Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Přezouvání gum má svá pravidla, utahovat kola je třeba ručně

  14:00aktualizováno  14:00
Pneuservisy nestíhají nápor motoristů, kteří chtějí přezout z letních na zimní pneumatiky. Termíny mají zaplněné až na další dva týdny.

Od prvního listopadu mají řidiči povinnost mít za špatných podmínek na autě zimní gumy. V případě, že bude na silnici náledí nebo sníh, nesmí řidiči s autem na letních pneumatikách vyjet. To samé platí v případě, kdy zimní obutí přikazuje dopravní značení.

„Do poloviny listopadu máme plno, řidiči mohou k rezervaci termínu použít objednávkový systém na internetu,“ uvedl vedoucí servisního centra kolínského pneuservisu Tomáš Vácha.

Zimní pneumatiky v číslech

  • Nové pneumatiky potřebují na zajetí zhruba 300 kilometrů.
  • Směs zimních pneumatik je speciálně vyvinuta pro zimní období tak, aby si zachovala mnohem lepší přilnavost k vozovce při teplotách pod +7° C, což je dále podpořeno množstvím lamel v dezénu zimní pneumatiky.
  • +7 °C je doporučená teplotní hranice pro použití zimních pneumatik. Podle dlouhodobých měření Českého hydrometeorologického ústavu klesá průměrná teplota na celém území České republiky pod +7 °C od začátku října do konce března. Průměrná teplota v zimě jsou +3°C.
  • Zimní pneumatiky při teplotách pod +7 °C mají oproti letním pneumatikám větší adhezi na sněhu i ledu, ale také na suchých studených vozovkách, lepší stabilitu při průjezdu zatáčkami a podstatně kratší brzdnou dráhu.
  • Brzdná dráha ze šedesátikilometrové rychlosti na suché vozovce je při nula stupních Celsia na letních gumách o tři metry delší než na zimních. V minus deseti už je rozdíl sedm a v minus dvaceti dvanáct metrů.
  • Brzdná dráha z rychlosti 50 km/h na sněhu je u zimních gum 35 metrů, s letními 43 metrů.
  • Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně osm milimetrů, s obutím hloubky 4 mm na zasněžené vozovce bude brzdná dráha o polovinu delší. Minimální zákonná hloubka dezénu zimních pneumatik jsou 4 mm.

Zdroj. Škoda Auto

Řada pneuservisů ve Středočeském kraji zákazníky na přezutí vůbec neobjednává, řidiči mohou přijet a počkat, až na ně přijde řada. Mezi takové patří například pneuservis v Úvalech u Prahy nebo v Kostelci nad Černými lesy. Hrozí ale, že řidiči mohou v tomto případě čekat i několik hodin.

Podle provozovatelů pneuservisů se již řada motoristů poučila a přezouvání neponechávají na poslední chvíli. Velký nápor je tak znát již posledních zhruba 30 dní.

Pokud policie při silniční kontrole zjistí porušení nařízení o zimním obutí, hrozí řidiči podle mluvčí policejního prezidia Ivany Nguyenové pokuta do 2000 korun. Zimní pneumatiky musí zároveň splňovat podmínku minimální hloubky dezénu, který musí mít u osobních aut minimálně čtyři milimetry, u aut nad 3,5 tuny musí být minimální hloubka dezénu šest milimetrů.

Potíže hrozí řidiči v případě nedodržení zákona i při dopravní nehodě. Podle mluvčího pojišťovny Kooperativa Milana Káni může pojišťovna v případě havarijního pojištění krátit vyplácenou částku. „V případě povinného ručení pojišťovna poškozenému samozřejmě vyplatí částku, na kterou má nárok. Po viníkovi nehody ale může vyžadovat zaplacení až celé částky,“ varuje Káňa. Dodal, že případů, kdy musí viník nehody platit pojišťovně celou částku, je minimum. „Setkáváme se s tím zhruba dvakrát do roka, vždy se jedná o menší nehody ve městech, kdy se jednoznačně prokáže, že kdyby mělo vozidlo správné obutí, brzdná dráha by se zkrátila a k nehodě by nemuselo dojít,“ dodal.

Povinnost užití zimních pneumatik potrvá až do 31. března, kdy řidiči budou moci opět přezouvat na letní kola. Každoročně pneuservisy zaznamenávají vyšší nápor v době přezouvání na zimní pneumatiky. Podle nich je to zapříčiněno tím, že řada řidičů je zvyklá zimní pneumatiky dojíždět i přes léto.

Pozor na skladování

„Pneumatiky musí být uskladněné v suchu, ve správné teplotě a nejdůležitější je tma,“ upozorňuje šéf Servisu Škoda Auto Brejla Radek Pečenka. „Materiálu, z kterého je pneumatika vyrobena, totiž škodí UV záření. Pneumatiky je třeba chránit před vysokými teplotami, výraznými změnami teplot, vlhkostí, ozónem, ultrafialovým zářením, kontaktem s tuky či agresivními chemikáliemi. „Teplota při skladování by měla být nižší než 25 °C, nejlepší je teplota pod 15 °C,“ radí renomovaný výrobce zimních pneumatik Nokian.

Autoři: ,




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.