Prodejci ojetých aut předpokládají, že zájem o auta z druhé ruky bude letos zhruba stejně velký jako v loňském roce. "V zimě, zvláště v lednu a únoru, se moc aut neprodává, zájem začíná vzrůstat až teď, v teplejších březnových dnech," říká Tomáš Jínek z autobazaru ESA v Praze. Nejprodávanější automobilovou značkou na českém trhu ojetin stejně jako v prodeji nových vozů je bezesporu tuzemská Škoda. Konkrétně jde o dnes již nevyráběné typy Felicia a Favorit či Forman, za nimi následuje Octavia. Tuto skutečnost potvrdili zástupci dvou největších pražských autobazarů (AAA a ESA).
Stejné pořadí stanovil i majitel ostravského autobazaru Exklusive Josef Malura. Zdeněk Frkal z autobazaru Top car v Mariánských Lázních sice také potvrdil zájem zákazníků o auta vyrobená v automobilce v Mladé Boleslavi, ale uvedl, že nyní je největší poptávka po octaviích. Zájem o výrobky jiných automobilek je už podstatně slabší. Přesto je možno říci, že pokud zákazník projeví zájem o zahraniční auto, tak z největší části o tradiční západoevropské značky a jejich masově vyráběné modely nižší střední třídy.
Po produkci japonského automobilového průmyslu, či dokonce po autech z USA se shání málokdo. Tomáš Jínek z Autoesa do pořadí za škodovky určil značku Ford, zejména model Escort, Aleš Kužel z autobazaru AAA spíše výrobky továrny Opel a Zdeněk Frkal z mariánskolázeňského Top caru zařadil na čelnou pozici v kategorii jiné než české vozy značku Peugeot.
Pracovníci v autobazarech však říkají, že spíše než o auta konkrétní tovární značky a výbavy se zajímají o cenu. "Vědí, že si mohou dovolit auto řekněme v cenové kategorii do sto tisíc korun a teprve mezi nabízenými kusy se rozhodují, s čím odjedou domů," shodují se. Právě v této cenové relaci lze dnes pořídit již i Škodu Felicia z prvních ročníků její výroby.
Deset nejprodávanějších typů aut podle autobazarů
AAA Auto Praha
typ |
rok výroby* |
cena |
1. Škoda Felicia |
1994 |
94 000 |
2. Škoda Favorit |
1991 |
41 000 |
3. Škoda Octavia |
1996 |
158 000 |
4. Ford Escort |
1991 |
61 000 |
5. Fiat Punto |
1993 |
72 000 |
6. Opel Vectra |
1991 |
69 000 |
7. Opel Corsa |
1991 |
50 000 |
8. Ford Sierra |
1991 |
54 000 |
9. Opel Astra |
1991 |
67 000 |
10. Volkswagen Golf |
1991 |
47 000 |
Auto - ESA Praha
typ |
rok výroby* |
cena |
1. Škoda Felicia |
1994 |
94 000 |
2. Škoda Favorit |
1991 |
41 000 |
3. Škoda Octavia |
1996 |
158 000 |
4. Ford Escort |
1991 |
61 000 |
5. Opel Astra |
1991 |
67 000 |
6. Renault 19 |
1991 |
66 000 |
7. Volkswagen Golf |
1991 |
47 000 |
8. Peugeot 405 |
1991 |
71 000 |
9. Fiat Punto |
1993 |
72 000 |
10. Mazda 626 |
1991 |
75 000 |
Co je tabulková cena Cena přiřazená k jednotlivým typům aut v tabulce pochází z databáze firmy Eurotax, která šestkrát ročně vydává aktuální ceníky nových i ojetých osobních automobilů v tuzemsku.Tento ceník odráží cenové relace na trhu s ojetými vozy v ČR. Vzniká ve spolupráci s prodejci, autobazary a znalci v jednotlivých regionech. Uvedené ceny jsou výsledkem průzkumu trhu a představují prognózu hodnoty uvedeného automobilu pro jednotlivé období. Ceník obsahuje údaje o autech starých 1 až 11 let. V naší tabulce jsme použili prodejní cenu pro zákazníky, která má charakter obvyklé ceny. Ceny v tomto ceníku jsou středními hodnotami po vyrovnání regionálních vlivů trhu s ojetými vozy. Platí pro automobily, které splňují tři kritéria: jsou v dobrém či velmi dobrém stavu a jejich počet ujetých kilometrů odpovídá hodnotě pro příslušnou kategorii, byla uvedena do provozu v květnu příslušného roku a mají pouze sériovou výbavu. Jakákoli odchylka od těchto konstant může znamenat buď cenovou přirážku, nebo naopak slevu. V naší tabulce jsou tedy obvyklé ceny pro vůz splňující výše uvedená kritéria ceníku firmy Eurotax - to jest stáří jedenáct let, v nejobyčejnější karosářské variantě, s nejlevnějším motorem a základní výbavou. |
Na co si dát pozor při koupi staršího auta
Dobré rady, které dokážou zachránit hodně peněz a nervů při pořizování ojetého vozu. Rozhodnutí koupit starší vůz vůbec nemusí být špatné - při jenom trochu slušné představě, mírných zkušenostech a hlavně chladnokrevnosti lze i mezi nabízeným balastem najít slušnou ojetinu, která ještě pár let bude dobře sloužit. Pokud nevejdete do bazaru se zkušeným obchodníkem s ojetými vozy a dobrým mechanikem zároveň, snažte se alespoň dodržet následující zásady.
Původ vozu - auto musí mít vždy jasně doložitelný původ. Nejlepší je ověření od renomované společnosti, která prověřuje, zda ten který vůz není původně kradený. Kvalita opravy - nejčastěji se ze zahraničí dovážejí nabourané vozy a v ČR se opravují k prodeji. Seriózní prodejce bude mít k dispozici například fotografii rozsahu havárie, faktury za náhradní díly a podobně. Kvalitu prací lze pak ještě prozkoumat, když prohlédneme spáry a sváry - musí být pravidelné. Užitečné je také prověřit elektroinstalaci.
Airbagy - Tam, kde prodávající "mlží" o rozsahu rozbití auta, stačí se podívat, zda byly vystřeleny airbagy, nebo ne. Poznat to lze celkem dobře na volantu, kde je v kladném případě roztržený přední potah.
Identifikační znaky - Žádná z prací kdykoliv prováděných na vozidle - výměny, klempířská činnost, vaření, lakování - nesmí porušit identifikační znaky, jimiž jsou vyražená čísla a štítky.
Důvěryhodnost prodávající osoby - Zvláště u individuálních prodejů mimo bazary nesvědčí o prodejcově věrohodnosti, když kupce pozve za šera k benzinové pumpě. Auto se má prohlížet za plného světla a v místě bydliště prodejce. Nebo v bazaru.
Doklady k vozidlu - musí být bezvadné, jasně prokazující předchozího majitele a servisní knížka napoví o dosavadním zacházení s vozem.
Stav tachometru - Ani přes veškerá vysvětlování a přesvědčování není dobré uvěřit, že desetileté auto má najeto opravdu jen patnáct tisíc. Lepší je na tachometr nekoukat a v duchu kalkulovat zhruba 20 000 ujetých kilometrů za rok u vozů střední třídy a u menších aut nejméně těch 10 000.
Smlouva - Nejméně podezřelá je jednoduchá kupní smlouva, která obsahuje přesně nejen nacionále obou stran, ale navíc i popis stavu vozu. Tam, kde dostanete k podepsání mnohastránkový dokument s desítkami článků a ustanovení, počítejte s tím, že někde na osmnácté straně dole bude malilinkým písmem něco, co se vám jako novému majiteli vůbec nebude líbit.
Kdo kupuje sporťáky a staré ameriky?
Leckterý bazar má pro lepší image vystrčený nějaký parádní bourák hned u brány. Nejoblíbenějšími jsou pro tento účel auta s výrazně sportovním střihem a přímo ideální je, když jsou navíc červená. Takové stojí například v pražské pobočce bazaru AAA - Lamborghini Diablo z roku 1992 s obsahem motoru 5,7 litru a s nevtíravou cenovkou: 2 299 000Kč. "Já vlastně musím říct, že ani nečekám, že někdo hned dneska přijde a koupí takový automobil. Majitel naší firmy to sem spíš koupil jen proto, aby to dělalo tvář bazaru. Lidi se na to s potěšením podívají, ale potom jdou stejně najít nějakou tu svojí felicii," říká šéf nákupu AAA Auto Praha Aleš Kužel. Podobný úkol tady mají i další nápadné vozy. Podle Aleše Kužela však vůbec není vyloučeno, že i takový vůz může mít v ČR někde svého kupce: "Přišel člověk v teplákách, řekli byste, že doma přehazuje hnůj, a on na místě zaplatil tři miliony za auto. A odjel!" Že i hodně nápadné vozy mají své vážné zájemce, vědí i v dalším velkém bazaru Auto ESA. "Přišel k nám nějaký Čechoameričan a na místě zaplatil 700 tisíc za kabriolet BMW. Měl jedinou podmínku - nesmělo v tom autě být nic japonského. Takže se to i přezouvalo a měnilo se rádio. Byl ochoten za to samozřejmě také zaplatit," vzpomíná ředitel prodeje Ladislav Slepička. Častěji však na ploše prý potkává mladíky kolem dvaceti, kteří mají v kapse 100-120 tisíc a chtějí na léto sporťák. "Chtějí být prostě jenom nápadní," myslí si Ladislav Slepička. Do ESA chodí i zájemci, kteří si kupují vůz třeba jen na dva tři letní měsíce, nebo lidé, kteří si pro potěšení pořizují nějaký výstřední automobil jako druhý nebo třetí v domácnosti.
* dobré je vzít s sebou k prodejci odborníka, jelikož víc hlav víc ví a nezaujatý člověk nesedne tak snadno na lep vychvalování zboží
!!!!Nenechte se ošidit!!!!!
* cenu by měl jako první vyslovit prodávající
* kupec by si měl předem ověřit cenu podobných aut jinde. Minimální variantou je procházka po okolních autobazarech s poznámkovým blokem a tužkou v ruce. Dosti dobrou představu o reálné ceně toho kterého auta může dát i internet, kde existuje několik databází ojetých vozů na trhu. Dobré je znát tabulkovou cenu konkrétního typu auta, určitého roku výroby, stupně výbavy a typu motoru. Seriózním zdrojem informací je v tomto případě aktuální Ceník firmy Eurotax
* za perspektivní ojetinu odborníci zpravidla považují ojetinu do pěti let stáří, což jsou auta současné, maximálně předcházející generace
* malý vůz by měl najeto do 100 000 kilometrů, u vozů nižší střední a střední třídy je přijatelné i o padesát tisíc kilometrů více
* ojetiny jsou obvykle levnější ve velkých městech než na venkově. To se však týká běžných typů aut. Velké vozy se silnějšími motory lze naopak koupit levněji v oblastech s menšími příjmy obyvatel. Levnější auto, ale s větším rizikem pozdějších komplikací najdete obvykle v menších neznačkových bazarech
* zpravidla jen velmi málo ojeté a málo staré ojetiny nevyžadují další investice. Kupec by měl proto vždy počítat s finanční rezervou, která se obvykle udává jako dvacet procent z ceny kupovaného auta
* při úvahách o koupi daného typu vozu je třeba také brát v úvahu ceny náhradních dílů a vzdálenost od bydliště k příslušnému servisu
* mimořádně výhodná koupě neexistuje. Platí, že čím více výhodná koupě se zdá, tím větší problémy se dají očekávat
NEJPRODÁVANĚJŠÍ OJETÉ VOZY NA TRHU:
Ceny Škody Favorit 1.3 r. v. 1992 v některých krajích
region | ceny |
Praha | 50 000 |
Plzeňský kraj* | 59 000 |
Jihočeský kraj | 49 000 |
Jihomoravský kraj | 68 000 |
Moravskoslezský kraj | 49 000 |
Poznámka: * rok výroby 1991
Příklady cen některých dalších aut této kategorie
vůz | cena |
Ford Escort - 3 dv. - 2000 16V RS, r. v. 1992 | 95 000 |
Škoda Forman - 1.3 GLX Silver Line, r. v. 1995 | 98 000 |
Opel Astra - 3 dv. - 1.4 GL, r. v. 1994 | 96 000 |
Volkswagen Golf - 3 dv. - 1.4 CL, r. v. 1993 | 97 000 |
Zdroj: tabulkové ceny Eurotax
Ceny Škoda Octavia 1,9 TDi (1997) v některých krajích
region | ceny |
Praha | 290 000 |
Plzeňský kraj | 293 000 |
Jihočeský kraj | 200 000 |
Jihomoravský kraj | 275 000 |
Moravskoslezský kraj | 289 000 |
Poznámka: ** vůz s motorem 1,8i, rok výroby 1997
Příklady cen některých dalších aut této kategorie
model | cena |
Škoda Felicia - 1.9 D GLX Comfort, r. v. 1998 | 204 000 |
Fiat Punto - 5 dv. - 1.2 16V ELX, r. v. 2001 | 290 000 |
Opel Astra - 3 dv. - 1.7 TD, r. v. 1999 | 267 000 |
Peugeot 406 - 1.9 STDT, r. v. 1997 | 288 000 |
Zdroj: tabulkové ceny Eurotax
Ceny BMW 528, 2,8i r. v. 1996 v některých krajích
region | ceny |
Praha | 420 000 |
Plzeňský kraj | 650 000**** |
Jihočeský kraj | *** |
Jihomoravský kraj | 620 000 |
Moravskoslezský kraj | 499 000***** |
Poznámka: *** v internetové databázi vozů z českých autobazarů se žádný zadaný ani jemu podobný vůz v tomto regionu nevyskytoval, **** BMW 523i, rok výroby 1997, ***** rok výroby 1997
Příklady cen některých dalších aut této kategorie
model | cena |
Audi A6 - 2.8 quatro, r. v. 1999 | 960 000 |
Honda CR-V - 2.0 I ES, r. v. 1999 | 503 000 |
Zdroj: tabulkové ceny Eurotax
Pořadí nejprodávanějších aut je stanoveno na základě ankety v českých a moravských autobazarech. Ceny konkrétních typů jsou získány z internetové databáze aut inzerovaných tuzemskými autobazary. V případě nabídky více aut stejného typu a stejného roku výroby jsme vybrali nejnižší cenu.
Křiklavě červené Lamborghini Diablo z roku 1992 je k mání už za dva miliony tři sta tisíc korun. |