Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes čtyři sta na osmimetrové motorce. Má dva turbotříválce 2,4 litru

  10:30aktualizováno  10:30
Na solných pláních v Bonnevillu se zase prohánějí rekordní monstra. Legendární jezdec Tourist Trophy Guy Martin se strojem Triumph Infor Rocket Streamliner přepsal historii a stanovil novou hodnotu rychlostního rekordu na 274,2 mph (441,3 km/h). Stal se tak nejrychlejším jezdcem sedlajícím stroj této tradiční britské značky na světě.

Po mnoha měsících příprav usedl 8. srpna 2016 v půl deváté ráno pilot do dvoumotorového přeplňovaného speciálu a na solných pláních jezera Bonneville překonal předchozí čtyřicet šest let platný rekord Boba Leppana, který na stroji Gyronaut x-1 dosáhl rychlosti 264 mph (424,9 km/h).

Stroj Rocket Streamliner je karbon - kevlarový monokok, do kterého jsou zastavěny dva přeplňované tříválce 2,4 litru, které se používají, samozřejmě bez přeplňování, v motocyklech Triumph Rocket III. V případě Streamlineru poskytují oba motory při devíti tisících otáček výkon neuvěřitelných tisíc koní.

Fotogalerie

Motocykl, pokud tak lze tuto mašinu ještě nazvat, je téměř osm metrů dlouhý, šedesát centimetrů široký a bez deseti centimetrů metr vysoký. Motory stroje spadajícího do kategorie C (motocykly s proudnicovou kapotáží) pracují na čistý metanol.

Nejrychlejší značka na světě

Značka Triumph má za sebou bohatou historii dobývání rychlostních rekordů a její stroje se pyšní mnoha označeními „nejrychlejší motocykl na světě“. S výjimkou asi 33denní přestávky tento titul trvale udržely mezi léty 1955 a 1970. Stroje, které svým tvarem připomínají spíš proudové stíhačky bez křídel, nesly jména jako například Devil ́s Arrow, Texas Cee-gar, Dudek Streamliner nebo již zmíněný Gyronaut X1.

Současný absolutní rekord drží stroj Top Oil-Ack Attack, se kterým pilot Rocky Robinson pokořil hranici 376,363 mph (605,697km/h). Stroj je poháněn dvěma čtyřválcovými motory Suzuki přeplňovanými turbem o souhrnném objemu 2 598 kubických centimetrů.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený na projetí jedné míle (1,6 km) uprostřed.

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen.

Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Další z rubriky

OBRAZEM: Dakar v plném proudu, podívejte na exkluzivní fotky ze startu

Jacopo Ceruti si jízdu v písku doslova užíval.

Právě odstartoval jubilejní čtyřicátý ročník nejnáročnějšího dálkového závodu, rallye Dakar. Český tým MRG bude celou...

Mechanici na Dakaru spí jen po troškách, musí vydržet dva týdny drilu

Mechanici na Dakaru

Dakarská rallye je náročná nejen pro závodníky, ale i pro mechaniky. O té letošní to platí dvojnásob, protože z...

Všechno v jedné bedně. Mohykáni Dakaru se musí spolehnout jen na sebe

Honza Veselý na Dakaru

Dnešní pojetí Dakaru se hodně vzdálilo původní myšlence, kdy několik dobrodruhů uspořádalo závod divokou Afrikou s...

Najdete na iDNES.cz