Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při havárii musí dětská autosedačka zachránit mnohametrákovou obludu

aktualizováno 
Nejedno dítě přežilo autonehodu díky povinné dětské autosedačce. Ta se jeví jako jednoduchý výrobek z několika málo dílů, ale ona se skládá přibližně ze čtyř stovek komponent a vývoj trvá přibližně čtyři roky.

Navíc se během vývoje i výroby neustále testuje. Je pro to důvod. Při nárazu padesátkou se na několik mikrosekund promění desetikilogramové dítě až na čtyřmetrákovou střelu. Na prohlídku fabriky na výrobu dětských autosedaček se redakce vydala do Německa.

Fyzika je nekompromisní

Málokdo tuší, jaké přetížení musí vydržet zádržná zařízení automobilu při autonehodě. Stačí jednoduchý příklad, ve kterém jedete podle pravidel: Nejprve uháníte dlouho po dálnici a pak se ocitnete na úseku s padesátkou (např. vjezd do města). Okamžitě máte pocit, že se plazíte.

Jak testuje výrobce

Při testu je dětská autosedačka připevněna stejným způsobem k sedadlu, jako v autě. Místo dítěte sedí v testovaném výrobku figurína za 20 tisíc eur a je plná čidel.

Výrobce záměrně překročí hmotnost dítěte o jeden kg, než je max. povolená hmotnost. Provádí se test při čelní kolizi, možné jsou i testy na boční náraz.

Vozík se pohybuje po kolejích, zrychlení na 50 km/h obstará 16 bungee lan na dráze dlouhé asi 40 metrů. Podle výrobce test simuluje 95% všech kolizí.

Při samotném testu je vše nepředstavitelně rychlé - nikdo z 12 přítomných pořádně neviděl samotný náraz natož pohyb testovací figuríny (na to jsme byli předem upozorněni). Skutečný průběh "kolize" odhalí až záběry dvou vysokorychlostních kamer.

Náraz vozíku je simulován speciálním zařízením tak, aby co nejlépe napodobil realitu.

Kamery odhalí opakovaný předozadní pohyb figuríny, maximální přetížení po dobu několika mikrosekund je 40 G. Celý děj trvá necelé dvě desetiny vteřiny.

Při autonehodě jsou fyzikální zákony i v této "šnečí rychlosti" nekompromisní. Pokud nahlédnete na údaje o přetížení z crash testu při čelním nárazu padesátkou (z čidel ve figuríně) a něco málo víte o fyzice, polije vás studený pot.

Při testu, na kterém byla redakce přítomna, naměřila čidla po dobu několika mikrosekund přetížení až čtyřicet G. Kladných i záporných. Jak si máte tento fyzikální jev představit? Během nárazu vozu se desetikilogramové dítě změní až na čtyřmetrákovou obludu, která kmitá mnohokrát tam a zpět. Díky přetížení se z dítěte stane na krátkou dobu otesánek, kterého musí zachránit plastová dětská autosedačka.

Při skutečné kolizi může toto přetížení způsobit uvolnění vnitřních orgánů dítěte, které vypadá zdravě a dokonce se na vás směje. Proto po jakékoliv havárii vždy navštivte lékaře a podstupte všechna nařízená vyšetření. Jen tak můžete předejít "záhadné" smrti několik týdnů po události.

Jak se rodí autosedačka

Sedačka obsahuje až 400 součástek. Některé díly dodávají externí dodavatelé, jiné se vyrábí přímo v továrně. Zvenku přijíždějí například všechny bezpečnostní prvky a čalounění.

Polovina výrobků z továrny v Ulmu končí na náročném německém trhu. Proto je během výroby kladen maximální důraz na kvalitu. Soustředění zaměstnanců na ni jsme museli respektovat i během pořizování obrazového materiálu.

Továrna Römer vyvinula už v roce 1997 systém Isofix, který upne sedačku přímo ke karoserii vozidla. Tento bezpečnostní prvek dnes existuje už ve své druhé generaci.

Výroba dětské autosedačky

Nejlepších výsledků v nezávislých testech dosahují dětské autosedačky s úchytem Isofix.

Při sledování práce si rychle všimnete, že nikdo nikam nespěchá. Je to ověřený způsob, aby nevznikaly zmetky. Nikdo navíc netuší, kdy bude jím vyrobený komponent nebo celá sedačka podrobena náročným interním testům kvality.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Základem sedačky je plastová skořepina, kterou vyrábí dodavatel vakuovým vstřikováním. Technologie umožňuje použít zesílenou konstrukci v místech extrémního namáhání.

Pohodlí dítěte zajišťuje čalounění. Materiál na něj se stříhá na speciálním stroji, na který se nanese v několika vrstvách. Pak se překryje fólií a odsaje se vzduch. Poté nastoupí počítačem řízená technika střihu laserem.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Očalounění se provádí na počítačem řízených strojích.

Výroba dětské autosedačky

Bezpečnostní pásy sedačky šije automat, aby všechny měly stejně vysokou kvalitu a bezpečnost. Plastové díly se montují ručně pomocí speciálního přípravku.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Samotná montáž sedačky trvá asi 20 minut na místě, kterým v továrně Römer říkají ostrovy. Na něm se smontuje z jednotlivých komponentů sedačka a zabalí se.

Výroba dětské autosedačkyVýroba dětské autosedačky

Ostrovy jsou velmi důmyslné. Výrobce je vyvíjí ve spolupráci se zaměstnanci. Jejich fungování se neustále vylepšuje

Jediné místo, kde jsme nemohli fotit, bylo testovací pracoviště. Podle interních pravidel se na něm se průběžně testují náhodně vybrané komponenty s přímým vlivem na bezpečnost. Simuluje se vyšší namáhání, než jakému je výrobek podroben během pěti let životnosti.

Kdy dětská autosedačka chrání nejlépe

Testy jednoznačně ukazují, že nejméně pohodlné sedačky poskytují při správném použití (podle návodu) největší bezpečí. Měkké, pohodlné polstrování a silná vrstva oblečení, zejména v zimě, poskytuje velký prostor pro předozadní pohyb dítěte při kolizi, který ohrožuje jeho zdraví.

Nejlépe je chráněno sedící dítě. Vzhledem k tomu, že fyzikální zákony jsou nekompromisní, ideální ochranu poskytne speciální autosedačka upevněná proti směru jízdy.

Pokud byla autosedačka vystavena havárii, musí se vyhodit. Römer proto používá speciální pásy, které se běžným užíváním neustále vyhlazují. Při nehodě tření s oděvem způsobí jejich zdrsnění, podle kterého se jednoznačně dá poznat kolize.




Nejčtenější



Další z rubriky

Ignorování blokového čištění přijde draho, za odtah dáte až čtyři tisíce

Na čištění komunikací v Praze-Vršovicích upozorňují přenosné dopravní značky....

Stále více majitelů aut v Praze zapomíná přeparkovat své vozidlo při blokovém čištění komunikace. Z informací Technické...

I v roce 2040 bude v Německu většina aut na spalovací motor

(Ilustrační snímek)

Ještě v roce 2040 budou v Německu navzdory současnému boomu alternativních pohonů jezdit dvě třetiny aut na spalovací...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Volkswagen Golf 1.0 TSI 2017 ·...
Volkswagen Golf 1.0 TSI 2017 ·...

r.v. 2017, naj. 15 292 km, benzín
351 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz