Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehřátí auta může vést i k požáru

  11:32aktualizováno  11:32
Parné počasí trápí zejména majitele starších ojetin. Požárem může skončit například zapomenutý zapalovač v rozpáleném autě, zavařit vůz však může i problém s chlazením. Přehřátí může způsobit poškození vozu, ale i jeho požár.

Přehřátou chladicí kapalinu - známou bolest hlavně Škodovek řady 105 až 130 - nemusí vždy způsobit špatný termostat, který reguluje oběh chladicího média mezi motorem a chladicím systémem. Odborníci tvrdí, že častěji než chybný termostat

20.6.2002 - Pražská doprava se po půl desáté ocitla v kolapsu. Před budovou Rádia Svobodná Evropa vzplálo auto, na místo přijeli hasiči a provoz musel být uzavřen. "Požár hasiči po několika minutách zlikvidovali a policie provoz pustila jedním pruhem," řekla iDNES mluvčí z pražské policejní správy. Na severojižní tepně ve směru na Brno se ale vytvořila tříkilometrová kolona.
žene rafičku teploměru hluboko do červeného pole teploměru závada spočívající v netěsnosti chladicího systému. "Nejčastější příčinou potíží s chlazením motoru u stodvacítek jsou vadné hadicové spoje v extrémně dlouhém chladicím systému.

Těžko přesně říct, který ze spojů způsobí problémy nejčastěji - systém jich totiž má na čtyři desítky," uvádí mariánskolázeňský technik Josef Paseka, který se opravami škodovek zabývá déle než tři desetiletí. Vadnými spoji se do systému dostává vzduch, chladicí kapalina nemůže hladce proudit v hadicích či trubkách a nedostane se do chladiče. Přehřátí systému tak způsobí vzduchová bublina. "Řidič poměrně snadno pozná, že se problémy s chlazením blíží: ručička teploměru není ve stabilní poloze, ale několikrát se jakoby zhoupne. Projevuje se to nejčastěji po třech až pěti kilometrech, které vůz ujede po nastartování chladného motoru.

Teprve pak se motor přehřeje. Při vadném termostatu naopak ručička teploměru míří rovnou do červeného pole, neboť kapalina zůstala uzavřena v motoru," vysvětluje Josef Paseka. Ten jako řešení problému doporučuje nahradit původní hadicové spony typu Motexů (pásku v nich stahuje závlačka) za novější spony, ve kterých pásku stahuje šroub. "Nové spony jsou mnohem pevnější, nicméně majitel staré škodovky asi těžko bude měnit všechny najednou. Potížím ale každopádně předejde důkladnou kontrolou celého chladicího systému a jeho pravidelným odvzdušněním přes odvzdušňovací ventily.

A samozřejmě výměnou vadných spon. Je-li vadný termostat, tak je nezbytná jeho výměna za nový," říká Josef Paseka. Za další příčinu přehřátých motorů starších škodovek s motory vzadu technik označuje nefungující tepelný spínač elektrického ventilátoru u chladiče v přední části automobilu. Na spínač se totiž dostávají zejména v zimě nečistoty. Špatná funkce spínače se projeví přehřátým motorem při pomalé jízdě ve městě či do dlouhého strmého stoupání. "Pravidelná kontrola termospínače neuškodí a je docela snadná. Stačí, aby motor běžel chvíli na místě a chladicí kapalina se rychle ohřeje. Pak se řidič podívá, zda se ventilátor rozběhl. Pokud se tak nestane, buď spínač jen vyčistíme, nebo při zkorodovaných kontaktech vyměníme za nový," doplňuje Josef Paseka.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Najdete na iDNES.cz