Přehled cen ojetých automobilů

Zatímco nových aut se v České republice ročně podle oficiální statistiky prodá zhruba 150 tisíc, ojetých vozů za stejnou dobu přibližně třikrát více. "Přesná statistika na rozdíl od jiných evropských zemí u nás zatím neexistuje, alespoň o ní nevím," říká Peter Kolník, ředitel firmy vydávající publikace s tabulkovými cenami ojetých vozidel.

Prodejci ojetých aut předpokládají, že zájem o auta z druhé ruky bude letos zhruba stejně velký jako v loňském roce. "V zimě, zvláště v lednu a únoru, se moc aut neprodává, zájem začíná vzrůstat až teď, v teplejších březnových dnech," říká Tomáš Jínek z autobazaru ESA v Praze. Nejprodávanější automobilovou značkou na českém trhu ojetin stejně jako v prodeji nových vozů je bezesporu tuzemská Škoda. Konkrétně jde o dnes již nevyráběné typy Felicia a Favorit či Forman, za nimi následuje Octavia. Tuto skutečnost potvrdili zástupci dvou největších pražských autobazarů (AAA a ESA).

Stejné pořadí stanovil i majitel ostravského autobazaru Exklusive Josef Malura. Zdeněk Frkal z autobazaru Top car v Mariánských Lázních sice také potvrdil zájem zákazníků o auta vyrobená v automobilce v Mladé Boleslavi, ale uvedl, že nyní je největší poptávka po octaviích. Zájem o výrobky jiných automobilek je už podstatně slabší. Přesto je možno říci, že pokud zákazník projeví zájem o zahraniční auto, tak z největší části o tradiční západoevropské značky a jejich masově vyráběné modely nižší střední třídy.

Po produkci japonského automobilového průmyslu, či dokonce po autech z USA se shání málokdo. Tomáš Jínek z Autoesa do pořadí za škodovky určil značku Ford, zejména model Escort, Aleš Kužel z autobazaru AAA spíše výrobky továrny Opel a Zdeněk Frkal z mariánskolázeňského Top caru zařadil na čelnou pozici v kategorii jiné než české vozy značku Peugeot.

Pracovníci v autobazarech však říkají, že spíše než o auta konkrétní tovární značky a výbavy se zajímají o cenu. "Vědí, že si mohou dovolit auto řekněme v cenové kategorii do sto tisíc korun a teprve mezi nabízenými kusy se rozhodují, s čím odjedou domů," shodují se. Právě v této cenové relaci lze dnes pořídit již i Škodu Felicia z prvních ročníků její výroby.

Deset nejprodávanějších typů aut podle autobazarů

AAA Auto Praha

typ

rok výroby*

cena

1. Škoda Felicia

1994

94 000

2. Škoda Favorit

1991

41 000

3. Škoda Octavia

1996

158 000

4. Ford Escort

1991

61 000

5. Fiat Punto

1993

72 000

6. Opel Vectra

1991

69 000

7. Opel Corsa

1991

50 000

8. Ford Sierra

1991

54 000

9. Opel Astra

1991

67 000

10. Volkswagen Golf

1991

47 000



Auto - ESA Praha

typ

rok výroby*

cena

1. Škoda Felicia

1994

94 000

2. Škoda Favorit

1991

41 000

3. Škoda Octavia

1996

158 000

4. Ford Escort

1991

61 000

5. Opel Astra

1991

67 000

6. Renault 19

1991

66 000

7. Volkswagen Golf 

1991

47 000

8. Peugeot 405

1991

71 000

9. Fiat Punto

1993

72 000

10. Mazda 626 

1991

75 000

*pokud je v tabulce uvedený jiný rok výroby než 1991 znamená to, že se v tomto roce daný typ vozu ještě nevyráběl. Použili jsme proto cenu z Ceníku osobních automobilů firmy Eurotax pro období březen až duben 2002, která je uvedena u základního modelu v prvním roce výroby daného typu.

Co je tabulková cena
Cena přiřazená k jednotlivým typům aut v tabulce pochází z databáze firmy Eurotax, která šestkrát ročně vydává aktuální ceníky nových i ojetých osobních automobilů v tuzemsku.Tento ceník odráží cenové relace na trhu s ojetými vozy v ČR. Vzniká ve spolupráci s prodejci, autobazary a znalci v jednotlivých regionech. Uvedené ceny jsou výsledkem průzkumu trhu a představují prognózu hodnoty uvedeného automobilu pro jednotlivé období. Ceník obsahuje údaje o autech starých 1 až 11 let. V naší tabulce jsme použili prodejní cenu pro zákazníky, která má charakter obvyklé ceny. Ceny v tomto ceníku jsou středními hodnotami po vyrovnání regionálních vlivů trhu s ojetými vozy. Platí pro automobily, které splňují tři kritéria: jsou v dobrém či velmi dobrém stavu a jejich počet ujetých kilometrů odpovídá hodnotě pro příslušnou kategorii, byla uvedena do provozu v květnu příslušného roku a mají pouze sériovou výbavu. Jakákoli odchylka od těchto konstant může znamenat buď cenovou přirážku, nebo naopak slevu. V naší tabulce jsou tedy obvyklé ceny pro vůz splňující výše uvedená kritéria ceníku firmy Eurotax - to jest stáří jedenáct let, v nejobyčejnější karosářské variantě, s nejlevnějším motorem a základní výbavou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na co si dát pozor při koupi staršího auta
Dobré rady, které dokážou zachránit hodně peněz a nervů při pořizování ojetého vozu. Rozhodnutí koupit starší vůz vůbec nemusí být špatné - při jenom trochu slušné představě, mírných zkušenostech a hlavně chladnokrevnosti lze i mezi nabízeným balastem najít slušnou ojetinu, která ještě pár let bude dobře sloužit. Pokud nevejdete do bazaru se zkušeným obchodníkem s ojetými vozy a dobrým mechanikem zároveň, snažte se alespoň dodržet následující zásady.
Původ vozu - auto musí mít vždy jasně doložitelný původ. Nejlepší je ověření od renomované společnosti, která prověřuje, zda ten který vůz není původně kradený.
Kvalita opravy - nejčastěji se ze zahraničí dovážejí nabourané vozy a v ČR se opravují k prodeji. Seriózní prodejce bude mít k dispozici například fotografii rozsahu havárie, faktury za náhradní díly a podobně. Kvalitu prací lze pak ještě prozkoumat, když prohlédneme spáry a sváry - musí být pravidelné. Užitečné je také prověřit elektroinstalaci.
Airbagy - Tam, kde prodávající "mlží" o rozsahu rozbití auta, stačí se podívat, zda byly vystřeleny airbagy, nebo ne. Poznat to lze celkem dobře na volantu, kde je v kladném případě roztržený přední potah.
Identifikační znaky - Žádná z prací kdykoliv prováděných na vozidle - výměny, klempířská činnost, vaření, lakování - nesmí porušit identifikační znaky, jimiž jsou vyražená čísla a štítky.
Důvěryhodnost prodávající osoby - Zvláště u individuálních prodejů mimo bazary nesvědčí o prodejcově věrohodnosti, když kupce pozve za šera k benzinové pumpě. Auto se má prohlížet za plného světla a v místě bydliště prodejce. Nebo v bazaru.
Doklady k vozidlu - musí být bezvadné, jasně prokazující předchozího majitele a servisní knížka napoví o dosavadním zacházení s vozem.
Stav tachometru - Ani přes veškerá vysvětlování a přesvědčování není dobré uvěřit, že desetileté auto má najeto opravdu jen patnáct tisíc. Lepší je na tachometr nekoukat a v duchu kalkulovat zhruba 20 000 ujetých kilometrů za rok u vozů střední třídy a u menších aut nejméně těch 10 000.
Smlouva - Nejméně podezřelá je jednoduchá kupní smlouva, která obsahuje přesně nejen nacionále obou stran, ale navíc i popis stavu vozu. Tam, kde dostanete k podepsání mnohastránkový dokument s desítkami článků a ustanovení, počítejte s tím, že někde na osmnácté straně dole bude malilinkým písmem něco, co se vám jako novému majiteli vůbec nebude líbit.

Kdo kupuje sporťáky a staré ameriky?

Leckterý bazar má pro lepší image vystrčený nějaký parádní bourák hned u brány. Nejoblíbenějšími jsou pro tento účel auta s výrazně sportovním střihem a přímo ideální je, když jsou navíc červená. Takové stojí například v pražské pobočce bazaru AAA - Lamborghini Diablo z roku 1992 s obsahem motoru 5,7 litru a s nevtíravou cenovkou: 2 299 000Kč. "Já vlastně musím říct, že ani nečekám, že někdo hned dneska přijde a koupí takový automobil. Majitel naší firmy to sem spíš koupil jen proto, aby to dělalo tvář bazaru. Lidi se na to s potěšením podívají, ale potom jdou stejně najít nějakou tu svojí felicii," říká šéf nákupu AAA Auto Praha Aleš Kužel. Podobný úkol tady mají i další nápadné vozy. Podle Aleše Kužela však vůbec není vyloučeno, že i takový vůz může mít v ČR někde svého kupce: "Přišel člověk v teplákách, řekli byste, že doma přehazuje hnůj, a on na místě zaplatil tři miliony za auto. A odjel!" Že i hodně nápadné vozy mají své vážné zájemce, vědí i v dalším velkém bazaru Auto ESA. "Přišel k nám nějaký Čechoameričan a na místě zaplatil 700 tisíc za kabriolet BMW. Měl jedinou podmínku - nesmělo v tom autě být nic japonského. Takže se to i přezouvalo a měnilo se rádio. Byl ochoten za to samozřejmě také zaplatit," vzpomíná ředitel prodeje Ladislav Slepička. Častěji však na ploše prý potkává mladíky kolem dvaceti, kteří mají v kapse 100-120 tisíc a chtějí na léto sporťák. "Chtějí být prostě jenom nápadní," myslí si Ladislav Slepička. Do ESA chodí i zájemci, kteří si kupují vůz třeba jen na dva tři letní měsíce, nebo lidé, kteří si pro potěšení pořizují nějaký výstřední automobil jako druhý nebo třetí v domácnosti.

!!!!Nenechte se ošidit!!!!!

* dobré je vzít s sebou k prodejci odborníka, jelikož víc hlav víc ví a nezaujatý člověk nesedne tak snadno na lep vychvalování zboží
* cenu by měl jako první vyslovit prodávající
* kupec by si měl předem ověřit cenu podobných aut jinde. Minimální variantou je procházka po okolních autobazarech s poznámkovým blokem a tužkou v ruce. Dosti dobrou představu o reálné ceně toho kterého auta může dát i internet, kde existuje několik databází ojetých vozů na trhu. Dobré je znát tabulkovou cenu konkrétního typu auta, určitého roku výroby, stupně výbavy a typu motoru. Seriózním zdrojem informací je v tomto případě aktuální Ceník firmy Eurotax
* za perspektivní ojetinu odborníci zpravidla považují ojetinu do pěti let stáří, což jsou auta současné, maximálně předcházející generace
* malý vůz by měl najeto do 100 000 kilometrů, u vozů nižší střední a střední třídy je přijatelné i o padesát tisíc kilometrů více
* ojetiny jsou obvykle levnější ve velkých městech než na venkově. To se však týká běžných typů aut. Velké vozy se silnějšími motory lze naopak koupit levněji v oblastech s menšími příjmy obyvatel. Levnější auto, ale s větším rizikem pozdějších komplikací najdete obvykle v menších neznačkových bazarech
* zpravidla jen velmi málo ojeté a málo staré ojetiny nevyžadují další investice. Kupec by měl proto vždy počítat s finanční rezervou, která se obvykle udává jako dvacet procent z ceny kupovaného auta
* při úvahách o koupi daného typu vozu je třeba také brát v úvahu ceny náhradních dílů a vzdálenost od bydliště k příslušnému servisu
* mimořádně výhodná koupě neexistuje. Platí, že čím více výhodná koupě se zdá, tím větší problémy se dají očekávat

NEJPRODÁVANĚJŠÍ OJETÉ VOZY NA TRHU:

Ceny Škody Favorit 1.3 r. v. 1992 v některých krajích

region ceny
Praha 50 000
Plzeňský kraj* 59 000
Jihočeský kraj 49 000
Jihomoravský kraj 68 000
Moravskoslezský kraj 49 000

Poznámka: * rok výroby 1991

Příklady cen některých dalších aut této kategorie

vůz cena
Ford Escort - 3 dv. - 2000 16V RS, r. v. 1992 95 000
Škoda Forman - 1.3 GLX Silver Line, r. v. 1995 98 000
Opel Astra - 3 dv. - 1.4 GL, r. v. 1994 96 000
Volkswagen Golf - 3 dv. - 1.4 CL, r. v. 1993 97 000

Zdroj: tabulkové ceny Eurotax

Ceny Škoda Octavia 1,9 TDi (1997) v některých krajích

region ceny
Praha 290 000
Plzeňský kraj 293 000
Jihočeský kraj 200 000
Jihomoravský kraj 275 000
Moravskoslezský kraj 289 000

Poznámka: ** vůz s motorem 1,8i, rok výroby 1997

Příklady cen některých dalších aut této kategorie

model  cena
Škoda Felicia - 1.9 D GLX Comfort, r. v. 1998 204 000
Fiat Punto - 5 dv. - 1.2 16V ELX, r. v. 2001 290 000
Opel Astra - 3 dv. - 1.7 TD, r. v. 1999 267 000
Peugeot 406 - 1.9 STDT, r. v. 1997 288 000

Zdroj: tabulkové ceny Eurotax

Ceny BMW 528, 2,8i r. v. 1996 v některých krajích

region ceny
Praha 420 000
Plzeňský kraj 650 000****
Jihočeský kraj ***
Jihomoravský kraj 620 000
Moravskoslezský kraj 499 000*****

Poznámka: *** v internetové databázi vozů z českých autobazarů se žádný zadaný ani jemu podobný vůz v tomto regionu nevyskytoval, **** BMW 523i, rok výroby 1997, ***** rok výroby 1997

Příklady cen některých dalších aut této kategorie

model cena
Audi A6 - 2.8 quatro, r. v. 1999 960 000
Honda CR-V - 2.0 I ES, r. v. 1999 503 000

Zdroj: tabulkové ceny Eurotax


Pořadí nejprodávanějších aut je stanoveno na základě ankety v českých a moravských autobazarech. Ceny konkrétních typů jsou získány z internetové databáze aut inzerovaných tuzemskými autobazary. V případě nabídky více aut stejného typu a stejného roku výroby jsme vybrali nejnižší cenu.

 

Křiklavě červené Lamborghini Diablo z roku 1992 je k mání už za dva miliony tři sta tisíc korun.