Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šetřete a místo drahého benzinu tankujte plyn

  11:45aktualizováno  11:45
Se zvyšujícími se cenami benzinu přibývá lidí, kteří přemýšlejí o alternativě. Tou je čím dál častěji zkapalněný ropný plyn, známý pod zkratkou LPG. Plyn v autě se vyplatí, ale ne svátečním řidičům.

Technik firmy Mobil Gas Centrum v Jihlavě předělává auto z benzinového pohonu na plyn | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Dušan Navrátil najezdí autem každý měsíc asi 1 400 kilometrů. Denně dojíždí do práce, o víkendu vyráží se svými kamarády na výlety. Vlastní totiž velký vůz. "A hodně žíznivý. Spotřeba šplhala na šestnáct litrů na sto kilometrů, proto jsem se rozhodl jezdit na plyn," vypráví Navrátil. Za přestavbu pohonu zaplatil 35 tisíc korun. Předpokládá, že se mu investice brzy vrátí. Jezdí teď zhruba o polovinu levněji. Navíc ekologicky.

"Sice nemůžu z bezpečnostních důvodů parkovat v podzemních garážích, ale člověk nemůže chtít všechno," doplňuje. Naopak ho těší jízdní vlastnosti auta. Plyn je totiž do motoru vstřikován elektronicky, auto ho tedy poslouchá i v zimě. Jede plynule a necuká jako auta, které mají zastaralou konstrukci plynového pohonu. "Půl roku jsem jezdil na benzin, rozdíl je nepatrný," hodnotí Navrátil. Litr zkapalněného propan-butanu vyjde řidiče zhruba na 15 korun, benzin stojí víc než dvojnásobek.

Zájem stoupá s cenou benzinu

"Když ceny benzinu stoupají, je to v naší dílně hned vidět, zákazníků je více. Když klesají, klesá i počet zájemců o přestavbu," vysvětluje Jiří Grossmann, majitel opavské společnosti Autogas.

Rozhodující je podle něj rostoucí cena benzinu, změny v částkách za LPG lidé moc nesledují. "Ceny plynu a benzinu jsou na sobě závislé, když roste benzin, tak roste i cena plynu. Ta je ale většinou zhruba poloviční, takže náklady jsou podstatně nižší," dodává Grossmann.

"Momentálně volají denně i tři až čtyři zákazníci, kteří se na tuto možnost ptají," souhlasí Antonín Hejda z českobudějovického servisu Hejda a Hejda.

Sváteční jezdci neušetří

"Přišel ke mně známý a že by chtěl jezdit na plyn. Zeptal jsem se ho, kolik kilometrů ujede ročně. Při čtyřech tisících se přestavba na plyn nevyplatí," říká Jaromír Matyáš, který provádí montáže a opravy LPG pohonu v Chrastavě.

"Investovat by měl řidič, který utratí za benzin pětistovku týdně. Sváteční řidiči by si měli přestavbu pořádně rozmyslet," doporučuje Zdeněk Hýbl z mikulovského autoservisu.

I když dají automobiloví fanoušci za svůj perfektní vůz stovky tisíc korun, někdy i miliony, za benzin se jim utrácet nechce. Dříve řidiči měnili pohon u starších aut, dnes plynový pohon volí i majitelé těch novějších. I s rizikem, že tím přijdou o záruku. "Nejnovější jaguar, hummery, lexusy, BMW, mercedesy. To jsou všechno tak nádherné vozy. Když vám přijede auto celé v bílé kůži, rok výroby 2009, pak je člověku skoro líto na něj sahat," směje se Lenka Matoušková ze servisu v Tečovicích u Zlína, kde se specializují na přestavbu vozidel na plyn.

"Samozřejmě, že k nám jezdí i lidé s luxusními vozy, ale není snad typ auta, který bychom tady někdy neměli. Klienti jsou různí, někteří mají staré škodovky, jiní zbrusu nová auta," popisuje Matoušková.

True

"U felicie stojí přestavba 16 500 korun," uvádí Miroslav Lapčík, spolumajitel firmy Autogas servis z Uherského Hradiště. "Průměrně stojí montáž plynu 24 tisíc korun. Zhruba se počítá, že řidič musí najet stejný počet kilometrů jako korun, které do přestavby vložil, pak se mu investice začne vyplácet. Takže když najede 24 tisíc kilometrů, pak už jezdí zákazník za polovinu," spočítala Lenka Matoušková.

"Pokud někdo najezdí ročně 25 či 30 tisíc kilometrů, investice se mu tak vlastně během jediného roku vrátí," dodává Marcel Stýblo z teplického autoservisu U Červeného kostela.

Přestavba auta na LPG

V hradecké firmě Gasauto Kánský teď o práci nouzi nemají. Kvůli rostoucí ceně pohonných hmot mnozí řidiči nechávají svá auta přestavět na pohon plynem

Kdo jednou jezdil na plyn, jezdí na něj pořád

Na nedostatek zákazníků si nemůže stěžovat ani Ladislav Miškovič, majitel Autoplyn servisu v Ostrožské Nové Vsi, který na plyn nedá dopustit už od svých šestnácti let. "Jezdil jsem na plyn ještě za socialismu. Dřív se nesměl plyn používat, tehdy mě za to tři policisté zatkli," vzpomíná Miškovič.

Prodejci se shodují na tom, že kdo jednou zkusí jezdit na plyn, prý už benzin nechce ani vidět. "Zákazníci, kteří u nás začínali se starou škodovkou, pak si koupili nové auto a další, chtěli předělat všechna na plyn," souhlasí Lenka Matoušková ze Tečovic u Zlína.

"Máme také stálé zákazníky, kteří jezdili vždy na plyn a když si koupí nové auto, okamžitě ho dovezou a chtějí ho přestavět," popisuje Ladislav Miškovič.

benzin, nebo plyn?

Pro

  • vyšší životnost motorového oleje
  • splnění emisních limitů, tišší chod motoru, volba druhu paliva
  • vysoké oktanové číslo (téměř dokonalé spalování)
  • zplodiny bez olova a karcinogenních látek
  • lepší antidetonační vlastnosti
  • snížení nákladů na pohonné hmoty až o 50 % oproti benzinu
  • lepší emise

Proti

  • zmenšení zavazadlového prostoru
  • snížení výkonu motoru cca 5 % (u nových typů LPG eliminováno) 
  • vysoká počáteční investice do alternativního pohonu

"Mám zkušenost, že kdo si nechá předělat auto na LPG, projezdí za rok přibližně stejné peníze, ale najezdí za ně víc kilometrů. Vidí, že se to vyplatí, tak nejezdí ani po městě autobusem, ale jenom autem," všímá si Karel Lutz z LPG servisu v Litvínově - Janově.

Jednou za rok musí "plynové auto" přijet na revizi, zda látka nikde neuniká. "Plynu se ale není třeba bát, protože dnešní systémy jsou už tak dokonalé, že pokud je v dílnách namontují dobře, nic by unikat nemělo. I kdyby se tak stalo, plyn je cítit, takže to řidič určitě pozná," říká Antonín Hejda z českobudějovického servisu Hejda a Hejda

Plynová nádrž je navíc mnohem bezpečnější než klasická benzinová, která je z plastu a nemá žádné bezpečnostní jištění. "Nádrž na LPG je opatřena několika bezpečnostními ventily proti přetlaku a úniku plynu. Neexploduje dokonce ani v případě požáru, protože bezpečnostní ventil odpustí přetlak mimo auto," vysvětluje Lukáš Kánský, spolumajitel hradecké společnosti Gasauto Kánský.

"U LPG jsou extrémně důležité kvalitní svíčky," dodává Rostislav Jančar, který jezdí Fordem Mondeo přestavěným na plyn. "Většinou se navíc musí snížit odtrh, nejlepší jsou ty ověřené praxí, to pak auto jede na plyn mnohem lépe než na benzin."

Kromě úspory a ekologičtějšího provozu oceňují majitelé i delší dojezd. Nádrž na LPG montují většinou místo rezervy, auto ale může zároveň jezdit i na benzin. V době, kdy byly ceny pohonných hmot v zahraničí vysoké, lidé natankovali obě nádrže doplna a dojeli klidně do Itálie.

Podnikatel ušetří na dani

Úspora za benzin přitom není jedinou finanční výhodou, kterou nabízejí vozy na LPG. "Firemní auta s alternativním pohonem neplatí silniční daň. U silnějších aut jsou to třeba dva tisíce za rok, podnikatelům se to vyplatí i takhle, i když o tom ne každý ví," vypočítává Marcel Stýblo z teplického autoservisu U Červeného kostela.

„Čím víc jezdíte, tím víc šetříte,“ chválí montér LPG

Karel Studený se už sedmnáctým rokem věnuje přestavbě vozů na LPG pohon. Jeho dílnou prošly stovky vozů nejrůznějších značek. Nejčastěji škodovky nebo velké jeepy s ještě větší spotřebou.

 

Co vše musí zájemce udělat, pokud chce auto nechat přestavět na plynový pohon?

K tomu musím vědět, o jaké auto přesně jde, jeho rok výroby, podle kterého určujeme typ použité soupravy. Důležitou informací je pro nás i počet válců. Na plyn lze přestavět jakékoliv benzinové auto.

 

Výhodou LPG oproti benzinu je asi především cena provozu...

Všichni mluví i o ekologii, ale myslím si, že pro člověka z ulice je to až ten poslední důvod. Tím rozhodujícím impulzem je vždy úspora. 
 

Jak složité je vyřešit přestavbu papírově? Čeká majitele měření emisí, technická kontrola?

Po nás je třeba udělat pouze poslední krok, za padesátikorunový poplatek nechat na odboru dopravy změnu zaevidovat. Žádná kontrola není nutná, dnes je 90 procent vozů určeno na takzvanou hromadnou přestavbu.
 

Co to znamená?

To znamená, že dovozce plynové technologie má schválení ministerstva dopravy na daný typ vozu, proto se nevyžaduje dodatečná technická kontrola. 
 

Která auta a jak stará lidé chtějí nejčastěji přestavět na plyn?

Jde o čím dál mladší ročníky aut. Dnes je největší zájem o přestavbu fabií, a také octavie. Hodně se přestavují velká auta, moderní jeepy. U velkých aut s velkou spotřebou je i daleko rychlejší návratnost.
 

Převažují mezi zájemci soukromí majitelé, nebo podnikové vozy?

Převážně soukromé vozy, firmy mají velmi malý zájem.

 

Čím to podle vás je?

Myslím, že s takovými vozy nechtějí jezdit zaměstnanci, je to starost navíc, a to i s tankováním. I když LPG stanice jsou dnes už rozšířené, technologie není tak zažitá.

 

Má vůz s LPG jiné vlastnosti?

To bych neřekl, laik, pokud je auto dobře naladěné, změnu nepozná. Jediné negativum je to, že nádrž na LPG zabere část zavazadlového prostoru. Rozdíl ve výkonu je znát snad jen v extrémním kopci s plně obsazeným vozem, ale zhruba jen pětiprocentní.

 

Nevýhodou je třeba nemožnost parkování v podzemních garážích...

Ale jen v Čechách, jinde v Evropě to není. Asociace LPG už spolupracuje s hasiči na nových předpisech, aby se i u nás toto nařízení odbouralo. Jsem přesvědčen o tom, že plyn je naprosto bezpečný. Pokud se lidé o vůz starají, nemůže se nic stát.

 

Jak je to s údržbou LPG zařízení, nevyžaduje častější investice, údržbu?

Častěji se mění třeba zapalovací svíčky. To jsou ale korunové částky.

 

S jakými problémy se nejčastěji u aut s LPG pohonem setkáváte?

I jako přestavci si nejvíce stěžujeme na kvalitu plynu. České normy jsou tak uvolněné, že plyn může odpovídat normě, ale na nových autech nefunguje, jak má. Ale bývá to ojedinělý problém.

 

Má na rozhodování řidiče o přestavbě na LPG i skutečnost, zda jezdí dlouhé trasy nebo jen třeba po městě?

Čím víc majitel vůz využívá, tím víc vlastně spoří. Setkáváme se ale s tvrzením, že lidé neušetří, protože nižší náklady na provoz vozu je nenutí omezovat se, využívají auto častěji a o to, co ušetří, víc najezdí. Ale obecně platí, že každý najetý kilometr vrátí jednu korunu na úsporách.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.