Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, zabíjíte je, protože nebudou schopní se pohybovat

Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, zabíjíte je, protože nebudou schopní se pohybovat | foto: Profimedia.cz

Přestárlých řidičů přibývá. Co s nimi?

  • 14
Byla to nejdramatičtější silniční nehoda za poslední dobu. Americký motorista najel před třemi roky rychlostí téměř sto kilometrů za hodinu do lidí na farmářském trhu v kalifornské Santa Monice.

Deset osob přišlo o život a 73 jich utrpělo zranění. Původce tragédie, který byl v pondělí potrestán pětiletou podmínkou, podle svých právníků zpanikařil a spletl si brzdu s pedálem od plynu. Fakt, že řidičovi George Wellerovi bylo v době nehody 86 let, naznačuje, že jeho věk měl na havárii vliv, píše server BBC.

Kterýkoli řidič může zpanikařit nebo udělat smrtelnou chybu, ale demografické trendy ve vyspělých zemích ukazují, jak situace začíná být vážná z pohledu přibývajících starých řidičů za volantem.

V Japonsku, zemi se světově nejrychleji stárnoucím obyvatelstvem se počet řidičů ve věku 65 let a více, kteří měli hlavní podíl na smrtelných nehodách, zvýšil loni oproti roku 1989 trojnásobně. A policejní statistiky ukazují, že v prvních osmi měsících letošního roku zahynulo při nehodách 200 řidičů ve věku mezi 70 a 79 roky ve srovnání se 189 řidiči ve věku mezi 16 a 24 lety.

Znepokojující je vliv stařecké demence na nehody: postižení například nemusí rozumět signalizačním světlům či silničním značkám.

Japonská policie by chtěla zavést systém, díky kterému by se mohly snadno testovat poznávací schopnosti starých lidí, místo aby se spoléhalo na jejich čestné prohlášení. Před čtyřmi lety byla šokována Francie smrtí pěti požárníků, kteří asistovali u následků silniční nehody na dálnici.

Srazilo je auto jedoucí rychlostí 150 kilometrů v hodině v úseku, kde bylo povoleno 90. Řidiči bylo 81 a krveprolití vedlo k výzvám, aby starší řidiči podstupovali povinné lékařské testy. Nakonec se ale nic neudělalo.

"Každý si uvědomil, že nelze prosadit něco rozumného,“ řekl předseda francouzské federace autoklubů Christian Gerondeau. Kromě špatného zdravotního stavu a zraku není možné stanovit jasná a racionální kritéria pro rozlišování lidí, kteří jsou a nejsou schopní řídit, upřesnil. Také dodal, že automobily jsou pro mnoho starých lidí základní potřebou.

"Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, jiným způsobem je zabíjíte, protože nebudou schopní se pohybovat. Nikoho během týdne takřka neuvidí a ztratí vůli žít,“ prohlásil.

Podle Gerondeaua navíc chování starých řidičů směřuje k dodržování bezpečnosti provozu. Obvykle cestují jen na krátké vzdálenosti, dávají větší pozor a řídí pomalu.

Podobný názor zastává i Ruth Bridgerová z britského automotoklubu AA. "Neřídí v noci, vyhýbají se neznámým trasám a nejezdí po dálnicích,“ řekla. Nedávný výzkum AA přinesl zjištění, že sledovaní staří motoristé jsou "obvykle, způsobilí a odpovědní“ a je-li to nezbytné, omezují se v řízení.

Volání v Británii po povinných zdravotních testech nebo dokonce po věkové hranici převážně pochází z bulvárního tisku, sdělila Bridgerová. „Neslyšíte výzvy k omezení mladých řidičů, kdykoli někdo z nich porazí čtyři nebo pět lidí, ačkoli se to děje téměř každý týden,“ dodala.