Přednost zprava: špek z testů autoškoly nezvládla většina řidičů

  15:57aktualizováno  15:57
Češi tápou v dopravních předpisech, čtvrtina by nedala přednost zprava, zjistila v průzkumu pojišťovna Generali.

Dopravní situace | foto: Generali

V České republice je registrováno téměř 5 milionů osobních automobilů. Jejich řidiči ve valné většině případů porušují dopravní předpisy velmi výjimečně. V průzkumu pojišťovny Generali to o sobě alespoň tvrdí 77 % z nich.

Porušování předpisů přiznávají pouze 3 % řidičů, 6 % nechtělo na otázku odpovědět a dalších 14 % řidičů tvrdí, že předpisy porušují, pouze pokud spěchají. Zbytek je přesvědčen, že předpisy porušuje jen velmi výjimečně.

„Nejen podle policejních statistik je realita jiná. Součástí průzkumu byly také nákresy dopravních situací,“ popisuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Českým řidičům působí problémy i znalost správného řešení dopravních situací na křižovatkách. „Součástí průzkumu byly také obrázky dopravních situací s variantami možného řešení. U té nejjednodušší, která se týkala přednosti zprava, odpověděla chybně čtvrtina řidičů,“ komentuje výsledky Jiří Cívka z Generali.

S křižovatkou do T si neporadili

Kamenem úrazu bylo řešení dopravní situace na křižovatce ve tvaru písmene T. Řidiči měli určit, které auto najede do křižovatky jako první a v jakém pořadí křižovatku opustí. „Jednašedesát procent šoférů odpovědělo, že jako první projede křižovatkou zelené auto, po něm červené a naposledy modré. Pokud by se tím řídili ve skutečnosti, došlo by k dopravní nehodě,“ popisuje Jiří Cívka z Generali.

Dopravní situace

„Kromě přednosti zprava pořád platí přednost protijedoucího vozu, pokud řidič odbočuje vlevo. Správně je to tedy tak, že do křižovatky najede první řidič červeného auta, který ale dává přednost autu zelenému. To však musí pustit modré auto, protože dává přednost zprava a zároveň pro modré auto už zprava nikdo nestojí vzhledem k tomu, že červené auto najelo do křižovatky. První tedy projede křižovatkou modrý vůz, poté zelený a jako poslední opustí křižovatku auto červené,“ popisuje klasický autoškolový „špek“ Martin Farář, vedoucí BESIPu.

„Dvě procenta řidičů by se při řešení této situace řídila heslem, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Deset procent pak vůbec nevědělo, jakým způsobem situaci řešit,“ doplňuje Jiří Cívka z Generali. Celkem tedy neuměly tuto situaci správně vyřešit téměř tři čtvrtiny řidičů.

Křišťálová Lupa 2015

Podle policejních statistik došlo loni v České republice k 86 tisícům dopravních nehod s hmotnou škodou téměř 5 miliard korun. Škody na zdraví jsou přitom několikanásobné. Statistiky ovšem zahrnují pouze nahlášené karamboly. Reálně je jejich počet vyšší, protože ze zákona nemusejí účastníci nehody kontaktovat policii pokaždé.

Podle policejních statistik zemřelo loni v České republice při nehodách 629 lidí. Ve více než třetině případů se jednalo o řidiče osobních automobilů. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří nevěnování se řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a nesprávné otáčení nebo couvání.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Najdete na iDNES.cz