Slovensko zavede absolutní přednost chodců na přechodu

  14:14aktualizováno  16:55
Slovensko se přidává k zemím, kde platí absolutní přednost chodců na přechodu. Chce tak snížit rychlost aut ve městech a u přechodů a rozbít tak smutné statistiky. V Česku absolutní přednost neprosazují.

V Česku absolutní přednost chodce po přechodu neplatí. Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Na českých silnicích zemře ročně zhruba 130 chodců, alespoň tak vypadají statistiky za posledních pět let. A stále se nepodařilo zamezit nehodám přímo na přechodech pro chodce. Evropské země jsou na tom podobně, některé z nich (například Švýcarsko nebo Nizozemsko) proto zavedly stoprocentní přednost na přechodech. Nyní se k nim přidalo i Slovensko.

„Slovensko chce jít po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost. Už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce,“ uvedl pro ÚAMK viceprezident slovenského Policejního sboru Ľubomír Ábel.

Podle slovenské policie přinutí nové pravidlo řidiče před přechodem, ke kterému se blíží lidé, zpomalit, i když je v obcích povolená maximální rychlost 50 kilometrů v hodině. „Tedy pojedou raději pomaleji, budou ostražitější, bude méně střetů, zranění a mrtvých. Stejně jako v Čechách totiž na přechodech umírají chodci,“ uvedl Igor Sirota z ÚAMK. Na Slovensku umírá na přechodech 20 procent lidí z celkového počtu mrtvých chodců ročně. Loni jich na Slovensku zemřelo 49.

Přednost v Evropě

Jednoznačnou formulaci zákona o chodcích na přechodech mají například v Belgii, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost.

Oční kontakt

Jak se tedy mají čeští chodci a řidiči chovat na přechodech bez signalizace?

„Obě strany se musí chovat ohleduplně. Pro chodce je ideální, když naváže s řidičem oční kontakt a řidič kývnutím dá najevo, že chodci dává přednost a ten zase kývnutím nebo zvednutím ruky ‚poděkuje‘ a pak vykročí do vozovky,“ poradil Igor Sirota z ÚAMK.

V Nizozemsku nebo ve Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. „Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se autem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, vkročí-li člověk na přechod,“ doplnil Sirota. Podobnou povinnost má řidič ve Švýcarsku dokonce v některých případech i tam, kde přechod není vyznačen. A týká se to i přednosti slepce bez doprovodu.

Česká republika stejně jako Bulharsko absolutní přednost chodce na přechodu v legislativě nemá. Naopak, chodec musí dát pozor například na tramvaje, které mají přednost před ním. Platí u nás také povinnost řidiče zastavit vedle jiného auta, které dává přednost chodci na přechodu. Pravidlo se však vztahuje na auta jedoucí v jednom směru. V druhé polovině vozovky už musí být chodec ostražitý a počkat, až mu dají přednost i protijedoucí řidiči.

Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. V Rakousku sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit.

Chodci jsou nejslabším článkem silničního provozu a nejvíce riskují (05/2016)

Přednost na českých přechodech není absolutní

Bezpečně lze přejít silnici přes přechod, kde mají chodci přednost. Ale ani toto pravidlo neplatí vždy. Ve městech musí dát chodec přednost tramvaji nebo vozidlům s právem přednosti v jízdě se zapnutým majáčkem. Hloupost pak je vběhnout do dráhy příliš rozjetému autu a předpokládat, že zvládne zabrzdit.

I když přednost chodců platí, je potřeba se nejprve rozhlédnout, vyhodnotit situaci, a teprve potom, když nebezpečí nehrozí, vstoupit do vozovky. Spoléhat se, že řidič dokáže včas zastavit, není na místě. Brzdná dráha auta se proměňuje v závislosti na reakci řidiče, rychlosti, technickém stavu vozidla, stáří a kvalitě pneumatik a stavu vozovky - zda je suchá, mokrá, nebo dokonce namrzlá.

Pokud nedokážete odhadnout, jako daleko od vás auto je, použijte užitečnou pomůcku: ve městě je vzdálenost mezi pouličním osvětlením 25 metrů, mimo město se pak můžete řídit vzdáleností mezi patníky, která je 50 metrů. Statistiky ukazují, že horší odhad mají děti a senioři, pro ně by proto měla opatrnost na ulicích a silnicích platit dvojnásob.

Přechod musí pěší použít vždy, když je od něj vzdálen do padesáti metrů. Na přechodech se pak chodí vpravo a mimo něj je nutné přecházet silnici co nejrychleji a nejkratší možnou cestou. Přechod nemusí člověk odsprintovat, ale nemá se ani bezdůvodně zastavovat nebo se tam zdržovat delší dobu.

Více o pravidlech pro chodce v Česku ČTĚTE ZDE

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...