Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přednost zprava platí i na dálnici

  10:35aktualizováno  10:35
Celodenní svícení potkávacími světly a povinnost nechat v koloně na dálnici pruh pro průjezd sanitek: další dvě významné novinky, na něž si řidiči musejí zvyknout. Nový zákon také upřesňuje pravidla jízdy na dálnici.
Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení

Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení | foto: Profimedia.cz

Zákonodárci se rozhodli pomoci řešení častých situací, kdy na dálnici začnou vznikat zácpy a vozidla vytvářejí stojící kolony. Nejčastěji se to stává po nehodě či v případě komplikací u zúžení do menšího počtu jízdních pruhů.

Nově nyní musí ponechat řidiči mezi stojícími řadami vozidel volný pruh o šíři nejméně tři metry pro průjezd záchranných vozidel. Když k tomu dojde na úseku se třemi jízdními pruhy v jednom směru jízdy, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu. Při vytváření takového průjezdného jízdního pruhu smějí řidiči ostatních vozidel vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás.

Jak na víceproudovkách?
Novela upřesňuje pravidla při používání jízdních pruhů. Výslovně je uvedeno, že na silnicích se dvěma a více jízdními pruhy v každém směru platí přednost zprava. Řidič přejíždějící z levého jízdního pruhu do středového (nebo pravého) tedy nesmí ohrozit řidiče jedoucího vpravo. Toto pravidlo sice platí už nyní, ale řidiči v tom často chybují: domnívají se totiž, že přednost má rychleji jedoucí vozidlo, tedy to v levém pruhu.

Výjimkou je připojovací pruh, takzvaný "rozjezdový“ přivádějící na dálnici vozidla z vedlejších silnic, z odpočívadel atd. V zákoně je nyní výslovně uvedeno, že řidič musí tento připojovací pruh použít. Nemůže se tedy rovnou zařadit do průběžného pravého jízdního pruhu dálnice.

Zvláště pokud by tak činil ve velmi malé rychlosti a pokud by při následném zařazování měl ohrozit rychleji jedoucí vozy v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič pochopitelně povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Zákaz předjíždění kamionů na dvoupruhových komunikacích nakonec nebyl schválen. Tam, kde nastane potřeba předjíždění zakázat, to bude řešit místní úprava.

I další novela původně schváleného zákona je pro kamiony úlevou: budou totiž moci jezdit i v neděli dopoledne, což dosud bylo zakázané. V době letních prázdnin a dovolených budou dokonce moci jezdit i v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne. Nově mají jízdu zakázanou jen v pátek od pěti hodin odpoledne do devíti večer.

Svítit se bude stále
Novela zavedla povinnost celodenního a celoročního svícení. Dosud tato povinnost platila pouze v zimním období a končila dnem, kdy jsme se začínali řídit tzv. letním časem. A není to jen Česká republika, která zavádí celodenní svícení. Postupně se přidávají další a další evropské země, chystá se i celoevropská směrnice.

Celoroční povinné svícení podle zahraničních zkušeností snižuje počet nejvážnějších nehod (čelní nárazy mimo obec, srážky při odbočování vlevo), a to o 10 až 15 procent. Podle údajů Evropské rady pro bezpečnost dopravy by plošné zavedení tohoto opatření ve všech 25 členských státech zachránilo 2800 životů ročně, v našich podmínkách až 100 lidí.

Stálé svícení je velice důležité zejména v některých denních dobách. Platí to například za letních podvečerů, kdy svícení má velký význam pro brzké zaregistrování automobilů v protisměru. Je však nutné připomenout, že pro svícení za snížené viditelnosti nadále platí jiná ustanovení zákona.

Vyplývá z nich mimo jiné i to, že při svícení za nesnížené viditelnosti je vyloučeno použití dálkových světel s výjimkou dávání světelných výstražných znamení. Nové ustanovení se týká všech motorových vozidel, včetně motocyklů a tramvají.

Co říká zákon

Paragraf 41, odst. 8
Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla, nebo světla pro denní svícení.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.