Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při koupi auta na dluh je někdy lepší úvěr, jindy leasing

aktualizováno 
- Zatímco při koupi ojetiny za sto tisíc korun vyjde levněji spotřebitelský bankovní úvěr, u nové Felicie za zhruba tři sta tisíc korun je výhoda na straně leasingu. Kromě těchto dvou forem nákupu auta na dluh nabízejí pomoc i takzvané kampeličky, které však v poslední době ztrácejí dobré jméno.
 Zavrženíhodnou cestou jsou různé spolky,které losují čas od času ze svého středu šťastlivce,jež si auto koupí za peníze ostatních.

V tuzemsku udávají při nákupu auta rytmus leasingové společnosti. Nabízejí nižší úročení půjčených peněz než banky u spotřebitelských úvěrů, ale při nižší půjčené částce, například na ojeté auto za sto tisíc korun, se výhoda přelévá na stranu banky. Ta navíc na rozdíl od leasingové společnosti nepožaduje žádnou finanční spoluúčast, jako například leasingovou akontaci. »Při nákupu auta přes úvěr je navíc majitelem auta ihned ten, kdo si jej kupuje, a ne leasingová společnost,« říká Martin Kadečka, pražský prodejce nových aut. To může být výhodné při krádeži auta, totální havárii nebo prodeji auta. Například po odcizení vozu na leasing nezbývá než platit dál splátky až do doby, než pojišťovna vyplatí peníze. Až pak následuje finanční vyrovnání. »Naopak v dnešní ekonomické situaci je výhodný leasing pro ty, kdo by jinak měli problémy se sháněním ručitele,« dodává Martin Kadečka. Leasingové společnosti nabízejí i další výhody v podobě různých zvýhodnění. V současné době je módní havarijní pojištění zdarma na rok či na celou dobu splácení půjčky. Spotřebitelské úvěry zatím využívá méně lidí. »V zahraničí jsou tyto úvěry mnohem častější formou získání vozu. Zdejší banky si ale začínají uvědomovat, že právě zde může být mezera na trhu,« odhaduje Miroslav Ševčík, ředitel pražského Liberálního institutu. Jak si ale vybrat tu správnou banku nebo nejvýhodnější leasingovou společnost? »Já bych vůbec upřednostnil bankovní úvěr u velké a seriózní banky před leasingem, protože u banky vidím větší záruku, že pravidla splácení budou na slušné úrovni,« radí Miroslav Ševčík. I při výběru leasingové společnosti by mělo být jedním z hlavních kritérií její solidnost. »Je lepší sázet na renomované společnosti. V praxi jsme řešili případy,kdy se na konci splácení »skoromajitel« dozvěděl, že auto leasingová společnost zastavila bance,« říká František Machálek, právník pojišťovací společnosti, která se zaměřuje na rady motoristům v nesnázích. Velký rozdíl mezi bankou a leasingovou společností je i v rychlosti, s jakou auto zájemce dostane. Vyřízení leasingu může trvat jen několik hodin, ale jednání s bankou se táhne týdny. »U leasingu je mnohem méně papírování, vyřízení je rychlejší a společnost se o auto více stará,« domnívá se Evžen Kočenda z ekonomického ústavu CERGE při Univerzitě Karlově. V péči o auto mají ale leasingové společnosti ještě co dohánět. »V zahraničí je běžné, že se při poruše postarají o náhradní auto, nebo si vezmou pod křídla jeho opravu,« tvrdí právník František Machálek. »Z praxe mohu poradit, že se vyplatí dát pozor na výběr pojišťovny při uzavírání leasingu,« dodává František Machálek. »Já bych to nenechával na leasingové společnosti. Párkrát se stalo, že pojištění bylo podhodnocené, pojišťovna vyplatila málo peněz a leasingová společnost chtěla po krádeži auta doplatek po plátci leasingu. Proto doporučuji, aby si zájemce vybral pojišťovnu sám, popřípadě dobře pročetl pojistnou smlouvu.« Další možností je i využití úvěru od kampeličky. »Ale tam bych byl na pozoru,« říká Miroslav Ševčík z Liberálního institutu. »Zajímal bych se o to, kam kampeličky investují volné peníze a hlavně, zda údaje o své činnosti netají. Všeobecně platí, že kdo nabízí mnohem výhodnější podmínky než ostatní, u toho jeho klienti podstupují větší riziko.« Poslední možností nákupu auta na dluh jsou různé spolky, které slibují, že mezi pravidelnými plátci třeba jednou měsíčně vylosují někoho, kdo si auto přednostně může zakoupit. »Neznám nikoho, kdo by na tom opravdu vydělal, naše zkušenosti s touto formou nákupu auta jsou hodně negativní,« říká právník František Machálek

LEASING

+ Velmi rychlé vyřízení (i do několika hodin) Výhodné slevy (například pojištění zdarma) Bez ručitelů Levnější než úvěr při nákupu dražšího auta

- V drtivé většině případů se platí akontace (první splátka často několik desítek procent) Čím starší auto, tím se leasing více prodraží A uto není majetkem plátce leasingu Požadavek havarijní pojistky Poplatek za vyřízení smlouvy

Při vyřízování leasingu je nutné mít občanský průkaz, výpis z bankovního účtu za poslední tři měsíce a potvrzení o platu za stejné období (čistý příjem by měl být nejméně dvakrát větší než splátka)

BANKOVNÍ ÚVĚR

+ Není nutná počáteční investice v podobě akontace A uto je majetkem splácejícího úvěr Majitel nemusí platit havarijní pojištění Levnější než leasing při nákupu levnější ojetiny Možnost splácení i 10 let

- Dražší než leasing při větším úvěru na nové auto Zdlouhavé vyřizování Nutno sehnat ručitele nebo zastavit úvěr nemovitostí Klient musí často uzavřít životní pojištění Výpis z rejstříku trestů Poplatek za sepsání smlouvy

Při vyřizování úvěru je nutné mít výpis z rejstříku trestů, občanský průkaz, přítomnost ručitelů s výpisy z účtů, s potvrzeními o příjmu a výpisy z trestního rejstříku, někdy je potřeba mít uzavřené životní pojištění

KAMPELIČKY

(družstevní spořitelny nebo záložny) viz bankovní úvěr kromě:

+ Výhodnější úrok úvěru

- Špatná pověst některých kampeliček Složitější a zdlouhavé vyřizování Členství v družstvu spojené s poplatkem (okolo tisícikoruny)


Leasing i úvěr lze často získat přímo u prodejce aut.

Laeasingové společnosti nabízejí snadné nákupy bez peněz, kdo chce však využít jejich služeb, měl by předem zvážit i nevýhody této formy nákupu.

Půjčka u banky se vyplatí při koupi nepříliš drahé ojetiny.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.