Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Převážení lyží: magnetický nosič vám ze střechy neuletí

aktualizováno 
Když jezdíte na hory ve dvou a máte dostatečně prostorné auto, pak je nejsnazší mít lyže uvnitř. Když máte vůz s otvorem ve středu opěradla zadního sedadla, můžete jet klidně i ve čtyřech a lyže máte pořád v suchu a bezpečí auta.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

Jen je potřeba si dát pozor na to, aby lyže byly pokud možno co nejvíc fixované. Při prudkém brzdění, nebo dokonce nehodě by totiž mohly posádku zranit.

Klasické nosiče vedou

Když chcete využít prostor kufru nebo se lyže dovnitř zkrátka nevejdou, pak na střechu s nimi. V Česku je nejobvyklejší varianta s klasickými nosiči, které se přidělávají na příčné nosníky. Značkové od firem Thule nebo Neumann pro čtyři páry lyží se prodávají okolo dvou tisíc korun.

Přibližně o necelou tisícovku víc stojí i samotné příčné nosníky. Na trhu jsou samozřejmě i levnější nosiče lyží, pro čtyři páry za 700 korun, ale nejsou zamykatelné a mají i horší kvalitu zpracování a výdrž.

Nenáročným lyžařům, kteří za sněhem vyrazí jednou za rok, ale stačit mohou. Dražší výrobky jsou pak z kvalitnějších materiálů a mají nastavitelnou výšku, takže se zabrání tomu, aby vázání lyže přišlo do kontaktu se střechou auta.

Magnetický nosič ze střechy neuletí

Další možností jsou hlavně v alpských zemích oblíbené magnetické nosiče. Jejich hlavní výhodou je skladnost a nízká cena. Jednoduché je i jejich umisťování na střechu automobilu. Většinou se dělají pro dva páry lyží, ale dělají se i pro čtyři či pro dva snowboardy a dají se pořídit už za 1 200 korun.

Za tyto peníze ovšem dostanete nosič bez možnosti zamykání a chybět zřejmě bude i lanko s kuličkou na konci, které nosič chrání před odcizením tím, že se přivře do okna vozu. Rozhodně zbytečné jsou obavy z toho, že by nosič při jízdě z auta odletěl. Výrobci doporučují maximální rychlost jízdy 100 až 130 kilometrů za hodinu. To znamená, že reálná schopnost nosiče udržet se na střeše je i v rychlostech vyšších.

Při jejich koupi si ale vyzkoušejte, jak do nich vaše lyže pasují. Může se totiž stát, že kvůli šířce lyží a většímu vázání budete mít problém je vedle sebe umístit.
Jejich nasazení na auto probíhá velmi jednoduše - magnetický nosič prostě "přilepíte" na očištěnou střechu, přidáte lyže a během tří minut je hotovo.

Podobné je to při sundávání, které je vymyšleno tak, že se nosič díky háčku ze střechy lehce nadzvedne. A s magnetickým nosičem určitě nezkoušejte jednu věc: nedávejte je k sobě. Jejich odtržení je docela "fuška"...

Střešní box místo kufru

Nejdražší, ale zároveň nejvíc využitelnou variantou je střešní box, k němuž opět musíte mít příčné nosníky. Lyže do něj není potřeba upínat, jsou schované před zraky zlodějů a v čistotě.

Nejlevnější se dají pořídit i za tři tisíce korun. Pojmou čtyři páry lyží a dva páry lyžařských bot. Ale i tady opět platí, že nízká cena znamená i horší kvalitu.

Nejprodávanější jsou boxy s délkou dva metry v ceně okolo pěti tisíc korun. Sice do nich nedáte běžky, ale díky větší šířce je můžete použít i v létě - jako záložní zavazadlový prostor.

Navíc platí, že vyšší cena kromě lepšího materiálu zajišťuje i lepší upínací mechanismus na střechu nebo vícebodové zamykání. To znamená vyšší komfort při použití a navíc větší bezpečnost převážených věcí.

Jezdíte jen občas? Zkuste půjčovnu

Pro opravdu sváteční lyžaře jsou další variantou půjčovny nosičů i střešních boxů. Většinou není problém v každém okresním městě najít firmu, kde by se podobné vybavení dalo půjčit. Půjčování je ale většinou třeba objednat předem.

Za střešní box se obvykle platí 50 až 150 korun za den. K tomu se musí připočítat ještě vratná záloha, která bývá 2 000 až 5 000 korun. Za 30 až 50 korun za den a zálohu 1 000 korun vám k tomu přidají i příčné nosníky.




Nejčtenější

Libeňský most nejde zachránit. Stavěli ho starou technologií, práci odbyli

Libeňský most

Nejde opravit tak, aby vydržel sto let, shodují se odborníci na mostní konstrukce a beton. Libeňský most je postaven...

Snaha o záchranu spalovacích motorů. Nová řešení spasí diesely i benzin

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Emise z automobilů jsou nyní velké téma. Automobilky tak hledají cestu, jak splnit čím dál přísnější emisní normy, ale...



Ojeté SUV za čtvrt milionu: při nákupu myslete, zda na něj budete mít

Dacia Duster

Za čtvrt milionu můžete koupit skutečně zajímavé ojeté SUV. Nabídka je velká, stačí si vybrat, ale nezapomeňte počítat...

Zetor oblékne uniformu. Představil obrněnce Gerlach 4x4

Zetor představil taktické obrněné vozidlo GERLACH 4x4

Traktory slavné brněnské značky Zetor pracují na polích po celém světě. Zetor chce ovšem nově prorazit také jako...

Dlouhodobý test: Škoda Octavia na CNG jezdí za korunu na kilometr

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Auto na naftu dnes začíná ztrácet smysl, zvlášť pokud nejezdíte dlouhé trasy. S městským provozem si moderní naftové...

Další z rubriky

Evropa stanovila emisní limity nákladním autům, opět jsou mimo realitu

SCANIA V8 R620 Sarantos

Emise oxidu uhličitého (CO2) z nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí oproti roku 2019 snížit alespoň o...

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejprodávanější produkt Volkswagenu? Párek

Párky Volkswagen z německého Wolfsburgu

Volkswagen vyrábí ve své továrně ve Wolfsburgu kromě aut i uzeniny. Naprosto fantastické uzeniny, jinak by totiž letos...

Najdete na iDNES.cz