Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předjíždějte, jak chcete, dřív tam stejně nebudete

aktualizováno 
Předjížděním na okreskách se moc času neušetří, ukázal německý autoklub ADAC. Nehody, k nimž přitom dojde, navíc patří k těm nejtragičtějším. Neustálým tlačením se dopředu najedete v nejlepším případě nějakých deset procent času, odhalil test.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

ADAC porovnal v reálném provozu poklidně jedoucí auta s netrpělivými předjížděči. 

Rychlík, který se před vás taktak vecpe před zatáčkou, aby uhnul čtyřicetitunovému kamionu v protisměru, si v konečném počítání moc nepomůže. Profesionálové z ADAC vyrazili na frekventované okresky kolem Mnichova.

Předjížděči

Podle ADAC jsou tři typy notoricky předjíždějících řidičů

  • Lidé, kteří se neradi nechají ovlivňovat ostatními, nesnášejí jízdu za někým jiným, a proto se snaží dostat do čela skupiny.

  • Zbytečně rychle jezdící řidiči, kteří si silnici pletou se závodní dráhou a svému okolí demonstrují nadřazenost nebo převahu svého auta.

  • Impulzivní lidé, kteří trpí vnitřním neklidem a cítí se být pod časovým tlakem.

Pokud nedočkavce nenajdete "rozvěšeného" po stromech podél silnice nebo zapíchnutého v příkopu, dojedete ho s velkou pravděpodobností svým klidným tempem v nejbližším městě na semaforu.

Některá auta, která tak pracně předjel, mezitím odbočila nebo zastavila a profrčet obcí příliš rychle se neodváží.

"Někdy neušetříte ani vteřinu, jindy maximálně pár minut," vzkazuje ADAC nedočkavcům. A mnohdy to platí i ve městech.

Testeři projeli šest různých silnic, v jednom Audi A4 byl "věčný předjížděč", ve druhém řidič kliďas. Průměrný náskok agresivnějšího z šoférů byl půldruhé minuty na úsecích s délkou kolem 20 kilometrů. Někdy dojela obě auta do cíle společně. Nejvíc najel agresivnější jízdou na dvacetikilometrovém úseku na kliďase dvě minuty.

Jako účinné "zdržovadlo", které předjížděče zpomalí, se podle očekávání ukázaly kamiony. Ty se totiž na okreskách velmi špatně předjíždějí.

Pro bezpečné předjetí kamionu totiž potřebujete podle ADACu volný rozhled na 500 až 600 metrů, na traktor má stačit 300 metrů.

Nesprávné předjíždění na českých silnicích

Za loňský rok je ve statistikách Policie ČR nesprávné předjíždění zaznamenáno jako hlavní příčina u 1 543 nehod, při kterých zemřelo 37 lidí.

V přehledu deseti nejčastějších příčin nehod řidičů motorových vozidel figuruje na devátém místě "jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru" (2 458 nehod). V přehledu nejtragičtějších příčin je na třetí místě s 87 usmrcenými.

"Kdo se tlačí pořád dopředu a předjíždí, neušetří víc než 10 procent času," vzkazuje ADAC. Předjíždění je zároveň velmi riskantní disciplínou, která vyžaduje velké zkušenosti řidiče, dobrý odhad situace a dostatek výkonu vozu. Vede také k překračování rychlostních limitů a ke zvýšenému nebezpečí nehody. Právě předjíždění způsobuje čelní nehody, při kterých se auta střetávají ve vysoké rychlosti, což mívá tragické následky. Při takových nehodách na německých silnicích ročně umírá až 400 lidí, uvádí ADAC.

Nevyplatí se to

Jezdit v Česku rychle se příliš nevyplatí ani na dálnici. Kromě toho, že si koledujete o pokutu, moc času neušetříte

Když pojedete z Prahy do Poděbrad stošedesátkou, dojedete tam jen o čtyři minuty dřív, než když pojedete maximální předpisovou stotřicítkou. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, kdo vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

Porovnejte

50 km jedete rychlostí 130 km/h 23 minut

50 km ujedete rychlostí 160 km/h za 18,75 minuty

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.