Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přestárlých řidičů přibývá. Co s nimi?

  17:38aktualizováno  17:38
Byla to nejdramatičtější silniční nehoda za poslední dobu. Americký motorista najel před třemi roky rychlostí téměř sto kilometrů za hodinu do lidí na farmářském trhu v kalifornské Santa Monice.

Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, zabíjíte je, protože nebudou schopní se pohybovat | foto: Profimedia.cz

Deset osob přišlo o život a 73 jich utrpělo zranění. Původce tragédie, který byl v pondělí potrestán pětiletou podmínkou, podle svých právníků zpanikařil a spletl si brzdu s pedálem od plynu. Fakt, že řidičovi George Wellerovi bylo v době nehody 86 let, naznačuje, že jeho věk měl na havárii vliv, píše server BBC.

Kterýkoli řidič může zpanikařit nebo udělat smrtelnou chybu, ale demografické trendy ve vyspělých zemích ukazují, jak situace začíná být vážná z pohledu přibývajících starých řidičů za volantem.

V Japonsku, zemi se světově nejrychleji stárnoucím obyvatelstvem se počet řidičů ve věku 65 let a více, kteří měli hlavní podíl na smrtelných nehodách, zvýšil loni oproti roku 1989 trojnásobně. A policejní statistiky ukazují, že v prvních osmi měsících letošního roku zahynulo při nehodách 200 řidičů ve věku mezi 70 a 79 roky ve srovnání se 189 řidiči ve věku mezi 16 a 24 lety.

Znepokojující je vliv stařecké demence na nehody: postižení například nemusí rozumět signalizačním světlům či silničním značkám.

Japonská policie by chtěla zavést systém, díky kterému by se mohly snadno testovat poznávací schopnosti starých lidí, místo aby se spoléhalo na jejich čestné prohlášení. Před čtyřmi lety byla šokována Francie smrtí pěti požárníků, kteří asistovali u následků silniční nehody na dálnici.

Srazilo je auto jedoucí rychlostí 150 kilometrů v hodině v úseku, kde bylo povoleno 90. Řidiči bylo 81 a krveprolití vedlo k výzvám, aby starší řidiči podstupovali povinné lékařské testy. Nakonec se ale nic neudělalo.

"Každý si uvědomil, že nelze prosadit něco rozumného,“ řekl předseda francouzské federace autoklubů Christian Gerondeau. Kromě špatného zdravotního stavu a zraku není možné stanovit jasná a racionální kritéria pro rozlišování lidí, kteří jsou a nejsou schopní řídit, upřesnil. Také dodal, že automobily jsou pro mnoho starých lidí základní potřebou.

"Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, jiným způsobem je zabíjíte, protože nebudou schopní se pohybovat. Nikoho během týdne takřka neuvidí a ztratí vůli žít,“ prohlásil.

Podle Gerondeaua navíc chování starých řidičů směřuje k dodržování bezpečnosti provozu. Obvykle cestují jen na krátké vzdálenosti, dávají větší pozor a řídí pomalu.

Podobný názor zastává i Ruth Bridgerová z britského automotoklubu AA. "Neřídí v noci, vyhýbají se neznámým trasám a nejezdí po dálnicích,“ řekla. Nedávný výzkum AA přinesl zjištění, že sledovaní staří motoristé jsou "obvykle, způsobilí a odpovědní“ a je-li to nezbytné, omezují se v řízení.

Volání v Británii po povinných zdravotních testech nebo dokonce po věkové hranici převážně pochází z bulvárního tisku, sdělila Bridgerová. „Neslyšíte výzvy k omezení mladých řidičů, kdykoli někdo z nich porazí čtyři nebo pět lidí, ačkoli se to děje téměř každý týden,“ dodala.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz