Auto plné lidí zasáhl vagon zhruba v desetikilometrové rychlosti. Zakrvavené pasažéry hasiči postupně vyprostili. Reportér si především všímá toho, jak se změní vnímání času. „Každá sekunda trvá dlouhé minuty,“ popisuje.
Nejzásadnější pravidlo je jednoduché: „Vlak má vždy přednost.“ Brzdná dráha vozidel závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však u vlaků počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. „Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 až 1 200 metrů,“ uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu. „Než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů.“
Když uváznete na přejezdu mezi zavřenými závorami, máte asi dvacet sekund na záchranu. Pokud jste nezůstali stát kvůli poruše vozu, jeďte dál, závora není napevno.
Všechny přejezdy jsou opatřeny čísly, která jsou umístěna na zadní straně skříně výstražníku (skříň se světly) nebo na zadní straně výstražného kříže. Po zavolání na tísňovou linku 112 a nahlášení čísla přejezdu je schopen operátor díky tomuto systému během několika minut zastavit provoz na dané trati.
Jak se chovat na přejezduVědeckotechnický sborník ČD sestavil několik nepsaných pravidel pro chování na přejezdech:
|