Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Převážení lyží: magnetický nosič vám ze střechy neuletí

aktualizováno 
Když jezdíte na hory ve dvou a máte dostatečně prostorné auto, pak je nejsnazší mít lyže uvnitř. Když máte vůz s otvorem ve středu opěradla zadního sedadla, můžete jet klidně i ve čtyřech a lyže máte pořád v suchu a bezpečí auta.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

Jen je potřeba si dát pozor na to, aby lyže byly pokud možno co nejvíc fixované. Při prudkém brzdění, nebo dokonce nehodě by totiž mohly posádku zranit.

Klasické nosiče vedou

Když chcete využít prostor kufru nebo se lyže dovnitř zkrátka nevejdou, pak na střechu s nimi. V Česku je nejobvyklejší varianta s klasickými nosiči, které se přidělávají na příčné nosníky. Značkové od firem Thule nebo Neumann pro čtyři páry lyží se prodávají okolo dvou tisíc korun.

Přibližně o necelou tisícovku víc stojí i samotné příčné nosníky. Na trhu jsou samozřejmě i levnější nosiče lyží, pro čtyři páry za 700 korun, ale nejsou zamykatelné a mají i horší kvalitu zpracování a výdrž.

Nenáročným lyžařům, kteří za sněhem vyrazí jednou za rok, ale stačit mohou. Dražší výrobky jsou pak z kvalitnějších materiálů a mají nastavitelnou výšku, takže se zabrání tomu, aby vázání lyže přišlo do kontaktu se střechou auta.

Magnetický nosič ze střechy neuletí

Další možností jsou hlavně v alpských zemích oblíbené magnetické nosiče. Jejich hlavní výhodou je skladnost a nízká cena. Jednoduché je i jejich umisťování na střechu automobilu. Většinou se dělají pro dva páry lyží, ale dělají se i pro čtyři či pro dva snowboardy a dají se pořídit už za 1 200 korun.

Za tyto peníze ovšem dostanete nosič bez možnosti zamykání a chybět zřejmě bude i lanko s kuličkou na konci, které nosič chrání před odcizením tím, že se přivře do okna vozu. Rozhodně zbytečné jsou obavy z toho, že by nosič při jízdě z auta odletěl. Výrobci doporučují maximální rychlost jízdy 100 až 130 kilometrů za hodinu. To znamená, že reálná schopnost nosiče udržet se na střeše je i v rychlostech vyšších.

Při jejich koupi si ale vyzkoušejte, jak do nich vaše lyže pasují. Může se totiž stát, že kvůli šířce lyží a většímu vázání budete mít problém je vedle sebe umístit.
Jejich nasazení na auto probíhá velmi jednoduše - magnetický nosič prostě "přilepíte" na očištěnou střechu, přidáte lyže a během tří minut je hotovo.

Podobné je to při sundávání, které je vymyšleno tak, že se nosič díky háčku ze střechy lehce nadzvedne. A s magnetickým nosičem určitě nezkoušejte jednu věc: nedávejte je k sobě. Jejich odtržení je docela "fuška"...

Střešní box místo kufru

Nejdražší, ale zároveň nejvíc využitelnou variantou je střešní box, k němuž opět musíte mít příčné nosníky. Lyže do něj není potřeba upínat, jsou schované před zraky zlodějů a v čistotě.

Nejlevnější se dají pořídit i za tři tisíce korun. Pojmou čtyři páry lyží a dva páry lyžařských bot. Ale i tady opět platí, že nízká cena znamená i horší kvalitu.

Nejprodávanější jsou boxy s délkou dva metry v ceně okolo pěti tisíc korun. Sice do nich nedáte běžky, ale díky větší šířce je můžete použít i v létě - jako záložní zavazadlový prostor.

Navíc platí, že vyšší cena kromě lepšího materiálu zajišťuje i lepší upínací mechanismus na střechu nebo vícebodové zamykání. To znamená vyšší komfort při použití a navíc větší bezpečnost převážených věcí.

Jezdíte jen občas? Zkuste půjčovnu

Pro opravdu sváteční lyžaře jsou další variantou půjčovny nosičů i střešních boxů. Většinou není problém v každém okresním městě najít firmu, kde by se podobné vybavení dalo půjčit. Půjčování je ale většinou třeba objednat předem.

Za střešní box se obvykle platí 50 až 150 korun za den. K tomu se musí připočítat ještě vratná záloha, která bývá 2 000 až 5 000 korun. Za 30 až 50 korun za den a zálohu 1 000 korun vám k tomu přidají i příčné nosníky.







Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.