Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přednost zprava platí i na dálnici

  10:35aktualizováno  10:35
Celodenní svícení potkávacími světly a povinnost nechat v koloně na dálnici pruh pro průjezd sanitek: další dvě významné novinky, na něž si řidiči musejí zvyknout. Nový zákon také upřesňuje pravidla jízdy na dálnici.
Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení

Bezpečnosti pomůže i celodenní svícení | foto: Profimedia.cz

Zákonodárci se rozhodli pomoci řešení častých situací, kdy na dálnici začnou vznikat zácpy a vozidla vytvářejí stojící kolony. Nejčastěji se to stává po nehodě či v případě komplikací u zúžení do menšího počtu jízdních pruhů.

Nově nyní musí ponechat řidiči mezi stojícími řadami vozidel volný pruh o šíři nejméně tři metry pro průjezd záchranných vozidel. Když k tomu dojde na úseku se třemi jízdními pruhy v jednom směru jízdy, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu. Při vytváření takového průjezdného jízdního pruhu smějí řidiči ostatních vozidel vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás.

Jak na víceproudovkách?
Novela upřesňuje pravidla při používání jízdních pruhů. Výslovně je uvedeno, že na silnicích se dvěma a více jízdními pruhy v každém směru platí přednost zprava. Řidič přejíždějící z levého jízdního pruhu do středového (nebo pravého) tedy nesmí ohrozit řidiče jedoucího vpravo. Toto pravidlo sice platí už nyní, ale řidiči v tom často chybují: domnívají se totiž, že přednost má rychleji jedoucí vozidlo, tedy to v levém pruhu.

Výjimkou je připojovací pruh, takzvaný "rozjezdový“ přivádějící na dálnici vozidla z vedlejších silnic, z odpočívadel atd. V zákoně je nyní výslovně uvedeno, že řidič musí tento připojovací pruh použít. Nemůže se tedy rovnou zařadit do průběžného pravého jízdního pruhu dálnice.

Zvláště pokud by tak činil ve velmi malé rychlosti a pokud by při následném zařazování měl ohrozit rychleji jedoucí vozy v průběžném pruhu. Není-li připojovací pruh zřízen, je řidič pochopitelně povinen dát přednost v jízdě vozidlům jedoucím v průběžném pruhu.

Zákaz předjíždění kamionů na dvoupruhových komunikacích nakonec nebyl schválen. Tam, kde nastane potřeba předjíždění zakázat, to bude řešit místní úprava.

I další novela původně schváleného zákona je pro kamiony úlevou: budou totiž moci jezdit i v neděli dopoledne, což dosud bylo zakázané. V době letních prázdnin a dovolených budou dokonce moci jezdit i v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne. Nově mají jízdu zakázanou jen v pátek od pěti hodin odpoledne do devíti večer.

Svítit se bude stále
Novela zavedla povinnost celodenního a celoročního svícení. Dosud tato povinnost platila pouze v zimním období a končila dnem, kdy jsme se začínali řídit tzv. letním časem. A není to jen Česká republika, která zavádí celodenní svícení. Postupně se přidávají další a další evropské země, chystá se i celoevropská směrnice.

Celoroční povinné svícení podle zahraničních zkušeností snižuje počet nejvážnějších nehod (čelní nárazy mimo obec, srážky při odbočování vlevo), a to o 10 až 15 procent. Podle údajů Evropské rady pro bezpečnost dopravy by plošné zavedení tohoto opatření ve všech 25 členských státech zachránilo 2800 životů ročně, v našich podmínkách až 100 lidí.

Stálé svícení je velice důležité zejména v některých denních dobách. Platí to například za letních podvečerů, kdy svícení má velký význam pro brzké zaregistrování automobilů v protisměru. Je však nutné připomenout, že pro svícení za snížené viditelnosti nadále platí jiná ustanovení zákona.

Vyplývá z nich mimo jiné i to, že při svícení za nesnížené viditelnosti je vyloučeno použití dálkových světel s výjimkou dávání světelných výstražných znamení. Nové ustanovení se týká všech motorových vozidel, včetně motocyklů a tramvají.

Co říká zákon

Paragraf 41, odst. 8
Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy a jízda v tomto pruhu zakázána; toto neplatí pro vozidla vlastníka pozemní komunikace a vozidla technické pomoci.

Paragraf 32, odstavec 1
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena buď potkávací světla, nebo světla pro denní svícení.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Najdete na iDNES.cz