Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Nahlédněte na nejslavnější mejdan automobilové smetánky

Exkluzivně   15:00aktualizováno  15:00
Představte si automobilovou přehlídku plnou jen těch nejkrásnějších aut v prostředí s neopakovatelnou atmosférou. Vynásobte to zhruba padesátkrát a stejně se ani nepřiblížíte tomu, co se odehrávalo poslední květnový víkend na břehu jezera Como v severní Itálii.

Concorso d’Eleganza Ville d’Este | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

Historie exkluzivního veteránského srazu Concorso d'Eleganza Villa d'Este sahá hluboko do předválečných let, kdy se v roce 1929 sjeli poprvé do zámeckého parku hotelu Villa d'Este majitelé a výrobci exkluzivních automobilů a karoserií, aby se pochlubili svými nejnovějšími kreacemi a utkali se o trofej Coppa d'Oro (Zlatý pohár).

Na tradici, která byla po druhé světové válce na dlouhé desítky let přerušena, navázali místní až v roce 1995 a skutečný návrat mezi nejprestižnější automobilové akce zajistil o čtyři roky později patronát BMW Group.

Do Villy d’Este jezdí i nejmodernější koncepty, BMW představilo krásné kupé...

Do Villy d’Este jezdí i nejmodernější koncepty, BMW představilo krásné kupé postavené ve spolupráci s italskou karosárnou Zagato.

Každoročně projde nominací víc než padesát historických vozů a každý z nich je v podstatě unikát. Nemusí to však vždy být jen vozy s karoseriemi na zakázku, kterých se vyrobilo jen několik kusů, či případně legendární závodní speciály. Na letošním seznamu bylo k vidění například Ferrari Daytona, kterých i dnes po světě jezdí možná několik stovek nebo i tisíc.

Je tu však jedno ale: vystavený kousek je prvním prototypem tohoto úspěšného vozu. Všechny automobily jsou samozřejmě zrekonstruovány do naprosté dokonalosti a jejich hrdé majitele, kteří každému rádi dopodrobna vylíčí historii svého vozu, najdete nejčastěji s hadříkem v ruce, jak leští nejdrobnější detaily. Tito pánové v letech jsou v běžném životě obvykle bohatými právníky, úspěšnými podnikateli nebo jim v žilách koluje modrá krev. Tady se však většinou mění v malé kluky, kteří si rádi hrají.

Do zámku u jezera Como se jezdí za krásnými veterány od roku 1995, kdy začala...

Největší napětí a vzrušení lze vyčíst v jejich tvářích v momentě, kdy se svými krasavci postupně najíždí před porotu a publikum. Zvuk osmi a víceválcových motorů a vůně benzinu na chvíli úplně přebijí dokonale sladěné róby místních dam a stylové oblečení gentlemanů.

O cenách v několika kategoriích rozhoduje jedenáctičlenná odborná porota, v níž najdeme jména nejslavnějších automobilových designérů jako je Patrick le Quément, bývalý šéfdesignér Renaultu, Ian Cameron, šéfdesignér Rolls Royce, Lorenzo Ramaciotti, vedoucí designu Fiat Group, ale například i Nicka Masona, zakládajícího člena a bubeníka skupiny Pink Floyd.

Ocenění poroty získávají automobily například za nejcitlivější renovaci, nejlepší design interiéru, až po cenu pro automobil, který dorazil na přehlídku po vlastní ose z největší dálky. Poslední z jmenovaných cen letos putovala na Slovensko, odkud přijel se svou Tatrou 87 z roku 1939 Karol Pavlů.

Cena pro automobil, který dorazil na přehlídku po vlastní ose z největší dálky,...

Veřejnost uděluje ve Villa d'Este trofej Coppa d'Oro. Prestižní ocenění letos získala Alfa Romeo 6C 1750 GS, 6th Series Coupé z roku 1933 kalifornského sběratele Davida Cohena. Model poprvé prezentovaný na autosalonu v Paříži v roce 1933 vyhrál několik dobových soutěží elegance a stal se šampionem své kategorie v závodu 24h Le Mans v roce 1935.

Prestižní ocenění Zlatý pohár (Coppa D'Oro) letos získala Alfa Romeo 6C 1750...

Jádrem italské přehlídky jsou sice historické automobily různých značek i stáří, ale k vidění jsou zde i nejnovější koncepty předních světových automobilek, bez ohledu na to, zda jde o úhlavního konkurenta sponzora celého podniku. Koncepty zde můžete často vůbec poprvé naživo vidět na denním světle, protože jinak se představují výhradně ve výstavních pavilonech pod umělým osvětlením. Výjimkou zde nejsou ani světové premiéry.

Fotogalerie

Letos se představilo BMW Zagato Coupé, které zatím ve formě konceptu sonduje, jaký by byl případně zájem o limitovanou sérii exkluzivních kupé, na nichž mnichovský výrobce spolupracoval s přední italskou karosárnou Zagato. Poprvé byl zde také představen Aston Martin AM310, který je předobrazem budoucího sériového DBS.

Na své si přišli i motorkáři, protože od minulého roku běží současně i soutěž krásy mezi historickými motocykly, v které jsme letos napočítali na pětatřicet účastníků. Kdo je fanouškem značky BMW, mohl se letos v samostatném pavilonu sousední Villa Erba kochat tematickou expozicí slavných závodních vozů z Mnichova.

Na to, abyste si užili Concorso d'Eleganza, nemusíte být automobilový fanatik – jako téměř vše v Itálii je to také společenská událost. Poklidné tempo a jedinečná atmosféra místa sem každoročně přiláká návštěvníky z celého světa.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

Najdete na iDNES.cz