Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prezident Bush jezdí na dálkové ovládání

  15:53aktualizováno  20:21
Mezi nejpozoruhodnější patří vozy, ve kterých se vozí hlavy států a další výjimečné osobnosti. Tato auta mají stejně jako ostatní čtyři kola a jeden volant; v dalších ohledech však vynikají výjimečností. Přiměřenou tomu, koho vozí na svých zadních sedadlech: prezidenty, předsedy vlád, hlavy monarchií. Jaká auta vozí americké prezidenty?

Když někam ve svém voze jede americký prezident George W. Bush, to se pak valí po silnici šestimetrová a více než šestitunová nedobytná černá limuzína.

Americký prezident jezdí hned dvěma vozy. A navlas si podobnými. Samozřejmě, že sedí jen v jednom.

Ale dva za sebou jedoucí vozy jsou opatřením jednak pro jistotu, kdyby náhodou jeden postihl defekt, ale hlavně jako opatření na dezorientaci proti případnému atentátníkovi. Jde o speciál se vzhledem Cadillaku DTS, který je vlastně Oválnou pracovnou na čtyřech kolech; tato pojízdná pevnost o délce 6,3 metru a hmotnosti 6,3 tuny jede překvapivě nejvýše jen 120 km/h.

Bushův „pojízdný sejf“
Mnozí o vzhledu tohoto tanku na kolech vtipkují a říkají, že je stejně hezký, jako je Bush chytrý. O eleganci tu však opravdu tolik nejde, prioritní je bezpečnost. Bezesporu jde o nejlépe zabezpečený automobil proti vnějšímu útoku, jaký kdy byl vyroben. Splňuje náročná kritéria bezpečnosti, například účinnost ochrany proti střelným zbraním je za hranicí používaných norem.

Na zvídavé dotazy ohledně speciální výbavy, zabezpečení a počtu celkově dodaných vozů zástupci automobilového koncernu GM i Bílého domu odpovídají jen „no comment“. Vše je z pochopitelných důvodů tajné. Redakci časopisu Auto, motor a sport se však přesto podařilo leccos vypátrat.

Prvním americkým prezidentem, který jezdil automobilem, byl v pořadí 25. prezident, William McKinley, který stál v čele USA v letech 1897-1901
Auto jako z filmu
Karoserie má speciální titano-keramické pancéřování, interiér je kvůli možnosti útoku otravnými plyny vzduchotěsný, se samostatným zásobováním kyslíkem. Na pneumatikách lze jet i při jejich velkém poškození, palivová nádrž je chráněna proti explozi a při útoku je možné v okolí vozu vytvořit kouřovou clonu. Neprůstřelné sklo je tak tlusté, že propouští jen velmi málo světla, což uvnitř nahrazuje speciální osvětlení.

Doprovodná vozidla navíc zajišťují, aby kvůli zamezení odpálení trhaviny v okruhu 500 metrů nefungovaly mobilní telefony. Bushův „pojízdný sejf“ je také zajištěný proti odposlechu. Prezidentův řidič může vozidlo řídit v noci i se zhasnutými světly. Napomáhá mu v tom systém nočního vidění. V případě jeho indispozice je možné limuzínu řídit i přes satelit. Zadní část je šestimístná, přičemž prezident sedí pro jistotu uprostřed.

Na zadních dveřích má speciální cadillac zvenčí prezidentské znaky, na pravém předním blatníku je americká vlajka a na levém prezidentská standarta. Obě vlajky mohou být za tmy osvětleny intenzivně zářícími bodovými světly.

Sériový model tohoto vozu pohání osmiválec Northstar objemu 4,6 l s výkonem 202 nebo 213 kW. Ale zda ho má pod kapotou i prezidentský automobil, není známo. Spíš o tom lze s velkou mírou pravděpodobnosti pochybovat.

Prezident J. F. Kennedy používal v 60. letech otevřeného lincolna. Při průjezdu Dallasem 22. listopadu 1963 se mu to stalo osudné; byl v něm zastřelen
Kennedy a ti druzí
Američtí prezidenti jezdí hlavně ve vozech Cadillac. Dodává jim automobily už sto let. Pravděpodobně první automobil značky Cadillac ve službách amerických prezidentů využíval William H. Taft v roce 1907. Čas od času se však vládci Bílého domu vozili také v konkurenčních lincolnech.

Právě jízda v jednom z nich se stala osudnou J. F. Kennedymu, který byl při průjezdu Dallasem 22. listopadu 1963 zastřelen. To se ještě využívaly otevřené automobily. Pro zajímavost - prvním oficiálním státním automobilem byl bílý White Steamer, používaný Theodorem Rooseveltem (1901-1909).

MF DNES, Vladimír Löbl (autor je redaktorem časopisu ,
z něhož byl materiál převzat a upraven), upravil hm

TANK NA ČTYŘECH KOLECH Speciál Presidential Limousine současného amerického prezidenta vzdáleně připomíná sériový Cadillac DTS, ve skutečnosti ale jde o zmenšenou, zato však opancéřovanou Oválnou pracovnu na čtyřech kolech





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.