Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přednost zprava platí i na dálnici

  10:35aktualizováno  10:35
Celodenní svícení potkávacími světly a povinnost nechat v koloně na dálnici pruh pro průjezd sanitek: další dvě významné novinky, na něž si řidiči musejí zvyknout. Nový zákon také upřesňuje pravidla jízdy na dálnici.
Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení

Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení | foto: Profimedia.cz

Zákonodárci se rozhodli pomoci řešení častých situací, kdy na dálnici začnou vznikat zácpy a vozidla vytvářejí stojící kolony. Nejčastěji se to stává po nehodě či v případě komplikací u zúžení do menšího počtu jízdních pruhů.

Nově nyní musí ponechat řidiči mezi stojícími řadami vozidel volný pruh o šíři nejméně tři metry pro průjezd záchranných vozidel. Když k tomu dojde na úseku se třemi jízdními pruhy v jednom směru jízdy, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu. Při vytváření takového průjezdného jízdního pruhu smějí řidiči ostatních vozidel vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás.

Jak na víceproudovkách?
Novela upřesňuje pravidla při používání jízdních pruhů. Výslovně je uvedeno, že na silnicích se dvěma a více jízdními pruhy v každém směru platí přednost zprava. Řidič přejíždějící z levého jízdního pruhu do středového (nebo pravého) tedy nesmí ohrozit řidiče jedoucího vpravo. Toto pravidlo sice platí už nyní, ale řidiči v tom často chybují: domnívají se totiž, že přednost má rychleji jedoucí vozidlo, tedy to v levém pruhu.

Výjimkou je připojovací pruh, takzvaný "rozjezdový“ přivádějící na dálnici vozidla z vedlejších silnic, z odpočívadel atd. V zákoně je nyní výslovně uvedeno, že řidič musí tento připojovací pruh použít. Nemůže se tedy rovnou zařadit do průběžného pravého jízdního pruhu dálnice.

Zvláště pokud by tak činil ve velmi malé rychlosti a pokud by při následném zařazování měl ohrozit rychleji jedoucí vozy v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič pochopitelně povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Zákaz předjíždění kamionů na dvoupruhových komunikacích nakonec nebyl schválen. Tam, kde nastane potřeba předjíždění zakázat, to bude řešit místní úprava.

I další novela původně schváleného zákona je pro kamiony úlevou: budou totiž moci jezdit i v neděli dopoledne, což dosud bylo zakázané. V době letních prázdnin a dovolených budou dokonce moci jezdit i v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne. Nově mají jízdu zakázanou jen v pátek od pěti hodin odpoledne do devíti večer.

Svítit se bude stále
Novela zavedla povinnost celodenního a celoročního svícení. Dosud tato povinnost platila pouze v zimním období a končila dnem, kdy jsme se začínali řídit tzv. letním časem. A není to jen Česká republika, která zavádí celodenní svícení. Postupně se přidávají další a další evropské země, chystá se i celoevropská směrnice.

Celoroční povinné svícení podle zahraničních zkušeností snižuje počet nejvážnějších nehod (čelní nárazy mimo obec, srážky při odbočování vlevo), a to o 10 až 15 procent. Podle údajů Evropské rady pro bezpečnost dopravy by plošné zavedení tohoto opatření ve všech 25 členských státech zachránilo 2800 životů ročně, v našich podmínkách až 100 lidí.

Stálé svícení je velice důležité zejména v některých denních dobách. Platí to například za letních podvečerů, kdy svícení má velký význam pro brzké zaregistrování automobilů v protisměru. Je však nutné připomenout, že pro svícení za snížené viditelnosti nadále platí jiná ustanovení zákona.

Vyplývá z nich mimo jiné i to, že při svícení za nesnížené viditelnosti je vyloučeno použití dálkových světel s výjimkou dávání světelných výstražných znamení. Nové ustanovení se týká všech motorových vozidel, včetně motocyklů a tramvají.

Co říká zákon

Paragraf 41, odst. 8
Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla, nebo světla pro denní svícení.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.