Volkswagen Cross Coupé Concept

Volkswagen Cross Coupé Concept | foto: VW

Překvapení autosalonu v Tokiu obstaral Volkswagen: přivezl Tiguan CC

  • 28
Tokio (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Největší překvapení na tokijském autosalonu obstaral evropský Volkswagen. Ještě ráno to vypadalo jen na premiéru passatu na zvýšeném podvozku s pohonem všech kol a oplastováním. Ale pak dorazil nový tiguan. Nebo také úplně nový model, jakési CC do přírody.

Podle informací ze zákulisí si máme prostudovat hlavně interiér, prý je hodně blízký tomu z příštího golfu.

Aby bylo jasno. Nový tiguan dorazí až za nějaké dva tři roky. Čtyřmístná studie Cross Coupé ale naznačuje, kterým směrem se ubírá myšlení vládců designu značky Waltera de' Silvy a Klause Bischoffa při návrzích nových modelů.

Volkswagen Cross Coupé Concept

Na stánku v hale 4 tak stojí jakési SUV-kupé. Postavené na modulární platformě MQB, kterou dostane příští generace golfu a jeho příbuzných. Délka je 4,345 metru, šířka 1,868 a výška 1,523 metru. Rozvor náprav 263 centimetrů. Cross Coupé je tedy o něco delší než golf a o kousek kratší než tiguan. Do kufru se vejde 380 litrů nákladu, ve dvoumístném obsazení naloží 1 230 litrů.

LCD

Pod tříramenným volantem je LCD displej, který si řidič naprogramuje podle svého, na středovém panelu zase volí mezi třemi módy pohonu (sport, city, off-road). V off-road módu se na displeji zobrazuje mapa a gyroskop, v městském zase údaje o spotřebě.

Přikrčené SUV stojí na dvacetipalcových ráfcích obutých do nízkoprofilových gum 265/45, na výlety mimo silnice se tedy CC rozhodně nechystá.

Nové CC

"Je to vize SUV zítřka," řekl o novém konceptu nepřekvapivě šéf německého koncernu Martin Winterkorn na tiskové konferenci při uvedení na autosalonu. Mnohem více se ale později rozpovídal pro renomovaný italský automagazín Quattroruote šéf vývoje Ulrich Hackenberg.

Prozradil, že ta budoucnost není tak vzdálená, maximálně nějaké tři roky. Což je doba, kdy bude čas na náhradu tiguanu. Podle Hackenberga ale není vůbec jisté, že to, co stojí na tokijském výstavišti, je nový tiguan. "Ještě jsme nerozhodli, jestli tento vůz nepřidat ke stávající nabídce."

VW by tak nabídl něco jako SUV-kupé, které zatím nemá a s nímž teď slaví velké úspěchy Land Rover u modelu Evoque. "Lidé milují zvýšenou pozici za volantem a vzhled tohoto typu aut. Poptávka po nich je velká," dodává pro Quattroruote Hackenberg.

Po bok tiguanu by se tak mohla postavit jakási verze CC, stejně jako v případě passatu. Napovídalo by tomu i označení konceptu Cross Coupé, z kterého se zkratka CC přímo nabízí.

Hybrid 4×4

Tokijský koncept ale ukazuje také nový hybridní pohon, který spojuje benziňák a dva elektromotory. Nad přední nápravou je přeplňované TSI objemu 1,4 litru, vpředu je pak jeden elektromotor, vzadu druhý. Se systémem spolupracuje sedmistupňový dvouspojkový automat DSG.

Volkswagen Cross Coupé Concept
Volkswagen Cross Coupé Concept

Benziňák má 150 koní (110 kW) výkonu a sílu 210 newtonmetrů. Přední elektromotor přidá 180 newtonmetrů točivého momentu a 40 kW. Zadní má 85 kW a 270 Nm. Oba elektromotory mohou fungovat dohromady nebo zvlášť.

Napájení zadního elektromotoru zajišťuje přední elektrický agregát, který v tomto případě pracuje jako generátor poháněný motorem TSI.

"Výhody nejsou v úspoře hmotnosti," vysvětluje Ulrich Hackenberg, "protože to, co ušetříme na transmisi, zase nabereme na elektromotorech a bateriích. Důležitá je ale jednoduchost a možnost lépe rozdělovat sílu na všechna kola."

Celý hybridní pohon nabídne 195 kW, což je 265 koní. Cross Coupé s hmotností 1 748 kg má vystačit s 2,7 litry benzinu na sto kilometrů jízdy, z nuly na stovku se rozjede za sedm sekund a maximálka je 201 km/h, na elektřinu je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 120 km/h.

Lithium-iontové baterie (kapacita 9,8 kw/h) jsou uložené ve středovém tunelu a dají se nabíjet ze zásuvky. Cross Coupé je tedy takzvaný plug-in hybrid; na baterky ujede jen 45 kilometrů, v kombinaci s plnou nádrží zvládne 855 km.

Pokud Cross Coupé brzdí, pracují oba elektromotory jako generátory a přeměňují kinetickou energii na elektrickou pro dobíjení akumulátoru (rekuperace). "Kromě toho může řidič vědomě - prostřednictvím tlačítka vedle páky voliče - dobíjet akumulátor prostřednictvím motoru TSI," popisuje automobilka. To se může hodit třeba v situaci, kdy řidič ví, že bude potřebovat dostatek elektrické energie pro jízdu v ekologické zóně, do níž mají vjezd povolen výhradně elektricky poháněná vozidla s nulovými emisemi.