Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehlídka vytrvalosti vozů i člověka: závod Londýn-Brighton

  16:38aktualizováno  16:38
Na několika "občerstvovacích" stanicích podél trasy 110 let starého závodu z Londýna do Brightonu si mohou jeho účastníci dát nejen kávu, ale doplnit i vodu, olej či uhlí. Na startu v londýnském Hyde Parku se totiž v neděli ráno ocitne mezi necelou pětistovkou veteránů i několik vozů na parní pohon.

Fiat 100 HP z roku 1906 by se do závodu přihlásit nemohl. Účastnit se smí jen vozy vyrobené před rokem 1905. | foto: Fiat

Účastníci tohoto nejstaršího dosud pořádaného motoristického závodu se nesnaží ani tak o umístění na předních příčkách, jako spíše o to, aby vůbec do cíle ve stanovené době dojeli. Z veteránů se totiž už po pár kilometrech mohou stát náladoví a nevyzpytatelní staříci. 

Trasa sice není z dnešního pohledu nijak závratně dlouhá - 96 kilometrů, ale v jejich věku je cesta mezi britskou metropolí a lázněmi Brighton zaručeným dobrodružstvím.

Účastnit se smí jen vozy vyrobené před rokem 1905 (novější smí být jen světla), takže závodníci si mohou vyzkoušet, jaký um vyžadovalo být řidičem před 100 lety. Nejobtížnějším úsekem je údajně strmý výstup u Crawley a poslední nástraha číhá těsně před Brightonem v podobě prudkého sjezdu.

Pro startovací pořadí se nepořádá kvalifikační závod, ale vozy se řadí podle věku a výkonu - nejdříve startují ti nejstarší. Startovací poplatek pro domácí a evropské vozy činí 100 liber, pro mimoevropské jen 25 liber (platí se výhradně v librách, eura pořadatelé nepřijímají). Nedělnímu závodu předchází mezinárodní přehlídka veteránů a koktejlový večírek účastníků v sobotu a páteční motoristická aukce.

Mezi řidiči, z nichž nejmladšímu je teprve 17 let a nejstaršímu 89, startuje poněkolikáté i rocková hvězda Nick Mason, bubeník skupiny Pink Floyd, který vlastní sbírku více než čtyřiceti automobilů, včetně kočáru Panhard-Levassor z roku 1901.

Britský herec Jonathan Wrather bude řídit vůz De Dion Bouton, který údajně používal i král Edward VII. Další hvězdou nedělního závodu bude malý dvousedadlový vůz Darracq z roku 1904, přezdívaný Genevieve, který se stal v roce 1952 i protagonistou stejnojmenné slavné komedie o závodě Londýn-Brighton.

Historie tohoto automobilového klání sahá až do roku 1896, kdy se 14. listopadu jel první závod na této trase. Pořadatelé z klubu motorových vozů (Motor Car Club) ho tehdy pojali jako oslavu zrušení takzvaného praporkového zákona, který v roce 1865 mimo jiné stanovil, že před vozidlem ve vzdálenosti nejméně 18 metrů musel kráčet muž s červeným praporkem a varovat tak před jízdou mechanického oře.

Z asi 33 vozů na startu jich do cíle dojelo jen 14, ale u jednoho z nich se vyskytlo podezření, že byl přivezen vlakem a před finišem ho jeho řidič jen zašpinil blátem!

Do roku 1902 se pak závod, který ale není závodem v pravém slova smyslu, ale spíše přehlídkou vytrvalosti vozů a člověka, pořádal pravidelně, i když cíl byl na různých místech.

Na původní trase byla jízda obnovena v roce 1927 a od roku 1930 ji pravidelně (s výjimkou válečných let) každoročně pořádá Královský automobilový klub (RAC). V roce 1952 bylo určeno tradiční datum jeho konání jízdy na první listopadovou neděli.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara

Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Najdete na iDNES.cz