Jde vlastně o licenční Fiat 1100 ze 60. let., první tři roky výroby měl i název Fiat 1100 Delight, od roku 1967 začal používat název Padmini.
Základní čtyřicetikoňová jedenáctistovka rozjede indickou legendu na stovku za necelou půlminutu (28,6 sekundy), maximální rychlost je pak 115 km/h. Na indických silnicích jsou to ale nedůležité údaje, mnohem víc majitele vozu zajímá, zda dokáže auto opravit vidličkou a kamenem a jestli projede půl metru hlubokou louží.
Padmini ctí klasickou koncepci s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol.
V polovině 80. let minulého století dostalo devět metráků lehké auto o čtyři koně silnější motor. V roce 1996 se v nabídce objevil dokonce diesel. Padmini byl oblíbený hlavně u mladých řidičů a u žen, kterým vyhovoval víc než jiný oblíbený vůz, Hindustan Ambassador. To je druhá indická dodnes vyráběná legenda, původně britský Morris Oxford z roku 1956.
Černé a žluté padmini se staly v Bombaji ikonou. Podle nařízení vlády se ale nedovoluje provoz taxíků starších 25 let, takže jejich počet se začal postupně zmenšovat a během několika let zmizí z ulic Bombaje definitivně.
Místní média odhadují počet taxíků ve městě na 51 tisíc vozidel, z toho asi osm tisíc jsou více než 25 let stará. Hodně z vozů bylo přestavěno na plynový pohon.
Jak projíždí Indové loužíModerní auta jsou choulostivější než staré jednoduché vehikly a indické cesty plné děr jsou pro ně zatěžkávací zkouškou. V ucpaných ulicích se pohybují dlouhé hodiny krokem na jedničku bez plynu, což zatěžuje celé hnací ústrojí. Pohyb vozu pak regulujete v podstatě jen spojkou. Na specifický problém narazila Škoda při uvádění svých modelů na tamní trh. Začaly se objevovat problémy při průjezdu auta hlubokými loužemi. "Když brodili skoro půl metru hlubokou vodou autem naši testovací řidiči, žádný problém neodhalili," popisuje Jan Pavlíček, který je ve vývojovém týmů Škody odpovědný za zástavbu agregátů do karoserie. "Pozvali jsme si tedy indického technika. Hned při prvním průjezdu bylo jasné, kde je problém. Indové totiž automaticky, když vidí hlubokou vodu, kterou mají projet, dupnou na plyn," vypráví Pavlíček. Evropan zpomalí a projede vodou krokem, Ind se do ní vžene co nejrychleji. "Prý mají tamní řidiči mimo jiné strach, že jim nateče do motoru výfukem. A že tomu zabrání, když pojedou na plný plyn," vysvětluje pobaveně konstruktér. Ve zvlněné vodě pak motor nasaje vodu. Škodovka tedy pro indický trh vyvinula speciálně upravené sací potrubí. Z Boleslavi tehdy do Indie vyrazil i tým specialistů, kteří proměřovali indické louže. Fotili je a pak ve svém vývojovém centru postavili takový standardizovaný indický brod. |
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |