Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Legenda bombajských ulic je italského původu. Pomalu mizí

aktualizováno 
Premier Padmini je v Bombaji ikonou, která se však v posledních letech začíná z ulic vytrácet. Čtyřdveřový čtyřmístný sedan se vyráběl v Indii mezi lety 1964 až 2000 firmou Premier Automobiles.

Jde vlastně o licenční Fiat 1100 ze 60. let., první tři roky výroby měl i název Fiat 1100 Delight, od roku 1967 začal používat název Padmini.

Základní čtyřicetikoňová jedenáctistovka rozjede indickou legendu na stovku za necelou půlminutu  (28,6 sekundy), maximální rychlost je pak 115 km/h. Na indických silnicích jsou to ale nedůležité údaje, mnohem víc majitele vozu zajímá, zda dokáže auto opravit vidličkou a kamenem a jestli projede půl metru hlubokou louží.

Padmini ctí klasickou koncepci s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol.

V polovině 80. let minulého století dostalo devět metráků lehké auto o čtyři koně silnější motor. V roce 1996 se v nabídce objevil dokonce diesel. Padmini byl oblíbený hlavně u mladých řidičů a u žen, kterým vyhovoval víc než jiný oblíbený vůz, Hindustan Ambassador. To je druhá indická dodnes vyráběná legenda, původně britský Morris Oxford z roku 1956.

Černé a žluté padmini se staly v Bombaji ikonou. Podle nařízení vlády se ale nedovoluje provoz taxíků starších 25 let, takže jejich počet se začal postupně zmenšovat a během několika let zmizí z ulic Bombaje definitivně.

Místní média odhadují počet taxíků ve městě na 51 tisíc vozidel, z toho asi osm tisíc jsou více než 25 let stará. Hodně z vozů bylo přestavěno na plynový pohon.

Jak projíždí Indové louží

Moderní auta jsou choulostivější než staré jednoduché vehikly a indické cesty plné děr jsou pro ně zatěžkávací zkouškou.

V ucpaných ulicích se pohybují dlouhé hodiny krokem na jedničku bez plynu, což zatěžuje celé hnací ústrojí. Pohyb vozu pak regulujete v podstatě jen spojkou.

Na specifický problém narazila Škoda při uvádění svých modelů na tamní trh. Začaly se objevovat problémy při průjezdu auta hlubokými loužemi.

"Když brodili skoro půl metru hlubokou vodou autem naši testovací řidiči, žádný problém neodhalili," popisuje Jan Pavlíček, který je ve vývojovém týmů Škody odpovědný za zástavbu agregátů do karoserie.

"Pozvali jsme si tedy indického technika. Hned při prvním průjezdu bylo jasné, kde je problém. Indové totiž automaticky, když vidí hlubokou vodu, kterou mají projet, dupnou na plyn," vypráví Pavlíček. 

Evropan zpomalí a projede vodou krokem, Ind se do ní vžene co nejrychleji. "Prý mají tamní řidiči mimo jiné strach, že jim nateče do motoru výfukem. A že tomu zabrání, když pojedou na plný plyn," vysvětluje pobaveně konstruktér. 

Ve zvlněné vodě pak motor nasaje vodu. Škodovka tedy pro indický trh vyvinula speciálně upravené sací potrubí.

Z Boleslavi tehdy do Indie vyrazil i tým specialistů, kteří proměřovali indické louže. Fotili je a pak ve svém vývojovém centru postavili takový standardizovaný indický brod.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.