Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerský paskvil nás stál už 200 tisíc, říká obchodník s auty

  14:17aktualizováno  15:11
Od začátku roku platí novela o převodech aut, ale úmysl vše zjednodušit hlavně komplikuje život obchodníkům s auty a těm, kdo kupují ojetinu dál od svého bydliště.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Úředníci Ministerstva dopravy vsunuli do novely zákona 56/2001 Sb. ustanovení, které působí potíže všem, kteří chtějí prodat, nebo koupit ojetinu.

„Nejzásadnější problém je ten, že novela zákona říká, že za převod auta vždy ručí prodávající a na přihlášení je deset pracovních dní. A pokud to nesplní, hrozí pokuta až 50 tisíc korun,“ popisuje Jaromír Petr, vedoucí prodeje Autosalonu Kbely v Praze. Novela počítá se zplnomocňováním kupce nebo prodejce k vyřizování převodu na úřadu. „Ve většině případů rozhodně nepodstoupíme riziko, abychom kupujícího takto zplnomocnili.“ Když 11. den například udělá kupec s novým, nepřevedeným autem nehodu, je to pro prodávajícího obrovský problém.

Zrušení polopřevodů

Auto se od Nového roku přihlašuje rovnou na nového majitele na úřadu trvalého bydliště prodávajícího, je tedy zrušen mezikrok takzvaného "polopřevodu", který obchodníci s auty dosud využívali. U převodu musí být přítomen prodávající i kupující, případně lze oba nahradit notářsky ověřenou plnou mocí. Novela zákona 56/2001 ovšem nehledí na další následky této úpravy.

Nepovedená novela navíc nehledí na realitu na českých registrech aut. Pokud nechcete stát od šesti ráno ve frontě na pořadový lístek, abyste se na řadu stejně dostali kolem poledne, musíte se k návštěvě přihlásit on-line přes internet. V mnoha případech je kalendář termínů tak přeplněný, že desetidenní lhůtu nelze stihnout. Registr aut ve středočeských Říčanech obsluhující velkou oblast na Praze-východ například pracuje čtyři dny v týdnu a první volný termín, na který se lze dnes (15. ledna) objednat, je 2. února. Úřad tedy kupcům ojetiny ani neumožní dostát zákonné povinnosti.

„Auto v podstatě neprodáte, protože logicky většinou nedáte plnou moc k vyřízení náležitostí člověku, kterého neznáte,“ popisuje Petr. Pokud chcete auto koupit a máte jistotu, že se na registr aut společně s prodávajícím probojujete, radí Jaromír Petr přijet kupovat auto nejpozději dopoledne, aby se stihla zařídit pojistka a evidenční kontrola na STK.

Pokud prodávající podstoupí riziko svěřit převod auta kupujícímu, je třeba ověřená plná moc. Pokud jedete auto teprve kupovat k neznámému člověku, je dobré si dokument připravit předem. Na to už našli prodejci aut fígl: „Zákon vyžaduje úřední ověření podpisu, ne dokumentu,“ vysvětluje Jaromír Petr. Stačí tedy přinést k ověření papír s jednoduchým textem a podpisem. „Nemůže to být čistý papír, musí na něm být nějaký text a podpis,“ upozorňuje Petr. Není třeba ani datum. „Na úřadech se s námi občas zkouší dohadovat, ale nakonec podpis takto ověří,“ popisuje obchodník.

Velký Autobazar Auto ESA se snažil zjednodušit alespoň vyhotovení plných mocí. S úřady chtěl komunikovat pomocí datových schránek. „Narazili jsme ale na nejednotnost registračních míst, některá přijímají datové zprávy a některá tvrdí, že o je jen kopie,“ popisuje Filip Kučera z Auto ESA. „Tvrdí, že ne to nemají danou metodiku. Podle názoru našich právníků by však měli datovou zprávu považovat za originál.“ Navíc na to často nejsou úřady technicky vybavené.

„Plná moc je kupujícímu stejně skoro na nic, když je z Ostravy, auto kupuje v Praze a je v Praze přihlášené,“ dodává Jaromír Petr z Autosalonu Kbely. „Pokud totiž nepřespí v Praze a auto si pojistí a evidenční kontrolu zajistí v Ostravě, stejně se musí vrátit do Prahy, aby auto přihlásil, pokud to nestihne ještě před odjezdem zpět na Moravu hned po koupi auta,“ popisuje.

„Každé vykoupené auto nás na poplatcích stojí jednou tolik, asi 1 500 korun. K tomu spoustu času a zařizování,“ říká Petr. Obchodníci s auty totiž musí auta registrovat na sebe, nemohou je nechávat v takzvaném polopřevodu jako před koncem loňského roku.

„Od začátku ledna jsme kvůli ministerskému zmetku neprodali pět aut a jedno nevykoupili,“ zlobí se obchodník. Ztrátu vyčísluje na dvě stě tisíc korun.

„Zákazníkovi se snažíme vyjít maximálně vstříc, ale kvůli naprostému paskvilu to teď není ve všech případech po Novém roce bohužel možné,“ uzavírá Jaromír Petr.

Ministerstvo dopravy už oznámilo, že plánuje umožnit auto přehlásit na kterémkoli úřadě, ne jen na tom místně příslušném dosavadnímu majiteli vozu. „Zřejmě to bude možné už ve druhé polovině letošního roku. Tyto kroky si vyžádají změnu zákona, na kterém Ministerstvo dopravy bude pracovat. Záměrem je, aby bylo možné registraci učinit na registračním místě jakékoli obce s rozšířenou působností,“ uvádí Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.





Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Manuel Mejido s obrazem Girlanda míru, který na Citroën DS namaloval Pablo...
Autofotka týdne: Citroën pomalovaný od Picassa se už roky hledá

Pablo Picasso nikdy citroënem nejezdil. V jeho garáži se objevovala automobilová šlechta formátu Hispano-Suizy, Oldsmobilu, Mercedesu nebo Alfy Romeo. I přesto...  celý článek

Ford Transit 2.2/92kw L2H3...
Ford Transit 2.2/92kw L2H3...

r.v. 2013, naj. 396 000 km, diesel
216 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.