Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodat auto je kvůli nepovedenému zákonu těžší. Převod obstarejte sami

aktualizováno 
Chcete-li se vyvarovat problémů, nepředávejte vozidlo a doklady k němu kupujícímu dříve, než na něj bude vůz v registru přepsán. Hrozí vám totiž padesátitisícová pokuta.
Registry aut pracují pomalu, z převodu vozu se často stává několikadenní martyrium.

Registry aut pracují pomalu, z převodu vozu se často stává několikadenní martyrium. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Od Nového roku platnou novelu zákona 56/2001 Sb. psal na ministerstvu dopravy podle všeho někdo, kdo má s reálnými postupy při prodeji aut minimální zkušenosti. Už měsíc je třeba pečlivě zvažovat, komu auto prodáte. Mnohdy je totiž následná administrativa neřešitelným problémem. Dostát zákonným povinnostem často neumožňují ani samotné úřady.

Dle nového zákona se přepis vozu provádí najednou (bez možnosti takzvaného polopřevodu používaného do konce loňska) a může ho podle domluvy převést prodávající, nebo kupující nebo oba najednou. Pokud prodávající podstoupí riziko svěřit převod auta kupujícímu, je třeba ověřená plná moc. Odpovědnost za převod je ovšem na prodávajícím.

Může se hodit

Prodali jste svoje staré auto, hledáte nové  a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Za převod auta vždy ručí prodávající a na přihlášení je deset pracovních dní. A pokud to nesplní, hrozí pokuta až 50 tisíc korun,“ popisuje Jaromír Petr, vedoucí prodeje Autosalonu Kbely v Praze.

Pokud tedy prodáváte ojetinu a zájemce o auto najdete, ještě není vyhráno. „Prodával jsem starší vůz, s novým majitelem jsem sepsal smlouvu, ve které je mimo jiné uvedeno, že si vůz na sebe přepíše. Novému majiteli jsem vydal doklady, plnou moc, ale 14 dnů po prodeji není vůz stále přepsán. Jenže on se stále jen vymlouvá,“ popisuje čtenář iDNES.cz.

Možnost se nějak bránit v takovém případě neexistuje. „Podpisem kupní smlouvy přešlo na nového majitele vlastnické právo, nicméně v registru jsem uveden stále já. Na registrech vozidel mi žádnou radu, krom té zajít na policii, nedali a vlastně vůbec nevěděli, jak dále postupovat.“

Radu pro nešťastníka, který narazil na neseriózního kupce, bohužel nemá ani právník. „Má pouze dvě možnosti. První je donutit kupujícího k tomu, že dojde na registr. Druhou je oznámit policii, že byl spáchán přestupek tím, že registru nebyla oznámena změna vlastníka vozidla,“ říká Michal Dlabola, právník specializovaný na dopravní právo. Před tím ale varuje, tato druhá možnost je totiž dvousečná. Čtenář by se tím takto vlastně udal a hrozí mu pokuta až padesát tisíc korun.

„Zákon je bohužel striktní a bez výjimky předepisuje společnou žádost dosavadního i nového vlastníka, přičemž tuto žádost musí podat buď oba společně osobně, nebo sice jen jeden z nich, avšak pak na žádosti musí být úředně ověřený podpis toho druhého, případně k tomu musí mít od toho druhého plnou moc opět s úředně ověřeným podpisem,“ opakuje zákonem předepsaný postup Dlabola.

Ostražitý prodávající může trvat na tom, že auto kupujícímu nepředá, dokud nebude převedeno. To je ovšem v mnoha případech velmi časově i technicky náročný proces. Převod na nového majitele se totiž nově provádí jen na registru aut, kde je auto hlášeno (místně příslušný registr prodávajícího). Pokud je prodávající z Pardubic a kupující ze Strakonic, musí se na úřad v Pardubicích. Před převodem je ovšem třeba, aby mělo auto sjednané povinné ručení na kupujícího a doklad o provedené evidenční kontrole, kterou provádí STK. Nejbezpečnějším řešením pro prodávajícího je tedy převod obstarat osobně.

Z pohledu kupujícího je tedy velmi pravděpodobné, že i když se na obchodu domluví a narazí na kvůli hrozící pokutě pochopitelně ostražitého prodávajícího, novým autem neodjede.

Nepovedená novela navíc nehledí na realitu na českých registrech aut. Pokud nechcete stát od šesti ráno ve frontě na pořadový lístek, abyste se na řadu stejně dostali klidně po poledni, musíte se k návštěvě přihlásit on-line přes internet. V mnoha případech je ovšem kalendář termínů tak přeplněný, že desetidenní lhůtu nelze stihnout. Úřady tedy kupcům ojetiny často ani neumožní splnit zákonnou povinnost.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

Tatra 600 Tatraplan

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do...

Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Opel Insignia první generace

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina...

Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil...



Najdete na iDNES.cz