Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehřátí auta může vést i k požáru

  11:32aktualizováno  11:32
Parné počasí trápí zejména majitele starších ojetin. Požárem může skončit například zapomenutý zapalovač v rozpáleném autě, zavařit vůz však může i problém s chlazením. Přehřátí může způsobit poškození vozu, ale i jeho požár.

Přehřátou chladicí kapalinu - známou bolest hlavně Škodovek řady 105 až 130 - nemusí vždy způsobit špatný termostat, který reguluje oběh chladicího média mezi motorem a chladicím systémem. Odborníci tvrdí, že častěji než chybný termostat

20.6.2002 - Pražská doprava se po půl desáté ocitla v kolapsu. Před budovou Rádia Svobodná Evropa vzplálo auto, na místo přijeli hasiči a provoz musel být uzavřen. "Požár hasiči po několika minutách zlikvidovali a policie provoz pustila jedním pruhem," řekla iDNES mluvčí z pražské policejní správy. Na severojižní tepně ve směru na Brno se ale vytvořila tříkilometrová kolona.
žene rafičku teploměru hluboko do červeného pole teploměru závada spočívající v netěsnosti chladicího systému. "Nejčastější příčinou potíží s chlazením motoru u stodvacítek jsou vadné hadicové spoje v extrémně dlouhém chladicím systému.

Těžko přesně říct, který ze spojů způsobí problémy nejčastěji - systém jich totiž má na čtyři desítky," uvádí mariánskolázeňský technik Josef Paseka, který se opravami škodovek zabývá déle než tři desetiletí. Vadnými spoji se do systému dostává vzduch, chladicí kapalina nemůže hladce proudit v hadicích či trubkách a nedostane se do chladiče. Přehřátí systému tak způsobí vzduchová bublina. "Řidič poměrně snadno pozná, že se problémy s chlazením blíží: ručička teploměru není ve stabilní poloze, ale několikrát se jakoby zhoupne. Projevuje se to nejčastěji po třech až pěti kilometrech, které vůz ujede po nastartování chladného motoru.

Teprve pak se motor přehřeje. Při vadném termostatu naopak ručička teploměru míří rovnou do červeného pole, neboť kapalina zůstala uzavřena v motoru," vysvětluje Josef Paseka. Ten jako řešení problému doporučuje nahradit původní hadicové spony typu Motexů (pásku v nich stahuje závlačka) za novější spony, ve kterých pásku stahuje šroub. "Nové spony jsou mnohem pevnější, nicméně majitel staré škodovky asi těžko bude měnit všechny najednou. Potížím ale každopádně předejde důkladnou kontrolou celého chladicího systému a jeho pravidelným odvzdušněním přes odvzdušňovací ventily.

A samozřejmě výměnou vadných spon. Je-li vadný termostat, tak je nezbytná jeho výměna za nový," říká Josef Paseka. Za další příčinu přehřátých motorů starších škodovek s motory vzadu technik označuje nefungující tepelný spínač elektrického ventilátoru u chladiče v přední části automobilu. Na spínač se totiž dostávají zejména v zimě nečistoty. Špatná funkce spínače se projeví přehřátým motorem při pomalé jízdě ve městě či do dlouhého strmého stoupání. "Pravidelná kontrola termospínače neuškodí a je docela snadná. Stačí, aby motor běžel chvíli na místě a chladicí kapalina se rychle ohřeje. Pak se řidič podívá, zda se ventilátor rozběhl. Pokud se tak nestane, buď spínač jen vyčistíme, nebo při zkorodovaných kontaktech vyměníme za nový," doplňuje Josef Paseka.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Najdete na iDNES.cz