Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Legenda bombajských ulic je italského původu. Pomalu mizí

aktualizováno 
Premier Padmini je v Bombaji ikonou, která se však v posledních letech začíná z ulic vytrácet. Čtyřdveřový čtyřmístný sedan se vyráběl v Indii mezi lety 1964 až 2000 firmou Premier Automobiles.

Jde vlastně o licenční Fiat 1100 ze 60. let., první tři roky výroby měl i název Fiat 1100 Delight, od roku 1967 začal používat název Padmini.

Základní čtyřicetikoňová jedenáctistovka rozjede indickou legendu na stovku za necelou půlminutu  (28,6 sekundy), maximální rychlost je pak 115 km/h. Na indických silnicích jsou to ale nedůležité údaje, mnohem víc majitele vozu zajímá, zda dokáže auto opravit vidličkou a kamenem a jestli projede půl metru hlubokou louží.

Padmini ctí klasickou koncepci s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol.

V polovině 80. let minulého století dostalo devět metráků lehké auto o čtyři koně silnější motor. V roce 1996 se v nabídce objevil dokonce diesel. Padmini byl oblíbený hlavně u mladých řidičů a u žen, kterým vyhovoval víc než jiný oblíbený vůz, Hindustan Ambassador. To je druhá indická dodnes vyráběná legenda, původně britský Morris Oxford z roku 1956.

Černé a žluté padmini se staly v Bombaji ikonou. Podle nařízení vlády se ale nedovoluje provoz taxíků starších 25 let, takže jejich počet se začal postupně zmenšovat a během několika let zmizí z ulic Bombaje definitivně.

Místní média odhadují počet taxíků ve městě na 51 tisíc vozidel, z toho asi osm tisíc jsou více než 25 let stará. Hodně z vozů bylo přestavěno na plynový pohon.

Jak projíždí Indové louží

Moderní auta jsou choulostivější než staré jednoduché vehikly a indické cesty plné děr jsou pro ně zatěžkávací zkouškou.

V ucpaných ulicích se pohybují dlouhé hodiny krokem na jedničku bez plynu, což zatěžuje celé hnací ústrojí. Pohyb vozu pak regulujete v podstatě jen spojkou.

Na specifický problém narazila Škoda při uvádění svých modelů na tamní trh. Začaly se objevovat problémy při průjezdu auta hlubokými loužemi.

"Když brodili skoro půl metru hlubokou vodou autem naši testovací řidiči, žádný problém neodhalili," popisuje Jan Pavlíček, který je ve vývojovém týmů Škody odpovědný za zástavbu agregátů do karoserie.

"Pozvali jsme si tedy indického technika. Hned při prvním průjezdu bylo jasné, kde je problém. Indové totiž automaticky, když vidí hlubokou vodu, kterou mají projet, dupnou na plyn," vypráví Pavlíček. 

Evropan zpomalí a projede vodou krokem, Ind se do ní vžene co nejrychleji. "Prý mají tamní řidiči mimo jiné strach, že jim nateče do motoru výfukem. A že tomu zabrání, když pojedou na plný plyn," vysvětluje pobaveně konstruktér. 

Ve zvlněné vodě pak motor nasaje vodu. Škodovka tedy pro indický trh vyvinula speciálně upravené sací potrubí.

Z Boleslavi tehdy do Indie vyrazil i tým specialistů, kteří proměřovali indické louže. Fotili je a pak ve svém vývojovém centru postavili takový standardizovaný indický brod.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Najdete na iDNES.cz