nově prodaných kusů. MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce
Stopětadvacítky mají dobrý rok
Zájem o nové motocykly na zdejším trhu roste - domácí výrobci a oficiální dovozci jich za prvních osm měsíců roku prodali 7936. Je to o 1474 strojů (o 22,81 procenta) víc než ve stejném období roku 2000. Stopětadvacítky, které se letos nově dávají k dispozici jezdcům už od 16 let věku, už zaznamenávají největší prodeje v polistopadové historii zdejšího obchodu s motocykly.
druh |
počet prodaných kusů |
mopedy |
1421 |
malé motocykly do 50 cm3 |
3036 |
motocykly do 125 cm3 |
742 |
motocykly do 350 cm3 |
348 |
motocykly do 500 cm3 |
255 |
motocykly do 800 cm3 |
1190 |
motocykly nad 800 cm3 |
810 |
tří- a čtyřkolky |
118 |
sněžné skútry |
16 |
celkem |
7936 |