Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehřátí auta může vést i k požáru

  11:32aktualizováno  11:32
Parné počasí trápí zejména majitele starších ojetin. Požárem může skončit například zapomenutý zapalovač v rozpáleném autě, zavařit vůz však může i problém s chlazením. Přehřátí může způsobit poškození vozu, ale i jeho požár.

Přehřátou chladicí kapalinu - známou bolest hlavně Škodovek řady 105 až 130 - nemusí vždy způsobit špatný termostat, který reguluje oběh chladicího média mezi motorem a chladicím systémem. Odborníci tvrdí, že častěji než chybný termostat

20.6.2002 - Pražská doprava se po půl desáté ocitla v kolapsu. Před budovou Rádia Svobodná Evropa vzplálo auto, na místo přijeli hasiči a provoz musel být uzavřen. "Požár hasiči po několika minutách zlikvidovali a policie provoz pustila jedním pruhem," řekla iDNES mluvčí z pražské policejní správy. Na severojižní tepně ve směru na Brno se ale vytvořila tříkilometrová kolona.
žene rafičku teploměru hluboko do červeného pole teploměru závada spočívající v netěsnosti chladicího systému. "Nejčastější příčinou potíží s chlazením motoru u stodvacítek jsou vadné hadicové spoje v extrémně dlouhém chladicím systému.

Těžko přesně říct, který ze spojů způsobí problémy nejčastěji - systém jich totiž má na čtyři desítky," uvádí mariánskolázeňský technik Josef Paseka, který se opravami škodovek zabývá déle než tři desetiletí. Vadnými spoji se do systému dostává vzduch, chladicí kapalina nemůže hladce proudit v hadicích či trubkách a nedostane se do chladiče. Přehřátí systému tak způsobí vzduchová bublina. "Řidič poměrně snadno pozná, že se problémy s chlazením blíží: ručička teploměru není ve stabilní poloze, ale několikrát se jakoby zhoupne. Projevuje se to nejčastěji po třech až pěti kilometrech, které vůz ujede po nastartování chladného motoru.

Teprve pak se motor přehřeje. Při vadném termostatu naopak ručička teploměru míří rovnou do červeného pole, neboť kapalina zůstala uzavřena v motoru," vysvětluje Josef Paseka. Ten jako řešení problému doporučuje nahradit původní hadicové spony typu Motexů (pásku v nich stahuje závlačka) za novější spony, ve kterých pásku stahuje šroub. "Nové spony jsou mnohem pevnější, nicméně majitel staré škodovky asi těžko bude měnit všechny najednou. Potížím ale každopádně předejde důkladnou kontrolou celého chladicího systému a jeho pravidelným odvzdušněním přes odvzdušňovací ventily.

A samozřejmě výměnou vadných spon. Je-li vadný termostat, tak je nezbytná jeho výměna za nový," říká Josef Paseka. Za další příčinu přehřátých motorů starších škodovek s motory vzadu technik označuje nefungující tepelný spínač elektrického ventilátoru u chladiče v přední části automobilu. Na spínač se totiž dostávají zejména v zimě nečistoty. Špatná funkce spínače se projeví přehřátým motorem při pomalé jízdě ve městě či do dlouhého strmého stoupání. "Pravidelná kontrola termospínače neuškodí a je docela snadná. Stačí, aby motor běžel chvíli na místě a chladicí kapalina se rychle ohřeje. Pak se řidič podívá, zda se ventilátor rozběhl. Pokud se tak nestane, buď spínač jen vyčistíme, nebo při zkorodovaných kontaktech vyměníme za nový," doplňuje Josef Paseka.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.