Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přeprava budoucnosti podle GM: tři pojízdná křesla

  13:20aktualizováno  13:20
Města jsou čím dál přeplněnější a General Motors předpokládá, že do roku 2030 v nich bude žít 60 procent populace. Ta přitom bude v té době čítat na osm miliard lidí. To klade extrémní nároky na osobní přepravu budoucnosti. Automobilka představila společně s čínskými partnery tři koncepty EN-V, které ukazují, jak si vizionáři představují městskou přepravu budoucnosti.

GM se rozhodlo problém přeplněných měst řešit pomocí pojízdných křesel. Trojice konceptů EN-V (electric networked-vehicle) navazuje na loňský koncept P.U.M.A. (personal urban mobility and accessibility) připravený ve spolupráci s firmou Segway. Právě jedna náprava a stabilizace pomocí gyroskopů jsou společným základním prvkem nových pojízdných křesel. - čtěte: Cesta z problémů podle GM: dvě kola, dvě místa

Trojice konceptů byla vyvinuta ve spolupráci s čínskou automobilkou SAIC, design mají na svědomí různá designérská studia GM po světě. Kulatý modrý model Jiao (pýcha) navrhlo australské studio Holdenu, šedý krabicoidní Miao (magie) je dílem kalifornského studia GM a energický červený model Xiao (smích) pochází z evropského designcentra.

Asi jeden a půl metru dlouhá a méně než 500 kilogramů těžká vozítka pohání shodná elektrická soustava s výkonem 18 kW, která jim dovolí dosáhnout rychlosti až 40 km/h. Na jedno nabití ujedou minimálně 40 km.

Kromě miniaturních rozměrů se požadavkům budoucích metropolí snaží EN-V vyhovět i několika dalšími specialitami. Automobily EN-V spolu budou neustále komunikovat a jsou vybaveny GPS, wi-fi a dalšími systémy. Vozítka tedy s pomocí GPS a senzorů mohou být řízena zcela automaticky. Vozítko EN-V si při cestě městem samo vybere tu aktuálně nejvhodnější trasu.

Senzory, kamery a komunikační schopnosti vozítka pomohou výrazně snížit rizika nehody. Kupříkladu kamery budou neustále sledovat a vyhodnocovat dění kolem automobilu a ten tak bude v případě potřeby schopen zastavit dříve než běžné vozy.

Dvoumístné skořápky z uhlíkových vláken budou k vidění na výstavě World Expo, která začíná v květnu v Šanghaji.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.