Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehled: Nejnebezpečnější místa českých dálnic

  10:54aktualizováno  10:54
Nejnebezpečnější místo českých dálnic je na trase Praha-Brno u Jesenice nedaleko hlavního města, loni se tam stalo 71 havárií. Přinášíme přehled míst, kde se na dálnicích často bourá.
Nejnebezpečnější jsou na dálnicích okraje velkých měst. Ilustrační foto.

Nejnebezpečnější jsou na dálnicích okraje velkých měst. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Na dálniční sjezd u Jesenice nedaleko Prahy by se hodila dopravní značka "Úsek častých nehod“. Právě na tomto kilometru se stalo loni nejvíce nehod.

Řidiči tam ve směru do Prahy bourali osmačtyřicetkrát, v opačném směru třiadvacetkrát.

Nehodovou statistiku zveřejnilo Policejní prezidium. jako nejrizikovější z ní vycházejí okraje velkých měst, úseky u velkých parkovišť a komplikované sjezdy.

"U Jesenice se často vytvářejí kolony. Je to i proto, že za výjezdem zpomaluje auta kruhový objezd,“ vysvětluje Josef Tesařík, odpovědný za policejní dopravní statistiky.

Kvůli nehodám sem vyjíždějí policisté nejméně jednou týdně. Například minulý měsíc se tam stala vážná nehoda, k níž letěl pro těžce zraněného člověka vrtulník.

Špatně předjíždějící Škoda Octavia totiž zavadila o Škodu Favorit a na vozovce ji "roztočila“.

Po tomto střetu následně havarovaly ještě další dva vozy. "Rizikem je i to, že se tam potkávají řidiči spěchající do Brna s těmi, kteří jedou pomalu do hypermarketu,“ konstatuje soudní znalec z oboru dopravy Petr Pospíšil, který žije v Jesenici.

K dalšímu nebezpečnému úseku na dálnici Praha-Brno se nemusí jet příliš daleko.

Statistiky ukazují, že to jsou odstavná parkoviště na 52. kilometru dálnice u motorestu Zajíček. Loni se zde stalo 34 nehod.

Stejně nebezpečné je i parkoviště u Rudné na dálnici do Plzně, které nemá dostačující kapacitu a kamiony musí parkovat i na výjezdech, kde brání výhledu.

Kolony a zase jen kolony
Hustý provoz komplikuje dopravu i na dalších místech, například na konci dálnice z Plzně na Rozvadov. Nebezpečné místo je právě u rozvadovského hraničního přechodu.

"Řidiči tam bourají v koloně, která čeká na odbavení. Často jde o drobné střety, ale před dvěma měsíci tam havaroval Němec, který zřejmě usnul. Pravdu už nezjistíme, protože při nehodě zahynul,“ řekl šéf zdejšího oddělení dálniční policie Miloslav Stuchlík.

Mezi nehodovými se kupodivu objevují i úseky přehledné a rovné. Na dálnici do Ústí nad Labem je to nultý kilometr u Líbeznic. I tady hraje roli hustý provoz.

Nezáleží ale jen na tom, jak je které místo frekventované. V zimě přibývá nehod na Vysočině kvůli ledu a sněhu.

Více se bourá i tam, kde provoz omezují uzavírky kvůli opravám, které se po čase "přestěhují“.

Na vině bývá paradoxně také značení na dálnicích. "V Brně příliš brzdí řidiče značky Stop na nájezdech. Na dálnici u Plzně je místo, kde se ze tří pruhů stanou dva, ale zmizí ten nejrychlejší,“ upozorňuje Pospíšil. Na některých sjezdech dálnic jsou příliš ostré zatáčky.

Ředitelství silnic a dálnic se hájí, že se snaží počet rizikových míst na dálnicích snížit. "

Instalovali jsme proměnlivé dopravní značky, díky kterým jde v určitých úsecích omezovat rychlost podle potřeby.

Jsou tam i nové retardéry a fungují také informační tabule upozorňující na rizika na cestě,“ řekl mluvčí ředitelství Jan Hoření.

Havárie na dálnicích
Jak se jich vyvarovat

*Informace. Před cestou si zjistit co nejvíc informací o možných stavebních omezeních.

*Přestávky. Pokud jedete na delší cestu, dodržujte bezpečnostní přestávky.

*Rychlost. Dodržujte povolenou rychlost, více než polovina řidičů ji na dálnici překračuje.

*Včas zpomalit. Před omezením nezpomalujte až na poslední chvíli.

Úseky dálnic, kde se loni stalo nejvíc nehod 

1. Nultý kilometr dálnice D8, poblíž sjezdu na Libeznice, 13 nehod ve směru do Prahy.

2. 150. kilometr dálnice D5, hraniční přechod Rozvadov, 25 nehod ve směru do Německa.

3. 111. kilometr dálnice D1, čerpací stanice u sjezdu na Jihlavu, 29 nehod směr Brno.
4. 4. kilometr dálnice D5, parkoviště u Rudné. 33 nehod ve směru do Plzně.

5. 82. kilometr dálnice D1, v kopci hrozí, že se auto dostane do smyku. 27 nehod směr Brno.

6. 11. kilometr dálnice D1, sjezd na Jesenici, 48 nehod ve směru do Prahy.
7. 52. kilometr dálnice D1, motorest Zajíček u Střechova, 34 nehod ve směru do Brna.
8. 10. kilometr dálnice D11, sjezd na Jirny, směr Poděbrady 10 nehod, jde o frekventovanější úsek.

9. 8. kilometr dálnice D8, exit Úžice a Kralupy nad Vltavou, 11 nehod ve směru na Lovosice.

10. 22. kilometr dálnice D5, frekventovaný sjezd z dálnice a benzinka z parkovištěm, 14 nehod ve směru do Prahy.

11. 144. kilometr dálnice D5, 14 nehod ve směru do Plzně. Příčinou je komplikovaný sjezd s podjezdy a nadjezdy.

12. 3. kilometr dálnice D8, parkoviště s benzinkou u Panenských Břežan, 13 nehod ve směru do Prahy

13. 44. kilometr na dálnici D2, parkoviště u ladné na Břeclavsku. Směru Lanžhot 10 nehod, směr Brno 9 nehod.
14. 204. kilometr dálnice D1, hustý provoz na okraji Brna a složitý sjezd na Brno-východ, 13 nehod směr Vyškov.
15. 212. kilometr dálnice D1, jde o mírnou zatáčku. Řidiči nedávají dostatečný pozor,. Směr Brno 18 nehod.

16. 56. kilometr na dálnici D2, směr Lanžhot 13 nehod. Jde o parkoviště , kde nedávají řidiči pozor.


Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz