Concorso d’Eleganza Ville d’Este

Concorso d’Eleganza Ville d’Este | foto: Radek Laubepro iDNES.cz

OBRAZEM: Nahlédněte na nejslavnější mejdan automobilové smetánky

  • 21
Představte si automobilovou přehlídku plnou jen těch nejkrásnějších aut v prostředí s neopakovatelnou atmosférou. Vynásobte to zhruba padesátkrát a stejně se ani nepřiblížíte tomu, co se odehrávalo poslední květnový víkend na břehu jezera Como v severní Itálii.

Historie exkluzivního veteránského srazu Concorso d'Eleganza Villa d'Este sahá hluboko do předválečných let, kdy se v roce 1929 sjeli poprvé do zámeckého parku hotelu Villa d'Este majitelé a výrobci exkluzivních automobilů a karoserií, aby se pochlubili svými nejnovějšími kreacemi a utkali se o trofej Coppa d'Oro (Zlatý pohár).

Na tradici, která byla po druhé světové válce na dlouhé desítky let přerušena, navázali místní až v roce 1995 a skutečný návrat mezi nejprestižnější automobilové akce zajistil o čtyři roky později patronát BMW Group.

Do Villy d’Este jezdí i nejmodernější koncepty, BMW představilo krásné kupé postavené ve spolupráci s italskou karosárnou Zagato.

Každoročně projde nominací víc než padesát historických vozů a každý z nich je v podstatě unikát. Nemusí to však vždy být jen vozy s karoseriemi na zakázku, kterých se vyrobilo jen několik kusů, či případně legendární závodní speciály. Na letošním seznamu bylo k vidění například Ferrari Daytona, kterých i dnes po světě jezdí možná několik stovek nebo i tisíc.

Je tu však jedno ale: vystavený kousek je prvním prototypem tohoto úspěšného vozu. Všechny automobily jsou samozřejmě zrekonstruovány do naprosté dokonalosti a jejich hrdé majitele, kteří každému rádi dopodrobna vylíčí historii svého vozu, najdete nejčastěji s hadříkem v ruce, jak leští nejdrobnější detaily. Tito pánové v letech jsou v běžném životě obvykle bohatými právníky, úspěšnými podnikateli nebo jim v žilách koluje modrá krev. Tady se však většinou mění v malé kluky, kteří si rádi hrají.

Do zámku u jezera Como se jezdí za krásnými veterány od roku 1995, kdy začala...

Největší napětí a vzrušení lze vyčíst v jejich tvářích v momentě, kdy se svými krasavci postupně najíždí před porotu a publikum. Zvuk osmi a víceválcových motorů a vůně benzinu na chvíli úplně přebijí dokonale sladěné róby místních dam a stylové oblečení gentlemanů.

O cenách v několika kategoriích rozhoduje jedenáctičlenná odborná porota, v níž najdeme jména nejslavnějších automobilových designérů jako je Patrick le Quément, bývalý šéfdesignér Renaultu, Ian Cameron, šéfdesignér Rolls Royce, Lorenzo Ramaciotti, vedoucí designu Fiat Group, ale například i Nicka Masona, zakládajícího člena a bubeníka skupiny Pink Floyd.

Ocenění poroty získávají automobily například za nejcitlivější renovaci, nejlepší design interiéru, až po cenu pro automobil, který dorazil na přehlídku po vlastní ose z největší dálky. Poslední z jmenovaných cen letos putovala na Slovensko, odkud přijel se svou Tatrou 87 z roku 1939 Karol Pavlů.

Cena pro automobil, který dorazil na přehlídku po vlastní ose z největší dálky,...

Veřejnost uděluje ve Villa d'Este trofej Coppa d'Oro. Prestižní ocenění letos získala Alfa Romeo 6C 1750 GS, 6th Series Coupé z roku 1933 kalifornského sběratele Davida Cohena. Model poprvé prezentovaný na autosalonu v Paříži v roce 1933 vyhrál několik dobových soutěží elegance a stal se šampionem své kategorie v závodu 24h Le Mans v roce 1935.

Prestižní ocenění Zlatý pohár (Coppa D'Oro) letos získala Alfa Romeo 6C 1750...

Jádrem italské přehlídky jsou sice historické automobily různých značek i stáří, ale k vidění jsou zde i nejnovější koncepty předních světových automobilek, bez ohledu na to, zda jde o úhlavního konkurenta sponzora celého podniku. Koncepty zde můžete často vůbec poprvé naživo vidět na denním světle, protože jinak se představují výhradně ve výstavních pavilonech pod umělým osvětlením. Výjimkou zde nejsou ani světové premiéry.

Letos se představilo BMW Zagato Coupé, které zatím ve formě konceptu sonduje, jaký by byl případně zájem o limitovanou sérii exkluzivních kupé, na nichž mnichovský výrobce spolupracoval s přední italskou karosárnou Zagato. Poprvé byl zde také představen Aston Martin AM310, který je předobrazem budoucího sériového DBS.

Na své si přišli i motorkáři, protože od minulého roku běží současně i soutěž krásy mezi historickými motocykly, v které jsme letos napočítali na pětatřicet účastníků. Kdo je fanouškem značky BMW, mohl se letos v samostatném pavilonu sousední Villa Erba kochat tematickou expozicí slavných závodních vozů z Mnichova.

Na to, abyste si užili Concorso d'Eleganza, nemusíte být automobilový fanatik – jako téměř vše v Itálii je to také společenská událost. Poklidné tempo a jedinečná atmosféra místa sem každoročně přiláká návštěvníky z celého světa.