Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přestárlých řidičů přibývá. Co s nimi?

  17:38aktualizováno  17:38
Byla to nejdramatičtější silniční nehoda za poslední dobu. Americký motorista najel před třemi roky rychlostí téměř sto kilometrů za hodinu do lidí na farmářském trhu v kalifornské Santa Monice.

Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, zabíjíte je, protože nebudou schopní se pohybovat | foto: Profimedia.cz

Deset osob přišlo o život a 73 jich utrpělo zranění. Původce tragédie, který byl v pondělí potrestán pětiletou podmínkou, podle svých právníků zpanikařil a spletl si brzdu s pedálem od plynu. Fakt, že řidičovi George Wellerovi bylo v době nehody 86 let, naznačuje, že jeho věk měl na havárii vliv, píše server BBC.

Kterýkoli řidič může zpanikařit nebo udělat smrtelnou chybu, ale demografické trendy ve vyspělých zemích ukazují, jak situace začíná být vážná z pohledu přibývajících starých řidičů za volantem.

V Japonsku, zemi se světově nejrychleji stárnoucím obyvatelstvem se počet řidičů ve věku 65 let a více, kteří měli hlavní podíl na smrtelných nehodách, zvýšil loni oproti roku 1989 trojnásobně. A policejní statistiky ukazují, že v prvních osmi měsících letošního roku zahynulo při nehodách 200 řidičů ve věku mezi 70 a 79 roky ve srovnání se 189 řidiči ve věku mezi 16 a 24 lety.

Znepokojující je vliv stařecké demence na nehody: postižení například nemusí rozumět signalizačním světlům či silničním značkám.

Japonská policie by chtěla zavést systém, díky kterému by se mohly snadno testovat poznávací schopnosti starých lidí, místo aby se spoléhalo na jejich čestné prohlášení. Před čtyřmi lety byla šokována Francie smrtí pěti požárníků, kteří asistovali u následků silniční nehody na dálnici.

Srazilo je auto jedoucí rychlostí 150 kilometrů v hodině v úseku, kde bylo povoleno 90. Řidiči bylo 81 a krveprolití vedlo k výzvám, aby starší řidiči podstupovali povinné lékařské testy. Nakonec se ale nic neudělalo.

"Každý si uvědomil, že nelze prosadit něco rozumného,“ řekl předseda francouzské federace autoklubů Christian Gerondeau. Kromě špatného zdravotního stavu a zraku není možné stanovit jasná a racionální kritéria pro rozlišování lidí, kteří jsou a nejsou schopní řídit, upřesnil. Také dodal, že automobily jsou pro mnoho starých lidí základní potřebou.

"Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, jiným způsobem je zabíjíte, protože nebudou schopní se pohybovat. Nikoho během týdne takřka neuvidí a ztratí vůli žít,“ prohlásil.

Podle Gerondeaua navíc chování starých řidičů směřuje k dodržování bezpečnosti provozu. Obvykle cestují jen na krátké vzdálenosti, dávají větší pozor a řídí pomalu.

Podobný názor zastává i Ruth Bridgerová z britského automotoklubu AA. "Neřídí v noci, vyhýbají se neznámým trasám a nejezdí po dálnicích,“ řekla. Nedávný výzkum AA přinesl zjištění, že sledovaní staří motoristé jsou "obvykle, způsobilí a odpovědní“ a je-li to nezbytné, omezují se v řízení.

Volání v Británii po povinných zdravotních testech nebo dokonce po věkové hranici převážně pochází z bulvárního tisku, sdělila Bridgerová. „Neslyšíte výzvy k omezení mladých řidičů, kdykoli někdo z nich porazí čtyři nebo pět lidí, ačkoli se to děje téměř každý týden,“ dodala.

Autoři:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.