Ministerstvo dopravy si od novely slibuje snazší dohledání skutečného vlastníka vozidla například v situacích, kdy je s ním spáchán přestupek.
„Při vyřizování převodů ojetých aut bude záležet na prodávajícím a kupujícím, jak se domluví. Mohou jít na úřad společně, jeden může zmocnit druhého, nebo oba zmocní třetí osobu,“ uvedlo Ministerstvo dopravy s tím, že při vyřizování přes prostředníka bude třeba doložit úředně ověřenou plnou moc. Jedna návštěva registru vozidel oproti předchozím dvěma je zjednodušením převodu, nastavené podmínky ale v některých případech proceduru naopak velmi komplikují - více čtěte zde
Majitelé zpola převedených aut mají nyní půl roku čas, aby vozidlo do registru přihlásili. Pokud tak neučiní, bude vozidlo z databáze vyřazeno a administrativně tím zanikne. Podobné je to s vozidly, které byly do 30. června 2013 dočasně vyřazeny z provozu (v takzvaném depozitu). Jejich majitelé musí do konce letošního roku příslušnému úřadu nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak hrozí vozidlu administrativní zánik.
S novým rokem také skončila povinnost hradit příspěvek za nezaplacené povinné ručení České kanceláři pojistitelů (ČKP). ČKP varovala, že zrušení příspěvku může vést ke zvýšení pojistného, podle obhájců novely k tomu ale není důvod.
Příspěvek, který slouží k úhradě škod z provozu aut bez ručení, se platí od roku 2009. Sněmovna příspěvek zrušila s tím, že je jen další sankcí. Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, mají náhradu škody vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Vozidlo nepojištěného vlastníka bude vyřazeno z registru vozidel ve správním řízení.
Obhájci zrušení argumentovali mimo jiné tím, že příspěvek vymáhá kancelář mnohdy neoprávněně od těch, kteří již příslušné vozidlo nevlastní.