Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovensko zavede absolutní přednost chodců na přechodu

  14:14aktualizováno  16:55
Slovensko se přidává k zemím, kde platí absolutní přednost chodců na přechodu. Chce tak snížit rychlost aut ve městech a u přechodů a rozbít tak smutné statistiky. V Česku absolutní přednost neprosazují.

V Česku absolutní přednost chodce po přechodu neplatí. Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Na českých silnicích zemře ročně zhruba 130 chodců, alespoň tak vypadají statistiky za posledních pět let. A stále se nepodařilo zamezit nehodám přímo na přechodech pro chodce. Evropské země jsou na tom podobně, některé z nich (například Švýcarsko nebo Nizozemsko) proto zavedly stoprocentní přednost na přechodech. Nyní se k nim přidalo i Slovensko.

„Slovensko chce jít po vzoru těch zemí, kde mají zakotveno v legislativě, že chodec má vlastně absolutní přednost. Už jen díky svému úmyslu, který projeví tím, že se blíží k přechodu pro chodce,“ uvedl pro ÚAMK viceprezident slovenského Policejního sboru Ľubomír Ábel.

Podle slovenské policie přinutí nové pravidlo řidiče před přechodem, ke kterému se blíží lidé, zpomalit, i když je v obcích povolená maximální rychlost 50 kilometrů v hodině. „Tedy pojedou raději pomaleji, budou ostražitější, bude méně střetů, zranění a mrtvých. Stejně jako v Čechách totiž na přechodech umírají chodci,“ uvedl Igor Sirota z ÚAMK. Na Slovensku umírá na přechodech 20 procent lidí z celkového počtu mrtvých chodců ročně. Loni jich na Slovensku zemřelo 49.

Přednost v Evropě

Jednoznačnou formulaci zákona o chodcích na přechodech mají například v Belgii, kde na přechodech bez světelné signalizace nebo přítomnosti policie musí auto zpomalit a dát chodci přednost.

Oční kontakt

Jak se tedy mají čeští chodci a řidiči chovat na přechodech bez signalizace?

„Obě strany se musí chovat ohleduplně. Pro chodce je ideální, když naváže s řidičem oční kontakt a řidič kývnutím dá najevo, že chodci dává přednost a ten zase kývnutím nebo zvednutím ruky ‚poděkuje‘ a pak vykročí do vozovky,“ poradil Igor Sirota z ÚAMK.

V Nizozemsku nebo ve Švýcarsku je řidič povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po přechodu. „Od toho se odvíjí povinnost přibližovat se autem k přechodu takovou rychlostí, aby stihl včas a bezpečně zastavit, vkročí-li člověk na přechod,“ doplnil Sirota. Podobnou povinnost má řidič ve Švýcarsku dokonce v některých případech i tam, kde přechod není vyznačen. A týká se to i přednosti slepce bez doprovodu.

Česká republika stejně jako Bulharsko absolutní přednost chodce na přechodu v legislativě nemá. Naopak, chodec musí dát pozor například na tramvaje, které mají přednost před ním. Platí u nás také povinnost řidiče zastavit vedle jiného auta, které dává přednost chodci na přechodu. Pravidlo se však vztahuje na auta jedoucí v jednom směru. V druhé polovině vozovky už musí být chodec ostražitý a počkat, až mu dají přednost i protijedoucí řidiči.

Obecně pojaté pravidlo o chodcích na přechodech platí v Německu nebo Itálii. V Rakousku sice musí řidič včas zastavit před chodcem přecházejícím po přechodu, ale zároveň legislativa hovoří o tom, že ho na přechodu nesmí ohrozit ani omezit.

Chodci jsou nejslabším článkem silničního provozu a nejvíce riskují (05/2016)

Přednost na českých přechodech není absolutní

Bezpečně lze přejít silnici přes přechod, kde mají chodci přednost. Ale ani toto pravidlo neplatí vždy. Ve městech musí dát chodec přednost tramvaji nebo vozidlům s právem přednosti v jízdě se zapnutým majáčkem. Hloupost pak je vběhnout do dráhy příliš rozjetému autu a předpokládat, že zvládne zabrzdit.

I když přednost chodců platí, je potřeba se nejprve rozhlédnout, vyhodnotit situaci, a teprve potom, když nebezpečí nehrozí, vstoupit do vozovky. Spoléhat se, že řidič dokáže včas zastavit, není na místě. Brzdná dráha auta se proměňuje v závislosti na reakci řidiče, rychlosti, technickém stavu vozidla, stáří a kvalitě pneumatik a stavu vozovky - zda je suchá, mokrá, nebo dokonce namrzlá.

Pokud nedokážete odhadnout, jako daleko od vás auto je, použijte užitečnou pomůcku: ve městě je vzdálenost mezi pouličním osvětlením 25 metrů, mimo město se pak můžete řídit vzdáleností mezi patníky, která je 50 metrů. Statistiky ukazují, že horší odhad mají děti a senioři, pro ně by proto měla opatrnost na ulicích a silnicích platit dvojnásob.

Přechod musí pěší použít vždy, když je od něj vzdálen do padesáti metrů. Na přechodech se pak chodí vpravo a mimo něj je nutné přecházet silnici co nejrychleji a nejkratší možnou cestou. Přechod nemusí člověk odsprintovat, ale nemá se ani bezdůvodně zastavovat nebo se tam zdržovat delší dobu.

Více o pravidlech pro chodce v Česku ČTĚTE ZDE

Autor:


Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Úřad odhalil švindl, němečtí majitelé vozů Tesla musí vracet dotace

Tesla Model S 85D

Zhruba 1 050 majitelů automobilů Tesla Model S se bude muset vzdát subvence čtyř tisíc eur, tedy 103 400 korun, kterou...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Najdete na iDNES.cz