Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehled: Nejnebezpečnější místa českých dálnic

  10:54aktualizováno  10:54
Nejnebezpečnější místo českých dálnic je na trase Praha-Brno u Jesenice nedaleko hlavního města, loni se tam stalo 71 havárií. Přinášíme přehled míst, kde se na dálnicích často bourá.
Nejnebezpečnější jsou na dálnicích okraje velkých měst. Ilustrační foto.

Nejnebezpečnější jsou na dálnicích okraje velkých měst. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Na dálniční sjezd u Jesenice nedaleko Prahy by se hodila dopravní značka "Úsek častých nehod“. Právě na tomto kilometru se stalo loni nejvíce nehod.

Řidiči tam ve směru do Prahy bourali osmačtyřicetkrát, v opačném směru třiadvacetkrát.

Nehodovou statistiku zveřejnilo Policejní prezidium. jako nejrizikovější z ní vycházejí okraje velkých měst, úseky u velkých parkovišť a komplikované sjezdy.

"U Jesenice se často vytvářejí kolony. Je to i proto, že za výjezdem zpomaluje auta kruhový objezd,“ vysvětluje Josef Tesařík, odpovědný za policejní dopravní statistiky.

Kvůli nehodám sem vyjíždějí policisté nejméně jednou týdně. Například minulý měsíc se tam stala vážná nehoda, k níž letěl pro těžce zraněného člověka vrtulník.

Špatně předjíždějící Škoda Octavia totiž zavadila o Škodu Favorit a na vozovce ji "roztočila“.

Po tomto střetu následně havarovaly ještě další dva vozy. "Rizikem je i to, že se tam potkávají řidiči spěchající do Brna s těmi, kteří jedou pomalu do hypermarketu,“ konstatuje soudní znalec z oboru dopravy Petr Pospíšil, který žije v Jesenici.

K dalšímu nebezpečnému úseku na dálnici Praha-Brno se nemusí jet příliš daleko.

Statistiky ukazují, že to jsou odstavná parkoviště na 52. kilometru dálnice u motorestu Zajíček. Loni se zde stalo 34 nehod.

Stejně nebezpečné je i parkoviště u Rudné na dálnici do Plzně, které nemá dostačující kapacitu a kamiony musí parkovat i na výjezdech, kde brání výhledu.

Kolony a zase jen kolony
Hustý provoz komplikuje dopravu i na dalších místech, například na konci dálnice z Plzně na Rozvadov. Nebezpečné místo je právě u rozvadovského hraničního přechodu.

"Řidiči tam bourají v koloně, která čeká na odbavení. Často jde o drobné střety, ale před dvěma měsíci tam havaroval Němec, který zřejmě usnul. Pravdu už nezjistíme, protože při nehodě zahynul,“ řekl šéf zdejšího oddělení dálniční policie Miloslav Stuchlík.

Mezi nehodovými se kupodivu objevují i úseky přehledné a rovné. Na dálnici do Ústí nad Labem je to nultý kilometr u Líbeznic. I tady hraje roli hustý provoz.

Nezáleží ale jen na tom, jak je které místo frekventované. V zimě přibývá nehod na Vysočině kvůli ledu a sněhu.

Více se bourá i tam, kde provoz omezují uzavírky kvůli opravám, které se po čase "přestěhují“.

Na vině bývá paradoxně také značení na dálnicích. "V Brně příliš brzdí řidiče značky Stop na nájezdech. Na dálnici u Plzně je místo, kde se ze tří pruhů stanou dva, ale zmizí ten nejrychlejší,“ upozorňuje Pospíšil. Na některých sjezdech dálnic jsou příliš ostré zatáčky.

Ředitelství silnic a dálnic se hájí, že se snaží počet rizikových míst na dálnicích snížit. "

Instalovali jsme proměnlivé dopravní značky, díky kterým jde v určitých úsecích omezovat rychlost podle potřeby.

Jsou tam i nové retardéry a fungují také informační tabule upozorňující na rizika na cestě,“ řekl mluvčí ředitelství Jan Hoření.

Havárie na dálnicích
Jak se jich vyvarovat

*Informace. Před cestou si zjistit co nejvíc informací o možných stavebních omezeních.

*Přestávky. Pokud jedete na delší cestu, dodržujte bezpečnostní přestávky.

*Rychlost. Dodržujte povolenou rychlost, více než polovina řidičů ji na dálnici překračuje.

*Včas zpomalit. Před omezením nezpomalujte až na poslední chvíli.

Úseky dálnic, kde se loni stalo nejvíc nehod 

1. Nultý kilometr dálnice D8, poblíž sjezdu na Libeznice, 13 nehod ve směru do Prahy.

2. 150. kilometr dálnice D5, hraniční přechod Rozvadov, 25 nehod ve směru do Německa.

3. 111. kilometr dálnice D1, čerpací stanice u sjezdu na Jihlavu, 29 nehod směr Brno.
4. 4. kilometr dálnice D5, parkoviště u Rudné. 33 nehod ve směru do Plzně.

5. 82. kilometr dálnice D1, v kopci hrozí, že se auto dostane do smyku. 27 nehod směr Brno.

6. 11. kilometr dálnice D1, sjezd na Jesenici, 48 nehod ve směru do Prahy.
7. 52. kilometr dálnice D1, motorest Zajíček u Střechova, 34 nehod ve směru do Brna.
8. 10. kilometr dálnice D11, sjezd na Jirny, směr Poděbrady 10 nehod, jde o frekventovanější úsek.

9. 8. kilometr dálnice D8, exit Úžice a Kralupy nad Vltavou, 11 nehod ve směru na Lovosice.

10. 22. kilometr dálnice D5, frekventovaný sjezd z dálnice a benzinka z parkovištěm, 14 nehod ve směru do Prahy.

11. 144. kilometr dálnice D5, 14 nehod ve směru do Plzně. Příčinou je komplikovaný sjezd s podjezdy a nadjezdy.

12. 3. kilometr dálnice D8, parkoviště s benzinkou u Panenských Břežan, 13 nehod ve směru do Prahy

13. 44. kilometr na dálnici D2, parkoviště u ladné na Břeclavsku. Směru Lanžhot 10 nehod, směr Brno 9 nehod.
14. 204. kilometr dálnice D1, hustý provoz na okraji Brna a složitý sjezd na Brno-východ, 13 nehod směr Vyškov.
15. 212. kilometr dálnice D1, jde o mírnou zatáčku. Řidiči nedávají dostatečný pozor,. Směr Brno 18 nehod.

16. 56. kilometr na dálnici D2, směr Lanžhot 13 nehod. Jde o parkoviště , kde nedávají řidiči pozor.


Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz